Hantel/ Heros!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #46
    Ja!

    Det kan vi vara överrens om

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Lejonmarie
      Användare
      • April 2003
      • 429

      #47
      Likheten med Discuss!??

      jag tror inte att de är släkt att det skulle vara nån korsning!
      Men namnet Fattigmans discus kommer väl ifrån att den inte är lika dyra som Discuse men ändå påminner i kropps form om Discus med sin höga runda kropps form.

      Jag personligen tycker att discussen oxå är fin men Hantlarna ser nästa mer äkta ut i färgerna, ursäka alla Discus freak. Man ska inte jämföra dem igentligen för det är två olika arter.

      Fortsätt lycka till med era Hantlar!
      Och berätta gärna mer om dem!


      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • April 2003
        • 429

        #48
        Då var det äntligen dax!
        Premiär lek för mina hantlar.
        Det ser ut som en mindre mängd rom som sitter på en lutade sten. Paret och helst hannen vaktar stenen noga!
        Kul, nu har jag redan ett lekpar och det kanske blir fler på en grupp på 9 Hantlar!

        Tips för att få småttingar?

        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Matsh
          Användare
          • September 2002
          • 63

          #49
          Hejsan alla Heros fans, jag skaffade 5 stycken yngel av Efasciatus för någon månad sedan alla från samma kull, jag valde 2 stora och 3 små för att på så sätt ev skilja hanar från honor. Den största är väl ca: 7 cm minsta 4. Att skilja de vuxna är väl att hanarna har ett mönster på huvet samt längre spetsar på rygg- och analfenans.

          Men finns det något annat som skiljer mellan könen?
          Hur tidigt (vilken storlek) kan man börja skönja skillnader?

          mvh
          Mats

          Kommentar

          • Loisellei
            Användare
            • September 2002
            • 13

            #50
            Tjenixen i vintermörkret!

            Kul att dina hantlar har börjat leka Lejonmarie. Kan berätta till min förvåning att även mina största hantlar Heros Severum (GUL + BLÅ), har börjat leka. De lade rommen i en skreva på min bakgrund. Hittils har alla mina lekpar som jag haft, lagt sina rom i samma skreva, är inte det lite underligt??? Måste vara något spec. med just denna plats. Vad tror ni?

            Ibland tror man att de kollar in varandras beteenden arterna emellan.

            Kan bara säga att jag verkligen tycker om mina fibbar. De är verkligen suveränt charmiga och tama. Då jag har en fengädda samt två tigerfiskar tilsammans med mina hantlar, så få de räkor av mig som jag delar i mindra bitar, en gång/veckan. Kan säga att alla i akvariet diggar det, inte bara rovfiskarna. De kommer t.o.m upp till ytan och äter från handen, så gott är det!!!

            Har tyvär inget tips för att få småttingar! Antar att fiskarna måste trivas i akvriemiljön och egentligen är det den stora frågan allt spelar på. Vattenkvalliten spelar säkert oxå in, då det kanske måste vara en lite högre temp för att ynglena skall klara sig samt att föräldrarna verkligen sköter om dem. Det kan säkert ta upp till två-tre lektillfällen innan paret inser vad de skall göra och llt fungerar som det skall!!!

            Ha en fortsatt trevlig kväll!

            mvh C
            C

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • April 2003
              • 429

              #51
              Min lek är redan avlsutad, romkorner belv vita och sen blev det inget mera.
              Men som du skriver Loisellei så ska de nog prova några gånger för att de sen ska lyckas.

              Varför de väljer samma sten eller samma skreva vet ja inte men det aksenk känns bekvämt och är ett skyddat och bra ställe, från för stark cirkulation och att de kan vakta rommen på ett bra sätt.

              Lycka till!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • MickeW
                Användare
                • December 2004
                • 113

                #52
                Hej alla! Kul att äntligen få läsa om era erfarenhater av Hantlar. Ännu roligare är det att dessutom få se bilder av vad som förhoppningsvis komma skall... Jag har precis (för en månad sedan) köpt 2 hantlar men läser att ni alla köper ca 6-8st och låter dem para ut. Har ett par frågor (som novis på hantlar):

                1. Brukar ni lämna tillbaka eller sälja tillbaka de andra fiskarna efter ett par har funnit varandra? Är affärerna ok med det?

                2. Har ni inte andra fiskar i karet? Blir det inte trångt med ett helt gäng med hantlar?

                3. Vad brukar ni mata era hantlar med?

                4. Hur lång tid tar det innan yngeldräkten (den grå-randiga) bytas till den magnifika aftonklädseln?

                Tack på förhand..
                Då var man medlem....!

                "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                Kommentar

                • Loisellei
                  Användare
                  • September 2002
                  • 13

                  #53
                  Kul med en till Hantelfanatiker!
                  Skämt o sido. Jag kanske kan ge några svar på dina frågor Micke!

                  1) Jag har faktiskt en toppen affär som jag brukar shoppa fibbar hos. Den heter GLOBEFISH och ligger vid Globen i Stockholm. Med tanke på att jag är stammis där, så kan det ibland gå för sig att byta in fiskar ibland, men det är ingen hit. Man får inget för dem. Kanske kan man byta till sig mot en annan fisk eller så, men inte få kontanter tillbaka.
                  Däremot är de väldigt kunniga och kan ge mycket info och stöd när det gäller bekymmer och ideér mm. När det gäller hantelciklider, så är de faktiskt mer eller mindre stimfiskar om man har möjlighet. Om man köper ett gäng mindre hantlar i samma storlek som växer tillsammans i ett kar, så brukar det gå bra att ha dem även tillsammans när de är fullvuxna. De är rätt snälla mot varann även om det finns ett par ibland dem som leker.

                  2) Jag har ett 500l akvarium med 6st hantelciklider som gårt tillsammans med olika malar, en fengädda (EGON), två Tigerfiskar (WATT & VOLT), två papegojfiskar/ciklider (FIFFI & TRASAN), min lilla hybrid (NEMO), samt några cellbergare (pansarmalar). Allt fungerar perfekt.

                  3) För det mesta matar jag mina fiskar med torrfoder som pellets, flan, och hikarifoder. Några av dem är huvudfoder och några energifoder med mer protein som gör att de växer snabbare. Jag matar även själklart med levande foder, som oxhjärtblandnig, mysisar och vanliga räkor samt andra skaldjur. Hantlarna är även vegetarianer och gillar ärtor och grönsallad. Ni kanske har hört att riktiga växter är rena rama lyxmiddagen för dessa krabater.

                  4) Det beror alldeles på hur de trivs. Mina minstingar ibland hantlarna är bara ca 5cm-7cm och de har färgat ut med grönt och rött mm. Tror faktiskt att miljön och vattenkvalliten är den största faktorn att få dem blomma ut i vackra färger! Deras randiga dräkt kommer och går. På mina beror det på om de leker och är beskyddande för ynglena, eller om de blivit skrämda i något sammanhang.

                  Hoppas du fått några svar på dina frågor!!!

                  Ha dé och LYCKA TILL!!!

                  mvh
                  C
                  C

                  Kommentar

                  • Matsh
                    Användare
                    • September 2002
                    • 63

                    #54
                    Hej Loissellei

                    Det här med yngel, halvuxna och vuxna Efasciatus också för den delen.
                    1 Hur ser man skilnaden/er mellan könen?
                    2 Hur tidigt (vilken storlek) kan man börja skönja skillnader?

                    //Mats

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

                      #55
                      Ett sett att skilja ut könen på vuxna individer är att studera färgteckningen på gällocken. Hanarna har gott om blåturkosa streck och linjer på gällocken fram mot munnen, honorna har nästan inget alls av den färgteckningen.

                      Om det är en 100% säker metod vet jag inte, men det har alltid funkat för mig.

                      Vad gäller lek och parbildning så bör man räkna med att det tar lång tid innan man fått ett etablerat lekpar att fungera. Ett tidigare lekpar jag hade tog uppåt 7-8 månader efter inköp innan de lekte med lyckat resultat. Därefter var det ingen hejd på dem, de lekte de 1-2 ggr per månad under resten av tiden jag hade dem.

                      Kul att fler får upp ögonen för denna vackra SA-ciklid! Själv har jag f.n. en grupp med 6 st H. efasciatus i storlekarna 6-10 cm som jag hoppas kunna få ut nåt lekpar ur! :-)

                      mvh
                      /Hasse

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1081

                        #56
                        Här är mitt tidigare lekpar i intensivt mörk lekdräkt med en skock ynglingar: http://www.zpet.se/medlemsbilder/sho...sort=8&cat=500

                        Kommentar

                        • PR
                          Användare
                          • November 2003
                          • 27

                          #57
                          Kom precis hem ifrån jobbet och såg att ett av mina hantelpar(ca 12cm) äntligen har frisimmande yngel.(de har lekt ofta utan att lyckas)De går i 720l tillsammans med 5 Altum,4Choklader,1par hantlar till,Citrontetror. Temp 28,ph runt6.De verkar kunna hålla resten av fiskarna kort än så länge.Har slarvat med vattenbyten sista tiden,ca20% var14:dag.Kan ju ha betydelse,eller inte!Peter
                          pr

                          Kommentar

                          • MickeW
                            Användare
                            • December 2004
                            • 113

                            #58
                            Tack för alla svaren Loisellei, de hjälpte mycket. Förutom att jag bor i Malmö förstås....:-)Köpte faktiskt två till Hantlar idag så nu har jag fyra, får se vad de kan hitta på tillsammans. Hoppas att få tag på ett par Chokladciklider oxå så är allt perfekt!
                            Då var man medlem....!

                            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                            Kommentar

                            • Loisellei
                              Användare
                              • September 2002
                              • 13

                              #59
                              Tjenixen!

                              Tänkte bara säga att det är kul att kunna hjälpa till med lite råd. Hoppas något som jag berätta kunde ge svar!

                              Fortsätt att studera dessa snygga fibbar och dela gärna med er massor av info om dem!

                              Kan tilläggas att mitt Heros Severum lekpar blivit av med sina bäbisar, men mig gör det inget denna gång, för att jag har ändå ingen möjlighet för tillfället att hålla dem i ett separat kar. Tråkigt, men sant! Det kommer förhoppningsvis fler ggr att ta hand om dessa vackra individer!

                              Har till sist bara en liten fråga.......en snabb fråga......VET NÅGON EGENTLIGEN VILKEN TEMP DE SKA HA FÖR ATT TRIVAS SOM BÄST????

                              Natti natti!

                              Vi hörs!

                              mvh
                              C
                              C

                              Kommentar

                              • Jorsa
                                Användare
                                • December 2003
                                • 199

                                #60
                                citat:VET NÅGON EGENTLIGEN VILKEN TEMP DE SKA HA FÖR ATT TRIVAS SOM BÄST????
                                Från zoopet:
                                Heros appendiculatus = 24-26 gr C.
                                Heros notatus = 25-30 gr C.

                                Jag har 26 gr C. i mitt kar och de verkar trivas bra.
                                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...