Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loisellei
    Användare
    • September 2002
    • 13

    #76
    Tjenixen!
    Tänkte på ditt lilla problem i akvariet BJÖRNEN. Min erfarenhet av alla ciklider egentligen, spec. de större, så ÄLSLKAR de att gräva och mojsa i och bakom stubbar och stenar. Spelar ingen roll hur mycket man stör dem och sopar egen deras påhitt, utan om de vill så röjer de. Kan bara säga att du ska vara glad att de trivs. Det är det enda riktiga som påvisar detta beteende hos dem!
    Om du vill ha bäbisar, så kan jag bara berätta att du verkar kunna det där med bra vattenkvallite och skötsel!
    Som jag själv skrev några rader om förut, så har jag oxå ett lekpar i mitt kar. De är förhållandevis lugna och snälla, men det kan ju oxå bero på att de inte har så mycket att gräva i! Har nämligen bottenfilter i akvariet, då jag har en "Back to nature" bakgrund. Fungerar verkligen bra måste jag säga! Är det någon av er som har någon erfarenhet av just bottenfilter, eller använder man sig inte av sånt idag???

    Tänkte även berätta att mina fiskar verkligen kommit ihop sig och verkar trivas i grupp. T.o.m mina papegojer, får vara med och simma med dem. (INTE ILLA) Däremot min lilla hybrid "NEMO" tror att han är en TIGERFISK och simmar tillsammans med dem! Kanske inte så konstigt när man inte längre har någon som kan visa vad man är och hur man skall bete sig!

    Ha en trevlig helg!!!

    Vi hörs!

    Mvh
    C

    D.s kolla gärna in min sida!

    C

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #77
      Papegojciklid tror jag e lite politiskt inkorrekt på det här forumet, men kul inlägg!

      Kommentar

      • Björn Duzäll
        Användare
        • February 2004
        • 47

        #78
        jag har inga problem med att dom gräver, vi har ju en gäng grävskopor (Frontosor) i en annan burk. Var inte beredd på att hantlar grävde på detta sätt, men nu leker dom igen, det är 4:e försöket nu.
        Björn
        bjorn@duzall.se

        Kommentar

        • Lejonmarie
          Användare
          • April 2003
          • 429

          #79
          Tänkte på diskussionen om grävandet.
          Jag upplever inte alls att mina Hantlar gräver!
          De kan ruffsa om lite i det yttre sand lagret men absolut inget grävande (jag ahr nadr grävare i mitt andra kar, Vieja Synspila)
          Kanske beror det på botten materialet i sej, finkorning blästersand!

          Bra att ni styr in tråden igen så att vi håller oss til Hantlar och oi inte i huvidsak pratar andra arter!

          Olof
          citat:Notatus är mindre men, om jag förstått det rätt agresivare?
          Jag har ju bara Notatusar, tycker inte att de är agresiva alls men jag är oxå van med beytydligt tuffare firrar (central amerikaner)
          Har dock hört att Notatusen blir lite lite mindre i Storlek än de andra varianterna, men det skiljer nog bara några cm.

          ;-) LejonMarie
          540L Vieja synspila
          500L Cichlasoma bocourti

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

          Kommentar

          • MickeW
            Användare
            • December 2004
            • 113

            #80
            Förresten, vilka lysrörskombinationer (märke och sort) använder ni för era Hantlar resp. sydamerikansk biotop?
            Då var man medlem....!

            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #81
              citat:Tänkte även berätta att mina fiskar verkligen kommit ihop sig och verkar trivas i grupp. T.o.m mina papegojer, får vara med och simma med dem. (INTE ILLA) Däremot min lilla hybrid "NEMO" tror att han är en TIGERFISK och simmar tillsammans med dem! Kanske inte så konstigt när man inte längre har någon som kan visa vad man är och hur man skall bete sig
              En liten notis bara, papegojciklid är också hybrider, tom. mer än din lilla "NEMO".[]

              Trevlig tråd föressten, men blir lite sugen på hantlar...

              Får se vad det blir i mitt nu tomma 375.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Lejonmarie
                Användare
                • April 2003
                • 429

                #82
                Alexander Ylipää
                citat:Trevlig tråd föressten, men blir lite sugen på hantlar... Får se vad det blir i mitt nu tomma 375.
                Klart Du ska ha Hantlar!!
                De är trevliga firar med personlighet.

                Ett 375l blir väl perfekt för just Hantlar, bara att kika runt och kolla vilken varinat du föredrar.Om du bestämmer dej för en av de lita ovanligare så kansek du måste beställa dem som ajg gjorde men prata med din välsorterade butik så brukar det ordna sej!

                Jag köpte några paradisfiskar som sällskap till mina hantlar i helgen.

                Inga Nemo eller hybrider här inte![:0]

                MickeW
                citat: Förresten, vilka lysrörskombinationer (märke och sort) använder ni för era Hantlar resp. sydamerikansk biotop?
                Lysrör! Det är en smaksak och kanske lite beroende på vilken hantel du har, vilken färg vill du förstärka osv. Jag har väldigt få växter så för den delen så behöver jag inga speciella rör. Jag är förtjust i Grolux.
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #83
                  Apropå att hantlar gräver, det brukar de göra under leken men sällan annars. De gräver en grop nedanför äggläggningsplatsen dit de "plockar" sina nykläckta telningar som får vara hemmavist tills de blivit helt frisimmande.

                  Jag har GroLux och AquaStar i kombination till mina hantlar. Annars är det mest växtinnehållet i karet som ställer kraven, fiskarna bryr sig inte.

                  Kommentar

                  • Lejonmarie
                    Användare
                    • April 2003
                    • 429

                    #84
                    Håller helt med, min hantalr gräver inte i vanliga fall men gör det precis innan lek, men det är inte så mycket ändå.
                    men det kanek beror på om de hittar några andra bra ytor att fästa rommen på. min valde en lutade sten, hittar de inte en lämlig plan yta så försöker de säkert nå botten och då gräver de, kansek även botten materialet påverkar detta!
                    ;-) LejonMarie
                    540L Vieja synspila
                    500L Cichlasoma bocourti

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                    Kommentar

                    • Björn Duzäll
                      Användare
                      • February 2004
                      • 47

                      #85
                      Upptäckte i helgen att där dom grävt ligger det nu en ganska stor "romkaka". Paret skyddar stället från alla närmanden från andra invånare. Vi hoppas att denna lek blir lyckad. Det är fascinerande att följa deras arbete med detta.

                      Björn
                      bjorn@duzall.se

                      Kommentar

                      • MickeW
                        Användare
                        • December 2004
                        • 113

                        #86
                        Ok, verkar som om ni kombinerar lite efter smak och tycke... Jag fick för mig att det fanns en "accepterad" kombination för sydamerikansk biotop. Själv har jag ganska mycket växter, de flesta ganska robusta. Än har hantlarna inte rört dem alls!
                        Då var man medlem....!

                        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                        Kommentar

                        • matt.is
                          Användare
                          • September 2003
                          • 386

                          #87
                          Utan att ha läst hela tråden...
                          Ni som har grupper av Hantlar i akvariet. Är det meningen för att dessa skall para ut och att ni senare skall göra er av med överblivna, eller är det så att Hantlar går bra i grupp, även i vuxen ålder.

                          Börjar bli lite sugen på en större lugn ciklid, och hantel kanske kan vara den arten jag söker.

                          Har idag flaggciklider och vill nog i framtiden även ha min favorit Scalarer....

                          Varsågod att påverka!

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • March 2003
                            • 527

                            #88
                            Hantlar funkar bra i grupp - om man har rejält med plats. Jag har fyra vuxna och två ungfiskar i 720, och för att lekparet ska få ro att yngla av sig skulle det inte skada med några hundra liter till.
                            De är rätt snälla mot varandra (och mot andra arter), även om en av hanarna varit småmobbad ibland. Ungfiskarna var betydlig kaxigare när jag släppte ner ett gäng unga jordätare.
                            Växter kan jag dock glömma.
                            mvh Daniel
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            • MickeW
                              Användare
                              • December 2004
                              • 113

                              #89
                              Två av mina hantlar fajtades rejält igårkväll... Jag tror i allafall att de bråkade. Normalt sätt brukar ciklider slåss genom att "pussa" och buffa på varandra. Men inte dessa två, de bet helt enkelt fast i varandras munnar och hade 10 minuters dragkamper utan att släppa... Det var min själ ingen av dem som skulle släppa först...hihi. Hoppas de inte skadar varandra bara. Någon annans hantlar som beter sig likadant?
                              Då var man medlem....!

                              "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                              Kommentar

                              • Loisellei
                                Användare
                                • September 2002
                                • 13

                                #90
                                Svar till MICKE W: Mina hatlar har ett liknande sett att bete sig, när de vill ha en sak på sitt sätt. De som fajtas mest med varann just nu på dette viset, är min gula hantel "Pippin" och min stora Pappegoj, Fiffi. Man vet inte riktigt om det är riktigt bråk eller kärleksgnabb. De beter sig så där bara vid vissa tilfällen. Ibland kan det t.o.m vara att de tjafsar om maten man ger dem! Vems maten är liksom!

                                Hur går det annars med era HANTLAR???

                                Mina småttingar bara växer & växer! De har oxå fått riktga växter efter mycket tankar fram o tillbaks. Såklart att det vara kul för dem,......men det ser ut som värsta bladkriget i akvariet. Tydligen godare att ta en tugga eller två, istället för att bara mysa och simma igenom dem!!! Köpte som tur va, växten "Kalla" som krukväxt. Fungerar faktiskt bättre än riktiga vattenväxter samt är betydligt billigare!

                                Vad har ni för växter till era vegetarianer?

                                Tacksam för svar!

                                mvh
                                C

                                Kommentar

                                Arbetssätt...