Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    Grattis!
    Mitt par har flera gånger lyckats behålla 30-40 yngel trots tre andra vuxna hantlar i akvariet. En större kull är rätt svår att driva upp.
    Första gången plockade jag upp ett 50-tal yngel, men de växte mycket långsammare än dem som var kvar hos föräldrarna.
    Senare lekar har dock misslyckats - tror att det beror på att det blev lite för stressigt i akvariet.
    Har sett en kul sak vid yngelvården. Föräldrarna stod på var sida om yngelsvärmen och skakade då och då. Misstänker att de ville berätta för småttingarna var föräldrarna fanns.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      Grattis Lejonmarie! Visst är det kul med yngel, hantelciklider är oftast väldigt goda föräldrar. När jag velat ta hand om ynglen har jag gjort det när de frisimmande har blivit allmer djärva och när stimmet inte längre håller ihop så bra.

      Här är mitt f.d. lekpar: http://www.zpet.se/medlemsbilder/sho...sort=8&cat=500

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • April 2003
        • 429

        Ja kul med små yngel i burken!
        Jag har inget yngelkar men undrar om det finns nån chans ändå att nån klarar sej??
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          Skulle inte tro det. Beror kanske lite på det övriga sällskapet, men föräldrarna tröttnar i längden och kan då äta upp de små. Så har det varit för mig iaf.

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            Haloooo!

            Köpte på hemvägen från ciklidstämman ett hero par, gissar att de är omkring 13 cm och simmar ensamma i ett 375 för tillfället.

            Tänkte köpa ett gäng pansarmalar och några dvärgciklider, men hur små tetror vågar man köpa?
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              Lite dåliga bilder på dem:

              Mvh Alex

              Kommentar

              • MickeW
                Användare
                • December 2004
                • 113

                Väldigt fina Alexander!

                Någon som har erfarenhet av att ha olika sorters hantlar i samma kar tillsammans? Blir det fajter eller kors-kärleks-affärer...?
                Då var man medlem....!

                "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  Jasså Alexander det gjorde du, vad kul, då är vi inne på samma linje. För er andra kan jag berätta att jag oxå har köpt ett fint par hantlar. Det var ett impulsköp på stämman då det på Akvarieteknik fanns några VF efasciatus "redback" som där kallades multiflourescent som känns lite påhittat men i varje fall betyder att dom är väldigt fina.

                  Med deras munnar och simsätt gissar jag att det bara är små spolformade tetror som kan bli mat. Mina ser ut att betrakta ett litet stim kardinaltetror som mat men dom approacherar dom ungefär på samma sätt som ärtorna jag slänger i vilket naturligtvis är en dålig strategi. Vi får se om dom kan ta dom på nattkvist. Gärna det.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    Och för att återknyta till första inlägget i tråden så kan jag säga att jag har dom i ett småsoppigt 5-40 som ska bli ett hyfsat renodlat Peruakvarium med hantlarna, ett gäng "peru-altum"-scalarer och en grupp "green-neon"-corys som huvudgäng. Till det har jag ett stim rödryggstetror som får gå kvar och kanske även mina Ap hongsloi. Får Jon yngel av sina dvärgcrenicichlas har han sagt att dom kan få vara med och då får det nog bli så med.

                    Hursomhelst är jag i ett mellanstadie där jag håller på att växla ut fisk samtidigt som hantlarna var ett impulsköp. Jag återkommer när jag är mer påläst eller om det händer något kul.

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      Köpte idag 20 st vanliga metallpansarmalar till hantel karet. Mycket vackert när en stor grupp far omkring i karet.

                      Har dina Hantlar acklimatiserat sig bra Claes?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

                        Kul att ni fått tag på lite större par!
                        Grattis.

                        Bildern på dina hantlar Alexander påminnermycekt om mina som är i samma size de största i alla fall.

                        Pansarmalar borde gå utmärkt tillsammans och även nån lite större tetra.
                        Själv har jag ett gäng med Prakt botsior som simmar omkring i en liten flock, snygg!
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

                          Hej!

                          Jag har 10 st brochis splendens i mitt 500 liters. Jag ska utöka den gruppen med ytterligare 3-10 st vid tillfälle.

                          Som sagt, det är snyggt med ett större gäng.

                          Snygga hantlar föresten Alexander.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

                            Mitt par (12+ cm) har acklimatiserat sig bra och håller ihop. Dom gillar mina pinnar och rötter och är "kungar i karet". Måste komma igång med fotandet.

                            Honan har en matt fläck i mitten på ena ögat som oroar mig lite, dessutom "kliade" hon sig några gånger igår på ett sätt som såg ut att kunna vara orsaken till det. Kliandet är ju ett ganska vanligt beteende som jag inte brukar oroa mig för men att klia ögat mot en sten verkar inte vara så smart. Vad tror ni?



                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              Sant dar brukar ga over (bade matt flack och kliande) om vattnet ar bra. Byt vatten ofta och se till att det ar syrgasrikt (rorlig yta). Personligen skulle jag salta lite ocksa (2 msk per hundra liter) men fragan ar om en san liten dos har nagon som helst effekt.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

                                Kalle-Maja då får fota lite och visa hur de ser ut!

                                Hoppas det löser sej mej ögat, jag känner inte till problemet för min hantlar men Salt är aldrig fel och avvkata och se!
                                Lycka till.

                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                                Kommentar

                                Arbetssätt...