Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsh
    Användare
    • September 2002
    • 63

    Kalle-Maja, skulle nog försöka få ur torvvatttnet i alla fall för att se om det blir någon förbättring. Kan vara något annat som spökar än Ph, kanske spår av barrträd i torven el dyl.
    //Mats

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      Verkar luta åt att det kan ha med torven att göra. Kolla här på lite bra grundfakta om torv:

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        Jag är intresserad av torv. Skaffar några fiskar som gillar att böka i torven imorgon. Det blir väl bergis killis, ivarje fall nå´t nytt, kanske schackbrädor kan komma på fråga?

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          Förresten börjar hantlarna tillfriskna. Eller tillfriskna, det är fortfarande något som inte stämmer: inget virus, inga starka förgiftningssymptom, prickar, slemhinnestörningar, konduktivitets- eller andningsproblem. Men dom skyggar och är störda av någonting. Måste vara något kemiskt...

          Eller så är det min närvaro. Det var likadant med orangehuvudena som var pigga och glada i början men allt eftersom jag stökade och bökade i karet blev allt mer stressade. Kan man hålla på för mycket?

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • September 2003
            • 660

            är nog rätt övertygad om att man kan hålla på och stöka för mycket, framför allt om fiskarna är nya, brukar funka bäst att bara ta det lite piano, inte för att det är så lätt när ens nya gullegrisar kommit hem
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              Jag börjar luta åt att det är jag själv som stör ut firrarna. Mitt SA 540 som dom går i har två stora rötter i hörnen och är annars ganska öppet. Den högra roten flyter (köpt i nov!!) om jag inte kilar ner den med bla annat utblåspipen på ett Fluval 4 innerfilter. Saken är den att innerfiltret är ganska onödigt då jag har ett 2028 under karet, men eftersom jag hystar i mycket kottar, löv och pinnar så blir det så mycket partiklar att jag tycker lite extra mekanisk rening är motiverat. Förutom hållanerrotfunktionen så har alltså filtret denna funktion vilket innebär att jag varje vecka tar ut och sköljer ur det filtret, roten flyter upp och svävar som ett hotande trämoln i akvariet samt att mina feta labbar passar på att plantera om lite växter och bygga lite bland sand och gömslen. Vem skulle gilla det?

              Lösningen tror jag är att beställa en plexiskiva med lite hål som jag kör upp skruv i botten på roten med och fixerar den på detta vis. Kanske skiter jag även i extrafiltreringen.

              Fiskarna mår nämligen inte fysiskt dåligt. Dom enda som mår bra även psykiskt är nu mina Ap hongsloi som har hittat ett trevligt revir i mittenpartiet, t o m ancistrusarna har blivit lite småhispiga av allt rotvältande.

              Visst är jag på rätt spår?

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                Till analysen hör att jag har testat torven genom att slänga i ett stim Sawbwa resplendens i torvtanken och dom verkar inte ha något att klaga på.

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • September 2003
                  • 660

                  tror nog att du är inne på rätt spår, men olika arter är ju olika känsliga för kemiska förändringar
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    Nu har paret haft ff hela helgen och det börjar likna harmoni i burken. Men hanen är ändå lite väl på. Aggression är ju inte fel i sig men det känns opassande för arten (men jag vet inte, det är därför jag skriver). Mina buesherihane är mycket värre men där stämmer utspel och regi på ett helt annat sätt. Hantlarna är nu snyggt färgade men honan har litet utrymme. Postivt är att dom liplockar ofta och länge med jämnbördig styrka och det händer att hanen sätter upp en bredsida som kan tolkas som flört. Men ändå? Jag vet inte om dom kommer att bli ihop.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      Hej!

                      Vi har nog samma typ av hantlar Kalle-Maja. Ätet inte växter och hanen är agressiv. Långa perioder ser jag inte min hona. Sen rätt vad det är är hon framme och det blir lek.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        olof, härligt att höra, nu blir jag mer hoppfull.

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

                          Mina hantlar beter sig ungefar likadant. De misslykades med leken, och efter det blev honan jagad hela tiden runt runt karet. Men nu efter nagra veckor har det lugnat ner sig valdigt mycket. Nastan harmoniskt igen.
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • July 2002
                            • 404

                            Hej!

                            Nu jag kan med ställa mig till skaran som har hantlar. Mina är köpta som Heros severus. Kunde inte låta bli att köpa ett par efter jag har kollat på dem ett tag(redan till mitt gamla akvarium(450liter) men blev avrådd) och spec efter malmöhuset förra månaden.

                            Och de har redan börjat smaka på mina växter. Spec javamossan och Vallisneria verkar vara populärt.
                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            • Linda A
                              Användare
                              • July 2002
                              • 404

                              Hej igen!

                              Har jag råkat få två olika sorter hantlar nu? Eller ser de bara så pass olika ut beroende på om de har färgat ut eller ej?

                              Tre mycket dåliga bilder.
                              http://upl.silentwhisper.net/uplfold...ad8/hantel.JPG (ps ögat ser inte så "grumligt" ut irl)

                              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                              Kommentar

                              • Kalle-Maja
                                Användare
                                • December 2004
                                • 1324

                                Linda A, ja den nedre var ju åt mitt håll, fast mina är helt prickfria och rödryggade, men dom är riktigt kinkiga. Idag var jag tvungen att köra fosforsyra, då kom faktiskt hannen igång. Vaddå, jag har aldrig över sju men nu har jagt haft 6,8 ett tag. Sänkte till 6,2 och alla blev mycket gladare. Hantelgubben började gå upp till ytan, simma fritt och rycka å dra i alla möjliga växter han varit ointresserad av tidigare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...