Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

    Kan avslöja att i rio negro låg ph på under 5

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • September 2003
      • 660

      så hur lågt tror ni att jag måste gå för att få rommen att kläckas? hade varit kul med lite smått
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • edlund
        Användare
        • February 2005
        • 152

        Tänk bara på att du får ett väldigt ostablit vatten då din hårdhet e nästan helt väck

        Kommentar

        • Micke_720
          Användare
          • November 2003
          • 368

          Guld Hantlar...

          Hej

          Jag såg att A-leasing har fått fina Gulldhantlar med mkt rött i!
          Det gick 3 st där när jag var för bi idag.
          Såg inte illa ut.
          Blev lite sugen igen...

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • September 2003
            • 660

            Då har man Heros efasciatus igen, yngre syskon till mina gamla, även denna gången är det Olof som dragit upp dem. Skall bli kul och se hur de utvecklas.
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              Snyggt foto Fredrik. En fråga bara nu när du skaffat Oscar borde du inte skaffa Oscar då?

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • September 2003
                • 660

                nä jag håller mig till hantlarna, sedan Oscar kom har det blivit dåligt med träning
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  Har nyligen skaffat 3 hantlar från lagret. En större som jag tror är en hona och 2 små (5-7cm) från samma kull.
                  det är H sp. red shoulder (efasciatus) vare sig den större eller de mindre har rört växterna. Svärdsplantor, cryptocoryne, anubias och skruvvalisneria.

                  En av de mindre (den större av dem) har inte den typiska färgteckningen med röda skuldror utan är beigare. Denna jagar också bort den minsta kontinuerligt och håller sig sedan med honan. Tonårsdrömmar

                  Jag funderar på att skaffa 2 till, jag har möjlighet att skaffa 2 rätt stora som lekt tidigare. En färgrik hanne och en blekare hona.

                  Jag har ett 936 liters, 160x90 där jag också tänkt ha 10 geophagus tapajos samt 4 aquidens diadema och 30-40 corydoras samt 20 dolkstickstetror.
                  Blir detta för mycket?? Maggropskänslan är att det är i mesta laget, men jag har väldigt liten erfarenhet av större ciklider.

                  Hur justerar ni pH för den delen. Jag har skaffat torvstavar från lagret, men jag vill vänta tills karet är stabilt och sedan se hur jag ska gå tillväga.
                  Senast redigerad av DaRe; 18 November 2009, 22:05.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    Ursprungligen postat av DRE
                    Har nyligen skaffat 3 hantlar från lagret. En större som jag tror är en hona och 2 små (5-7cm) från samma kull.
                    det är H sp. red shoulder (efasciatus) vare sig den större eller de mindre har rört växterna. Svärdsplantor, cryptocoryne, anubias och skruvvalisneria.

                    En av de mindre (den större av dem) har inte den typiska färgteckningen med röda skuldror utan är beigare. Denna jagar också bort den minsta kontinuerligt och håller sig sedan med honan. Tonårsdrömmar

                    Jag funderar på att skaffa 2 till, jag har möjlighet att skaffa 2 rätt stora som lekt tidigare. En färgrik hanne och en blekare hona.
                    Gör som du känner, jag hade nog väntat och sett hur det blir med de tre du har.

                    Ursprungligen postat av DRE
                    Jag har ett 936 liters, 160x90 där jag också tänkt ha 10 geophagus tapajos samt 4 aquidens diadema och 30-40 corydoras samt 20 dolkstickstetror.
                    Blir detta för mycket?? Maggropskänslan är att det är i mesta laget, men jag har väldigt liten erfarenhet av större ciklider.
                    Det låter lite mycket, börja med några av arterna/individerna och fyll på efterhand. Du behöver ju inte bestämma allt nu.

                    Ursprungligen postat av DRE
                    Hur justerar ni pH för den delen. Jag har skaffat torvstavar från lagret, men jag vill vänta tills karet är stabilt och sedan se hur jag ska gå tillväga.
                    Strunta i PH åtminstone tills fiskarna är vuxna. Jag har i och färsig hört att just red shoulder hantlar ska vara känsliga för högt PH (de fångas i Rio Nanay, typiskt svartvatten) men då gällde det vuxna viltfångade individer.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      Tackar för infon!

                      Som du säger så stannar jag nog på 3 hantlar. Tanken är att bara 1+1 av dessa och detsamma med Diademan. För red Shoulder vill jag har ett litet stimm och initialt ville jag ha 6-8st, men många på olika affärerar jag snackar med tycker jag bör ha några till och att det inte ska vara några om hellst problem i det haret, men det får inte se ut som en kinesisk fiskrestaurang med massor av inklämda fiskar på kö.

                      Jag har nu skaffat 4st diadema som jag koppade in idag de är 3-5 cm. 2 hannar och 2 honor (uppskattningsvis) Hoppas på att se ifall de parar ut under 2010, men vi får se det kanske bara är ett kön.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        Det blev så att jag köpte in ytterligare 2 hero red shoulder och har nu 5st. De 2 nya är också ungfiskar så jag har nu 4 ungfiskar och 1 något äldre hona.

                        En av de nya hannarna flörtade rätt bra med min gamla hona. De verkade trivas ihop och för en vecka sedan lade de rom på en rot som de sedan bevakade noga från de andra. Efter 3 dagar vibrerade äggen ordentligt och några lossade från roten och en fena stack ut från ägget, men ynglet verkade inte kunna ta sig ut. Detta hände med c:a 20 st ägg, alla övriga kom aldrig längre än att ägget skakade. Föräldrarna flyttade äggen slutet av tredje dagen till ett annat ställe i karet och efter flytten kunde man tydligt se vibrationen i äggen, men det har nu upphört. Trots detta vaktar de äggen noga, men de har avtagit i intresse idag.

                        Lite bilder, längre ned även på rommen:
                        Hola bandidos, Jag liksom många andra hade ett akvarium som barn (35 år sedan) och när jag nu har egna barn som skaffat akvarium så har jag insett att jag har haft detta intresse latent som legat lagrat någonstans i huvudet och vilat. Vi har nu 3 akvarium igång men samtliga är helt på barnen villkor och är således fisksoppor,


                        Under deras lek har två av de andra hantlarna provlekt på ett annat ställe i karet, men jag undrar om det kan vara två hannar? Då det tidigare paret lekte var det bara hannen som skakade på sig framför honan vad jag kunde se, men för de två andra så skakar båda på sig inför den andre. De håller ihop och utmanar det första paret lite om de kommer för nära och den tredje Hanteln har flytta in i en grotta en bit bort från de andra. Jag tycker iofs för sig att i det nya paret finns en av fiskarna som saknar spräckligheten på gäl-locket som torde vara typiskt för honor.

                        Frågor om lek
                        Skakar både hannar och honor på sig vid lek?
                        Är de oerfarna så båda skakar på sig i alla fall?
                        Kan den som jag tror är hona ändå vara hanne, men för ung för att spräckligheten ska vara synlig? Och att de till synes leker men är hannar båda två just för att de är unga och triggas av de andras lek?

                        Frågor om rom vs vattenkvalitet
                        Varför utvecklades inte äggen till yngel? Vilka anledningar kan det finnas? Jag har Ph runt 7 tror jag.
                        Senast redigerad av DaRe; 26 December 2009, 00:32.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

                          Kul med lek på dessa. Tänkte frsöka besvara dina frågor efter bästa förmåga.

                          Ursprungligen postat av DRE
                          Skakar både hannar och honor på sig vid lek?
                          Ja, det brukar de göra.
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Kan den som jag tror är hona ändå vara hanne, men för ung för att spräckligheten ska vara synlig? Och att de till synes leker men är hannar båda två just för att de är unga och triggas av de andras lek?
                          Jag tror att det är en hane och en hona men på din beskrivning kan det också vara två hanar som mäter sig mot varandra. Det är möjligt att två hanar simulerar lek med varandra men det tvivlar jag på.

                          Ursprungligen postat av DRE
                          Frågor om rom vs vattenkvalitet
                          Varför utvecklades inte äggen till yngel? Vilka anledningar kan det finnas? Jag har Ph runt 7 tror jag.
                          Ingen aning varför det misslyckades. Någon annan?

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            Tackar för svaret!

                            Då misstänker jag att jag nu har två par. Det "yngre" paret håller ihop som ett par och gör framryckninga några centimeter med utspända fenor sida vid sida mot paret som la rom. Utan konflikt skulle jag ändå vilja säga.

                            Den femte borde jag nog lämna tillbaka, kanske eller ska jag se lite vad som händer framöver?

                            Angående rommen... Jag har haft lite problem med mina filter som är inbyggda i BTN modulerna. De har under denna vecka spytt ut en massa filtergrums då jag i min enfaldhet skulle "dammsuga" bland filtermaterialet och rörde då runt, men jag hade glömt att stänga av powerheaden. Det blev rejält grumligt ett tag. Karet har inte heller gått så länge så värdena kanske inte är helt stabila, jag borde nog mäta lite värden för att se vad jag ligger på. 0 i nitrit i alla fall.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

                              Ursprungligen postat av DRE
                              Det blev så att jag köpte in ytterligare 2 hero red shoulder och har nu 5st. De 2 nya är också ungfiskar så jag har nu 4 ungfiskar och 1 något äldre hona.

                              En av de nya hannarna flörtade rätt bra med min gamla hona. De verkade trivas ihop och för en vecka sedan lade de rom på en rot som de sedan bevakade noga från de andra. Efter 3 dagar vibrerade äggen ordentligt och några lossade från roten och en fena stack ut från ägget, men ynglet verkade inte kunna ta sig ut. Detta hände med c:a 20 st ägg, alla övriga kom aldrig längre än att ägget skakade. Föräldrarna flyttade äggen slutet av tredje dagen till ett annat ställe i karet och efter flytten kunde man tydligt se vibrationen i äggen, men det har nu upphört. Trots detta vaktar de äggen noga, men de har avtagit i intresse idag.

                              Lite bilder, längre ned även på rommen:
                              Hola bandidos, Jag liksom många andra hade ett akvarium som barn (35 år sedan) och när jag nu har egna barn som skaffat akvarium så har jag insett att jag har haft detta intresse latent som legat lagrat någonstans i huvudet och vilat. Vi har nu 3 akvarium igång men samtliga är helt på barnen villkor och är således fisksoppor,


                              Under deras lek har två av de andra hantlarna provlekt på ett annat ställe i karet, men jag undrar om det kan vara två hannar? Då det tidigare paret lekte var det bara hannen som skakade på sig framför honan vad jag kunde se, men för de två andra så skakar båda på sig inför den andre. De håller ihop och utmanar det första paret lite om de kommer för nära och den tredje Hanteln har flytta in i en grotta en bit bort från de andra. Jag tycker iofs för sig att i det nya paret finns en av fiskarna som saknar spräckligheten på gäl-locket som torde vara typiskt för honor.

                              Frågor om lek
                              Skakar både hannar och honor på sig vid lek?
                              Är de oerfarna så båda skakar på sig i alla fall?
                              Kan den som jag tror är hona ändå vara hanne, men för ung för att spräckligheten ska vara synlig? Och att de till synes leker men är hannar båda två just för att de är unga och triggas av de andras lek?

                              Frågor om rom vs vattenkvalitet
                              Varför utvecklades inte äggen till yngel? Vilka anledningar kan det finnas? Jag har Ph runt 7 tror jag.
                              E du säker på att det inte e larverna du ser som "ägg som vibrerar"?? yngeln har gulesäck dom första dagarna,och dom ligger och sprattlar och kan se ut som ägg med en stjärtfena som vibrerar.
                              CA

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

                                Det kan mycket väl vara så att det var gulesäcken som var så pass stor, men senaste 2 dagarna har rörligheten avtagit och jag kan inte se att något rör sig, men rom syns fortfarande. Tyvärr så flyttade hantarna rommen så den är svår att se, lång upp i vinkeln mellan en vågrät och 45 graders del av roten. Kanske jag inte ska räkna ut det hela fullt ännu?

                                Kan lägga till att detta är mitt första ciklidakvarium och jag började med det för några månader sedan. Jag har haft akvarium som liten men aldrig med ciklider, nu har mina barn haft akvarium i ett par år och detta tog skruv på mitt eget intresse. Jag tror jag är hyggligt påläst om det mesta men mycket måste upplevas och vad gäller yngel så är detta en nyhet, mycket välkommen sådan!

                                Det är släkt nu men jag ska ta en ordentlig titt i morgon då jag byter vatten.
                                Senast redigerad av DaRe; 26 December 2009, 01:28.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...