Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #61
    citat:Ursprungligen skickat av Loisellei

    Kan tilläggas att mitt Heros Severum lekpar blivit av med sina bäbisar
    Det finns många olika arter i Heros-släktet, men H. severum är ingen giltig art mig veterligen. Köpte du dem under det namnet? Kan möjligen vara H. severus, men det är en munruvande art som är ganska så ovanlig i zoohandeln.

    Kommentar

    • Lejonmarie
      Användare
      • April 2003
      • 429

      #62
      citat:VET NÅGON EGENTLIGEN VILKEN TEMP DE SKA HA FÖR ATT TRIVAS SOM BÄST????
      Jag har en temp på 27 grader till mina Heros Notatus. Jag fick reda på när jag köpte gruppen att har man för kallt vatten så finns det en risk för "hål i huvudet" sjukan.
      Så temperaturen är viktig!

      Trevligt att se att så många hakat på denna tråd, det glädjer mej!

      Några svar på tidigare frågor:

      1. Brukar ni lämna tillbaka eller sälja tillbaka de andra fiskarna efter ett par har funnit varandra? Är affärerna ok med det?

      Jag har inte kommit så långt än och kanek kan jag har gruppen kvar det visar sej!Vissa butiker tar imot om du har en bra kontakt med dem och de har plats. Annars annons tex här på Ciklid.se.

      2. Har ni inte andra fiskar i karet? Blir det inte trångt med ett helt gäng med hantlar?
      Jag har mina 9 hantlar går i ett 500 liters, de går ensamma bara några malar och praktbotsior som sällskap. Idag är det inte trångt vi får se vad som händer när de växter til sej och blir fullvuxna, då får jag sälja några kanske!

      Nån som har en större grupp! I så fall vilken storlek har ni på dem och hur många i vilken storlek på Kar[?]

      3. Vad brukar ni mata era hantlar med?
      Jag matar dem med Räkmix lyx, Hikary spirulina, Vivid Color flake food mm

      4. Hur lång tid tar det innan yngeldräkten (den grå-randiga) bytas till den magnifika aftonklädseln?
      Mina hantlar börjar just nu att byta färgen, de som skifftat färg är ca 8-9 cm, de nadra som är nån cm mindre har inte riktigt hunnit få den vackra teckningen och färgen!

      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

      Kommentar

      • Hoffa
        Användare
        • November 2002
        • 406

        #63
        Jag har 6 st par i mitt 1125 och tempen där ligger runt 25-26 grader,på mina hantlar ser man stor skillnad på könen,hanarna är intensivt prickiga medans honorna inte är så prickiga.Mina har en strl på 15-20 cm.Dom går tillsammans med Jack D,Guldsöm,Blåciklid,Xingu1,Veja synspilum.
        Jimmy

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

          #64
          Hej!

          Enligt fishbase är Heros Severus en giltig art. Denna förekommer sällan eller aldrig i handeln (och aldrig i guldvariant). Namnen severum och appendiculatus skulle därmed vara ogiltiga.

          Övriga beskrivna arter är:

          Efasciatus
          Spurius
          Notatus

          Jag vill inte spekulera i om det kan finnas ytterligare arter men det är väl inte helt osannolikt. Enligt tidigare inlägg har på forumet ska det dock vara klart att Redshoulder/rotkeil är en färgvariant av H. Efasciatus.

          Här är två länkar till bildarkiven för två tyska exportörer (jag vet de är inte så nya, men bra ändå!) med bla vildfångade hantlar i sina listor.





          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • April 2003
            • 429

            #65
            Coola bilder på länkarna.

            Jag såg en bild på: Uaru cf. amphiacanthoides Orange som jag tycker är snygg. tror ni att de skulle kunna gå tillsammans med Hantlar,
            jag tänkte på sikt.? ev.
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • Mmm
              Användare
              • July 2004
              • 71

              #66
              Hej!

              Kommer också med några frågor, eftersom jag är väldigt intresserad av att skaffa hantlar...

              1. Hur går hantlar ihop med andra sydamerikanska ciklider? Jag antar att de vill ha lugnt sällskap? Skulle dvärgciklider fungera tillsammans med hantlarna eller är det risk att de blir mat?

              2. Hur vanliga är de olika varianterna på hantlar i handeln? T.ex. guld och "red shouldered"? Hur vanligt är det med vildfångade exemplar? Jag har sällan sett några hantlar när jag tittat i affärer...

              3. Blir de olika varianterna/arterna ungefär lika stora, eller finns det några som är mindre/större?

              4. Olof skrev här att "red shouldered" är en färgvariant av Efasciatus, är det en färgvariant som även finns vilt? Guldhantel, är som jag förstått framodlad, vilken hantelart tillhör den?

              Vänliga hälsningar
              Mattias

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #67
                Hej!

                citat:Jag såg en bild på: Uaru cf. amphiacanthoides Orange som jag tycker är snygg. tror ni att de skulle kunna gå tillsammans med Hantlar,
                jag tänkte på sikt.? ev.
                Det skulle jag gissa.

                citat:Hur går hantlar ihop med andra sydamerikanska ciklider? Jag antar att de vill ha lugnt sällskap? Skulle dvärgciklider fungera tillsammans med hantlarna eller är det risk att de blir mat?
                Jag skulle gissa att dvärgciklider kan funka. Du måste ju dock kunna erbjuda båda bra förhållanden.

                citat:Hur vanliga är de olika varianterna på hantlar i handeln? T.ex. guld och "red shouldered"? Hur vanligt är det med vildfångade exemplar? Jag har sällan sett några hantlar när jag tittat i affärer...
                Av de hantlar som jag sett på sistonde i butik har det nog varit mest "red shoulderd" nästan lika ofta "vanliga" minre ofta notatus och inga "guld" (med undantag av någon enstaka vuxen fisk). Sen besöker säkert inte ni samma butiker som jag.
                VF är inte direkt det vanliga men det finns att köpa i "rätt" butiker.

                citat:Blir de olika varianterna/arterna ungefär lika stora, eller finns det några som är mindre/större?
                Notatus är mindre men, om jag förstått det rätt agresivare?

                citat:Olof skrev här att "red shouldered" är en färgvariant av Efasciatus, är det en färgvariant som även finns vilt? Guldhantel, är som jag förstått framodlad, vilken hantelart tillhör den?
                red shoulder är en lokal färgvariant som förekommer i naturen. "Guld" är en albinoform av den "vanliga" hanteln dvs troligen H. Efacsiatus.

                Mvh

                olof


                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Mmm
                  Användare
                  • July 2004
                  • 71

                  #68
                  Tack för svaren Olof...

                  Har du något tips på "rätt" butiker som brukar ha hantlar?

                  Skulle gärna ha guld men det kanske är svårt att få tag på.

                  Eftersom man helst ska ha flera stycken (kanske 6-8 stycken) på en gång, så undrar jag hur ni andra gör. Köper ni alla på en gång vilket antagligen innebär att de kommer från samma kull (syskon) eller försöker ni köpa från flera olika ställen? Det kan ju vara svårt att göra det ifall det är fiskar som inte är så vanliga i handeln... Detta problemet slipper man ju med VF.

                  /Mattias

                  Kommentar

                  • Björn Duzäll
                    Användare
                    • February 2004
                    • 47

                    #69
                    Vet inte var du finns, men vi köpte våra Hantlar F1 på akvarielagret.

                    Finns en antal kvar där. Se våra bilder på länken.
                    Björn
                    bjorn@duzall.se

                    Kommentar

                    • MickeW
                      Användare
                      • December 2004
                      • 113

                      #70
                      Hej igen...

                      Köpte som sagt tidigare två nya hantlar igår. De är fortfarande unga som mina tidigare två, dock en aningen mindre, kanske 0,5-1,0 cm mindre. Saken är den att mina tidigare hantlar spenderar stor del av tiden till att jaga undan de nya. Jag har förvisso ett 576liters kar, men det måste ju självklart vara jobbigt för de nya. Är dettta ett vanligt fenomen? Vad ska jag göra / inte göra?

                      Tacksam för alla möjliga erfarna svar!
                      Då var man medlem....!

                      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

                        #71
                        Micke W
                        citat:Köpte som sagt tidigare två nya hantlar igår. De är fortfarande unga som mina tidigare två, dock en aningen mindre, kanske 0,5-1,0 cm mindre. Saken är den att mina tidigare hantlar spenderar stor del av tiden till att jaga undan de nya. Jag har förvisso ett 576liters kar, men det måste ju självklart vara jobbigt för de nya. Är dettta ett vanligt fenomen? Vad ska jag göra / inte göra?
                        Jag skulle rör om i möbleringen så att det gamla paret tappar kontrollen och gamla revir. Flytta om några stenar, gör ett vatten byte ändra på så mycekt som möjligt.
                        Då kanske det nya paret kan hitta en egen plats i ditt kar.
                        Det borde funka!
                        Går det för tufft till så prova att släcka ner, det lugnar lite.

                        Lycka till!
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • MickeW
                          Användare
                          • December 2004
                          • 113

                          #72
                          Ok, ska prova det Lejonmarie. Tack!
                          Då var man medlem....!

                          "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1823

                            #73
                            Hej!

                            Mmmm; skriv var du bor så finns det säkert någon som sett "guld"hantlar i närheten.

                            Mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Mmm
                              Användare
                              • July 2004
                              • 71

                              #74
                              Hej Olof.

                              Jag kommer inte köpa hantlar just nu, utan måste först skaffa ett större akvarium vilket blir på 600 eller 720 liter. Jag tänkte mer allmänt om det fanns butiker som ofta hade hantlar, då jag sällan sett några.

                              Jag bor i Halmstad så affärer någonstans mellan Malmö och Göteborg är väl mest intressanta...

                              Hälsningar
                              Mattias

                              Kommentar

                              • Björn Duzäll
                                Användare
                                • February 2004
                                • 47

                                #75
                                Våra hantlar som tidigare lekt ett antal gånger utan resultat (misstänker att våra chokladciklider tar yngel) har nu börjat gräva utanför den förra lekplatsen. Det ser ut som en armada av grävmaskiner är i akvariet. Är detta vanligt ?
                                Björn
                                bjorn@duzall.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...