If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej, Vi ´har 5 st HantlarF1, som vi har tillsammans med 4 chokladisar och lite till. Dom går i ett 480L akvarium. Det tog inte lång tid innan det bildades ett par som nu har lekt 3 ggr. Tyvärr har dom inte lyckats hålla ut ännu. Det går ca 15-20 dagar mellan varje lek.
Eftersom dom andra 3 inte stör eller störs av paret så är dom kvar tillsammans.
Jag har ett par, eller iaf 2 st Hantlar.
De är VF och jag är lite osäkra på vilken sort det är.
Har hittat bilder på nätet som liknar mina, de kallades för "Heros sp. Inirida", vet inte om detta stämmer.
De går i ett 300l hörnakvarium tillsammans med Sajicor och ngr L-malar.
Har inga nya bilder men här är en gammal (sep -04):
Leopoldi:
7 hanar...
Kan man ha sådan otur?
Det finns kanske någon som är bra på sannolikhetslära?
Antag att man köper sju fiskar och att sannolikheten för kön är fördelat 50/50. Då borde sannolikheten för att få sju hanar bli 0,8%. Stämmer det?
citat:Vi ´har 5 st HantlarF1, som vi har tillsammans med 4 chokladisar och lite till.
Intressant och vet vad ni har tillsammans med dem!!
det får ni gärna berätta precis som Björnen gjort!
Så chokladciklid går bra tillsamans i allafall i din burk och då leker ju hantalarna oxå så då borde det funka i alla lägen!
Lycka till med leken!!
Har du några bilder!? intressant att se mixen av färger!
Jag är ju en nyfiken en!
;-) LejonMarie
540L Vieja synspila
500L Cichlasoma bocourti
citat:För mig är det relativt enkelt. Hanarna har mer blått på huvudet. Obs färgerna på bilden är lekdräkt. http://www.mergus.com/a_atlas6g-gif_1.gif
Tack Leopoldi
Ja då förstår jag att det är lite enklare men jag får kolla på prickaran och storleken!
Men nån fler kanske har tips på Hnatlar osm inte färgar ut åt olika håll!
;-) LejonMarie
540L Vieja synspila
500L Cichlasoma bocourti
Lejonmarie,
Det finns lite bilder på sidan som jag länkar till.
Har precis gjort rent ytterfiltret, slangar mm. Det var "skitigt".
Är det vanligt att hantlar leker utan att få till hela proceduren ?
Våra har nu lekt för tredje gången, denna gång har dom vaktat sitt revir längre än förut, så vi håller tummarna denna gång.
citat:Jag har ett par, eller iaf 2 st Hantlar.
Har hittat bilder på nätet som liknar mina, de kallades för "Heros sp. Inirida", vet inte om detta stämmer.
Har aldrig hört talas om Heros sp. Inirida den måste vara ovanlig?!
Försökte söka efter bilder men det gick inte så bra, inget napp!
;-) LejonMarie
540L Vieja synspila
500L Cichlasoma bocourti
Men när jag kollar nu ser den mer ut som en Heros efasciatus som Jarinen hade en bra bild på, de har ändrat utseende lite sedan jag tog de senaste bilderna, framför allt färg.
De kan ju skifta lite i utseende/färg om det är VF eller odlat...
Ska låna en digitalkamera imorgon och fota lite...
Men när jag kollar nu ser den mer ut som en Heros efasciatus som Jarinen hade en bra bild på, de har ändrat utseende lite sedan jag tog de senaste bilderna, framför allt färg.
Ja gör det, jag tycker den påminner om den prickiga Notatusen!
;-) LejonMarie
540L Vieja synspila
500L Cichlasoma bocourti
Ja gör det, jag tycker den påminner om den prickiga Notatusen!
;-) LejonMarie
540L Vieja synspila
500L Cichlasoma bocourti
Jag har ett par VF hantlar av den "vanliga" arten H. Efacinatus. De är fullvuxna (hanen är 20+ och honan lite mindre) och går i ett 500 liters kar. De äter räkmix, flingor och lite andmat. De leker ofta men ännu så länge har leken aldrig resulterat i yngel. Bilder finns på min zoon.
citat: Jag har ett par, eller iaf 2 st Hantlar.
Om du har köpt dem som sp Inirida är de säkert det, annars troligen inte. Det är jättesvårt att få klämmpå arter och fångstplatser eftersom hantlarna varierar så mycket i teckning beroende på humör.
Kommentar