Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loisellei
    Användare
    • September 2002
    • 13

    Halloj!
    Har olika blandningar av hantlar hemma oxå! Funkar super bra! Ser inte att de fajtas utan snarare tvärtom....de gillar att vara flera! Har annars som jag tidigare skrivit...ett antal rovfiskar....Tigerfiskar och fengädda samt malar mm. De
    är oxå sjyssta invånare i ett kar med större ciklider. Man får bara se till att alla blir mätta o belåtna, annars kan det nog hända mindre trevliga grejer....! Som vanligt måste man ha kunskap om djuren (fibbarna) man haver!

    LEJONMARIE: Jag har haft yngel tillsammns med större ciklider, rovgirigare än hantlar....1 KLARADE SIG HELT UTAN YNGELVÅRD FRÅN MIN SIDA! En chans på 100 att ngn klarar sig skulle jag tippa. Mycket beror på gömställena och individerna i karet säklart! Men LYCKA TILL!

    Ha dé!

    mvh

    C
    C

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      Det har inte gått över men jag har hystat i en hel del salt. Fick lite medicin på lagret men det verkar va så himla starkt så jag avvaktar.

      Hur som helst så snappar dom i sig kardinaltetrorna sakta men säkert, men dom har oxå huggit en rödryggstetra rakt över nosen. Det verkar onödigt och jag hoppas dom skiter i dom. Paret är ju inte så där jättecharmigt utan hanen verkar lite så där småjobbig. Mitt vatten är inte jättebra och jag ska se vad dom tycker om jag ändrar jonbalansen med lite torv till helgen. Ska spä på med vatten från mitt lilla torvkar som dök till under 5,5.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        Hoppas det löser sig hos dig Claes, här går det betydligt bättre. Hittade ett 170 liters kar, komplett för 200:-, och nu idag har mina hantlar lekt på en skiffersten. Det är nog över 300 romkorn. Nu är min fråga, ska jag låta dem kläckas med föräldrarna eller ska jag pröva artficell (stavning?) väg?

        I karet simmar 5 ancistrusyngel, 2 L malar, 20 pansarmalar och ett kakaduaciklidpar tillsammans med hantlarna.

        Trevlig valborg.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          Varför odla artificiellt? Hantlar får så många yngel att man inte behöver öka på överlevnaden. Lyckas du få upp alla så är marknaden mättad direkt. Har du tänkt ha kvar dom ett tag är det väl bättre att låta dom försöka på egen hand? Skiter det sig totalt av hantlarnas egen eller andras anledning kan du ju senare vara adoptivpappa.

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            En tanke bara, men de får en chans. Tar iallafall upp dem några dygn efter att de har blivit frisimmande.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              Nu har jag problem. Hanen är inte alls kul mot honan, låter henne nästan aldrig vara ifred. Hon har inga skador men börjar ta en väldigt kuvad position. Kanske var det lite bättre så länge dom hade ett gemensamt intresse av att jaga kardinaltetrorna, men nu är dom slut och det är inte mycket dom har gemensamt längre. Det känns som att jag måste skaffa någon jämnstor fisk som dom kan samla sig mot. Vad tror ni? Känner mig ganska rådvill.

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

                Claes; släng upp lite bilder på turturduvorna?

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  Jajaja, det är så mycket man ska. Har inte ens hunnit deklarera. Men visst, snart...

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    Hej!

                    För någon vecka sedan satte jag på försök ner ett knippe Limnophila aquatica i mitt stora akvarium med bla ett hantelpar. Denna växt har jag aldrig haft tidigare men sedan någon månad tillbaka växer den exeptionellt bra i ett av mina yngelakvarium.

                    Otroligt nog har hantlarna inte rört växten överhuvudtaget och dessutom växer den ganska bra (till skillnad från min echinodorus blehri som inte växer alls).

                    Detta gör att jag nu tänker satsa på ett riltigt planterat akvarium framöver. Tänk vad olika Heros efasciatus beter sig fast de (fortfarande?) tillhör samma art.

                    Mvh

                    olof

                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

                      Mina efasciatus rör inte en växt trots att jag har en del olika finbladiga växter i akvariet som ser riktigt goda ut. Utom andmaten förståss som är rena godiset för dom. Däremot mår dom riktigt dåligt nu. Jag gjorde två förändringar vid det senaste vattenbytet i helgen då jag bytte ungefär 40% av vattnet (Stockholmsvatten:pH 8,4; kH 3+)

                      1. Jag sänkte temperaturen två grader från 27 till 25.
                      2. Jag tillsatte 80 liter vatten (pH ca 5) som stått i ett täckt akvarium med torv (torrvolym ca fotboll) en månad. Torven är naturtorv som kokats i rostfri kastrull.

                      Fiskarna står med näbben snett neråt bakåt i varsitt bortre hörn. Oftast stilla. Dom är lite mörkare och äter bara det som landar på läppen och verkar känna sig allmänt obekväma. Inga egentliga sjukdomstillstånd kan konstateras (ännu).

                      Till saken hör att jag testade några rödryggstetror i torvtanken för ett tag sedan och dom blev alldeles perplexa och dök ner i torven och stod som paralyserade där i tre dagar. Hystade tillbaks dom till storburken ganska brutalt (utan koppning) och dom gladdes direkt. Min förklaring till det beteendet var att dom fick en temperaturchock. Dom gick från 27 till 23 grader, dock mindre brutalt. Kanske är det torvvattnet som spökar?

                      Hjälp mig.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        Jag gissar pa torven. Vad har du for pH i det nya vattnet? Det later som det man kallar pH choch, men som kanske oftare ar en konduktivitetschock. En liten slang grovt salt skulle kunna hjalpa. Jag gissar nu, men ett par teskedar till ditt kar borde gora att konduktiviteten blir som innan. Fast just nu ar jag osaker pa om torv sanker konduktiviteten. Vad ar hardheten nu? Gissningsvis sa ar ditt vatten ratt instabilt for tillfallet. Vattenbyte brukar vara regel 1 nar firrar mar som dina, men har man trixat med vattnet sa kan man gora det varre om man glatt kor i annu en ny sorts vatten. Byt 10 % med nagra timmars mellanrum t ex. Dina rodmunnar reagerade troligen pa nagot helt annat an temperaturen.

                        Hursomhelst sa foreslar jag att du staller fragan utanfor Herostraden och kallar den for "Torv/pH chockad Heros?" eller liknande. Da far du battre rad an mina gissningar.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Matsh
                          Användare
                          • September 2002
                          • 63

                          Har råkat ut för samma fenomen med ett par P Subocellatus och ett par killie jag hade. Körde ca: 30 alkottar i filtret i ett 60 liters, fick ett brunt klart vatten, killi paret försvann helt Subocellatusarna stod stilla på botten, åt knappast,ph var under 5.

                          Efter 50% vatten byte,glada Palleter igen,killi paret kom fram från sitt gömställe. Kör ny 5 alkottar och det verkar vara lagom nivå, ph ca:6.
                          Så för mycket torv el dyl verkar påverka fiskarna negativt.

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

                            Ola, instabilt är bara förnamnet, jag kan inte mäta några kH-grader alls i torvtanken. Vet inte om det betyder något. Hm, konduktiviteten gällde det - jag hade faktiskt i en halvdec per hundra jodfri grovsalt(löst) för flera dagar se´n helt oberoende av alla andra förändringar.
                            citatina rodmunnar reagerade troligen pa...
                            Det är rödryggar och det gjorde dom kanske, men på vad?
                            citat:Hursomhelst sa foreslar jag att du staller fragan utanfor Herostraden och kallar den for "Torv/pH chockad Heros?" eller liknande. Da far du battre rad an mina gissningar.
                            Har redan lyft ut det en gång här men får väl testa på Zoopet..

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              Matsh, pH:t där dom står är inte högt, under 7 men inte mycket.

                              Kommentar

                              • Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

                                Kul att se så många svar.

                                Mina små yngel ser ut att klara sej bra i akvariumet kul!
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                                Kommentar

                                Arbetssätt...