Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    Kompletterar med lite bilder på skador.

    4:e bilden på paret som kidnappade yngel med sina nya yngel.

    Sista bilden är på den 5:e red shouldern jag har. Den har en del icke typiska drag, tror jag. mindre ögon än övriga, spetsigare huvud, avsaknad av röd skuldra och annan färgning. Jag hade tänkt lämna tillbaka denna, men jag kanske ska ta bort den istället?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      En bild till på 5:e Hanteln.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        Hannen är nu i bättre skick och jag är inte orolig.

        Men jag undrar fortfarande om någon varit med om att ett par kidnappat ett annat pars yngelsvärm???
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

          Ursprungligen postat av DRE
          Hannen är nu i bättre skick och jag är inte orolig.

          Men jag undrar fortfarande om någon varit med om att ett par kidnappat ett annat pars yngelsvärm???
          Inte jag.

          Det verkar gå bra för dig med lekar hela tiden. Vad matar du med egentligen?

          mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • February 2008
            • 1032

            Ursprungligen postat av DRE
            Men jag undrar fortfarande om någon varit med om att ett par kidnappat ett annat pars yngelsvärm???
            Jag har varit med om detta på den tiden jag odlade dvärgciklider.
            Bland annat en Apisto. agazzi hona bättrade på sin egen yngelsvärm genom att kidnappa fjärilsciklidungar i samma ålder (3-5 dagars)
            Fjärilscikliderna accepterade detta och ynglen frodades, en lustig syn kan intygas.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              Jo det leks en hel del...

              En hel del variation men grovt räknat så ser det väl ut så här:
              Jag matar med mysis (fångad i skärgården) på kvällarna och kombinerar det med skalade ärtor. Inte alltid ärtor. Ibland räkrom om det finns.
              På morgonen matar jag med flingor, gröna "kulor" eller sjunkande diskus käk (små röda bitar).

              Ibland blir det lite kvällsmat med något vegetariskt såsom gröna kulor, flingor eller lite ärtor.

              Maten går alltid åt inom några minuter.
              Senast redigerad av DaRe; 20 January 2010, 23:34.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Jag har varit med om detta på den tiden jag odlade dvärgciklider.
                Bland annat en Apisto. agazzi hona bättrade på sin egen yngelsvärm genom att kidnappa fjärilsciklidungar i samma ålder (3-5 dagars)
                Fjärilscikliderna accepterade detta och ynglen frodades, en lustig syn kan intygas.
                Ännu knasigare med att de tar en annan arts yngel, men det blir väl en del konsekvenser med fiskar hållna i akvarier. Instinkterna driver dem till att samla yngel och i naturen har det kanske inte varit vanligt med en situation där flera par leker så nära varandra. Annars skulle jag tycka att det vore en nackdel att paren driver upp andra genetiska underlag, det gynnar knappast den egna genetiska basen och då borde fiskar med ett sådan egenhet att dra upp andras yngel dö ut på sikt. I naturen är väl nackdelen inte tillräckligt stor för att beteendet försvinner.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  Bumpar upp denna trevliga diskussion vi hade också med tanke på Heros fråga nyligen:
                  Jag har två VF hantelciklider som gick under namnet Heros severus "Bajuru" när de inköptes. (Rua Bajuru, Cabo Frio - Rio de Janeiro, Brasilien eller Ruas Bajura, Avenida 107, Valencia, Carabobo, Venezuela är det som finns om Bajuru enligt google maps) Har även två andra hantelciklider som går under namnet Heros gold
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Uffe Lindström
                    Användare
                    • May 2005
                    • 285

                    En ny filmsnutt på mina munruvande severus. Denna gång har jag dom i en egen burk, tänkte dra upp lite yngel av denna intressanta munruvande hantelciklid
                    www.youtube.com/user/Uffelimpan

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      Grym film Uffe. Hur går det med dina panda uarus?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Uffe Lindström
                        Användare
                        • May 2005
                        • 285

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Grym film Uffe. Hur går det med dina panda uarus?
                        Jag har bara 3 stycken kvar, resten har dött. 2 av dem håller ihop och kanske kan det bli något så småningom.
                        Nån gång framöver ska jag prova att flytta dem till en egen burk och se om det går att trigga igång lek.

                        Panderna har varit extremt känsliga med vattnet och verkar må riktigt dåligt när ph närmar sig 7.
                        Då avsöndrar dom som ett vitaktigt sekret från kroppen.
                        Det är osmos, torv och alkottar som gäller. Växter är inte att tänka på. Dom äter helt rent.
                        www.youtube.com/user/Uffelimpan

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          Låter som de är lite svåra. Synd på de som inte klarat sig. Har du några nya foton?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Ciklidtok
                            Användare
                            • September 2008
                            • 506

                            Just nu har jag en hel hög med hantlar känns det som
                            Jag har 4 Guld, en Red shoulder och en Rödbukad.

                            Jag sökte på artbeskrivningarna och jag såg att ni hade de flesta hantlarna med där, men ni hade inte Guldhanteln, hur kommer det sig ??

                            Om ni vill så kan jag ställa upp med bilder på dem, både ungdjur, hane och hona, jag har haft dem en längre tid nu så det har hunnit bli lite bilder
                            www.ciklidtok.weebly.com
                            *720 liter
                            *375 liter
                            *300 liter
                            *275 liter
                            *112 liter

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              Det är en framodlad variant som vi lagt som variant under Heros efasciatus , gul.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Ciklidtok
                                Användare
                                • September 2008
                                • 506

                                Ah, okej.

                                Har ni bilder på den gula, eller vill ni ha det ?? Har både Hane, hona och ungdjur
                                www.ciklidtok.weebly.com
                                *720 liter
                                *375 liter
                                *300 liter
                                *275 liter
                                *112 liter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...