Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorsa
    Användare
    • December 2003
    • 199

    #91
    Växter gav jag upp efter det att dom hade tuggat i sig allt som jag stoppade i karet.
    Vissa Hantlar låter visst bli växter, men mina gjorde det defenitivt inte...
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • December 2004
      • 113

      #92
      Loisellei: Hade varit kul om det var kärleksgnabb :-), ser dock ut som en tuppfajt om vem som är starkast.

      Mina hantlar går i ett 576liters akvarium fyllt med växter och har ännu inte rört dem alls! (Ta i trä!) Ledsen att behöva säga det men jag skulle inte rekomendera växten "Kalla" (Spathiphyllum) i karet eftersom det egentligen är en sumpväxt. Även om den har blivit uppväxt fullt nedsänkt i vatten så finns det risk för att den avger giftiga ämnen ifall den blir skadad eller helt enkelt inte mår bra. Mitt tips är alltså att avlägsna den så fort den inte ser tipptopp ut. Det är anledningen till att fiskarna helst inte vill röra den.

      I övrigt så går det mycket bra med Hantlarna nu när jag avlägsnat deras störningsmoment, nämligen de två Eldbukarna. Hantlarna bara växer och växer...! (Eldbukarna har fått avvisas till det andra karet tillsammans med Guldsömmarna så de får lära sig lite hut...)
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

        #93
        Jag har försökt få olika växter att trivas i hantelakvariet i flera år, men har nu gett upp och har bara lite flytväxter. Nu slipper jag ha en massa kringflytande växtdelar som täpper igen filtren. Och äntligen kan jag skaffa stora snygga växtätande tetror!
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #94
          Ni som har problem med att hantlarna äter växter, har ni testat crinumlökar och javaormbunkar? De brukar inte gilla dem, men det kan säkert variera. Mycket grönt i fodret brukar också minska risken för skövling av växterna.

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #95
            Ja, jag har testat båda. Och svärdsplanta. Och cryptocoryne. Och anubias. Och...
            Hantlarna äter egentligen inte upp växterna, utan tuggar bara lite på dem och sliter upp dem med rötterna. Mest för nöjes skull, verkar det som.
            Ett annat problem är förstås att det inte växer så bra i ett akvarium som är så pass dunkelt som jag vill ha det.
            Så nu känns det skönt att kunna minska effekten på belysningen till hälften utan att behöva bry sig om växterna.
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • April 2003
              • 429

              #96
              inget fel att köra utan växter heller.
              Jag har bara 2-3 små vaxter lite tåligare men även på dem så nyper de av nått blad som sen ligger och flyter.
              Ett tips kan vara att mata dem med ärtor så får de i sej grönfoder.

              Fajten med munnaran tycker jag låter som kärleksgnabb, kanske en början till lek! Lycka till!

              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • Jorsa
                Användare
                • December 2003
                • 199

                #97
                citat: Ja, jag har testat båda. Och svärdsplanta. Och cryptocoryne. Och anubias. Och...
                Samma resultat för mig, fast med fler arter, har även testat att ta äldre grövre växter, samma resultat där oxå.
                Dom sliter sönder växterna och spottar ut dom, gräver upp dom och sedan är det trasiga växter som flyter omkring i hela karet.
                Har lagt en mindre förmögenhet på växter känns det som...
                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                Kommentar

                • MickeW
                  Användare
                  • December 2004
                  • 113

                  #98
                  Konstigt att alla har problemet utom jag. Kanske är det att mina hantlar fortfarande är ganska små, ca 6cm. Får väl ett helvete när de blir äldre då....:-(
                  Då var man medlem....!

                  "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                  Kommentar

                  • Loisellei
                    Användare
                    • September 2002
                    • 13

                    #99
                    Tjeixen!
                    Skönt att höra att mina vegetarianer till hantlar inte är annorlunda! Det verkar som om de blir värre med tiden. Desto större desto mer intresserad av att röja och hävda sig samt lite mer korkade! Mina småttingar ca 8cm - 10cm har inga som helst antydningar till att käka växter!

                    Tack för tipset om mina växter "Kallor"! De är totalförstörda! Jag ska ta bort dem imorgon när jag rengör mitt 500l kar! Visste faktiskt inte att de kunde vara giftiga, då några jag känner som håller på DISKUSAR, har dem i akvariet. Visserligen är diskusar lite mindre röjiga kanske än våra växtätare, men måste säga att det är vågat i sånt fall. Diskusar är ju inte spec. billiga.
                    Hur som helst dyrt eller billigt, älskar mina fibbar så de är lika viktiga som om de skulle kostat en förmögenhet! VÄXTERNA SKALL BORT! RISKERAR INGET!

                    Lycka till med era små monster! Skall ta o ge dem lite ärtor!!!! : )

                    HA DÈ

                    Vi hörs!

                    mvh
                    C

                    Kommentar

                    • MickeW
                      Användare
                      • December 2004
                      • 113

                      Värst vad det blev tyst på denna tråd....hmm....

                      Händer det inget i hantelvärlden (eller hantelkaren...) :-)?

                      Jag har en liten undran om det är någon som låter sina hantlar gå med guldsömmar? Går det, eller är de för aggressiva? Någon som har erfarenhet av detta?
                      Då var man medlem....!

                      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

                        MickeW
                        citat: Värst vad det blev tyst på denna tråd....hmm....

                        Händer det inget i hantelvärlden (eller hantelkaren...) :-)?

                        Jag har en liten undran om det är någon som låter sina hantlar gå med guldsömmar? Går det, eller är de för aggressiva? Någon som har erfarenhet av detta?
                        Här ska det inte var tyst [:p]

                        Jag har varit borta över påsk och nu när jag kom hem idag så förbereder sej ett av mina hantelpar för lek! de har grävt upp en grop bredvid en stor rot och det rister i kroppen på hanne som simmar runt och bite/naggar på ett av stenblocen i närheten!
                        Klart tecken till att det är lek på gång!
                        Men det behöver inte var allvar men kul att se ändå!

                        Guldsömmnar och Hantlar!!!
                        Nej ajg tycker inte att det är nån bra kompbination och ajg har själv frågat och kollat runt om just den kompbinationen efdtersom jag haft guldsömmar! Men det är no g inte omöjligt heller för om du nån gång har vägaran förbi Coop forum i Rotebro i entrén så står det en stort akvarium säkert 1000 L med Guldsömmar och hantlar ochdet ser ut att gå bra, men det går troligen bra för att det är såå pass stort akvarium.
                        Annars tycker jag att Guldsömmen är på tok för Agresiv jämfört med den rätt så lugna Hanteln!
                        Risken är stor att Guldsömmen stressar den lunga hanteln!
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • Jorsa
                          Användare
                          • December 2003
                          • 199

                          Jorå, det händer allt lite i mitt kar oxå...
                          Mitt "par" (förmodligen 2st hanar) gräver gropar på rullande band, oftast så turas dom om att gräva i samma grop, men så ibland så gräver de i 2 olika gropar. Kanske beror på att det inte är ett par?!

                          Kolla gärna in på min hemsida tala om det är ett par elr om det är 2 hanar?
                          (Det finns en skaplig bild där man kan se båda fiskarna, de övriga bilderna är på den största av dom 2)
                          Ska se om jag kan ta lite bättre bilder på dom båda i veckan och lägga ut...
                          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                          Kommentar

                          • MickeW
                            Användare
                            • December 2004
                            • 113

                            Ok...inte guldsöm och hantel tillsammans... Får väl tänka om. Har funderat på altum scalarer eller "vanliga" scalarer med hantlarna. Vad tror ni om det?

                            Kul att era leker! Mina är fortfarande små, men växer och växer...

                            Jorsa: Dina ser jättefina ut men jag skulle gissa på att det är två hanar. Däremot är min erfarenhet något begränsad...Hoppas att jag har fel, för din skull.
                            Då var man medlem....!

                            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • April 2003
                              • 429

                              MickeW
                              citat:Ok...inte guldsöm och hantel tillsammans... Får väl tänka om. Har funderat på altum scalarer eller "vanliga" scalarer med hantlarna. Vad tror ni om det?
                              Eftersom du inte fått nått svar på ditt inlägg så svarar jag fast jag själv inte privat den kombinationen.
                              men jag är rätt så säker på att det skulle funka bra!
                              De är ju lugna och skulle nog passa bra, har de likande vatten värden och temp? så är det bra!
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              • Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

                                NU har jag frisimmande yngel från ett av min hantel par som vaktar duktigt sina småttingar!!


                                Det är den första frisimmande kullen som kommer fram! lite kul.

                                Nån som kan berätta mer om deras yngelvård och om det finns nån chans för de små att överleva, fast det går andra hantarl där oxå?[?]
                                Berätta jag har aldrig fått yngel från Hantlar!!
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                                Kommentar

                                Arbetssätt...