Jaha dåsprack det KUL!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mcoist
    Användare
    • October 2003
    • 154

Jaha dåsprack det KUL!!!!

Har man haft ett jäkla jobb me o limma om ett läckande 540L alukar och kollat så det var tätt och det var det limmade i Bergs Moduler och hälde i sand fixade blev grymt snyggt stått en vecka och då Pang så spricker botten.

Tjoho vatten på golvet tur att det stod i en källare med betonggolv. Jaja då blir det väll att försöka laga sprickorna och få det tätt igen synd bara att den som tidigare lagat den förra sprickan (Inte Jag) inte gjorde det ordentligt så att nu blir det svårare att laga pågrund av att det redan ligger en massa extraglas i botten ja får väll se om jag får ordning på det surt det var ju så jäkla snyggt så nu måste jag bara ha ordning på det igen dumt bara att man får ta ner hälften av modulerna som man haft jobb att sätta dit.

Thats my boring life. Suck!
    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

Ajaj!
    Magnus Lovgren

Kommentar

• Orppo
      Användare
      • September 2004
      • 518

citat:Ursprungligen skickat av Mcoist

Har man haft ett jäkla jobb me o limma om ett läckande 540L alukar och kollat så det var tätt och det var det limmade i Bergs Moduler och hälde i sand fixade blev grymt snyggt stått en vecka och då Pang så spricker botten.

Tjoho vatten på golvet tur att det stod i en källare med betonggolv. Jaja då blir det väll att försöka laga sprickorna och få det tätt igen synd bara att tattaren som lagat den förra sprickan (Inte Jag) inte gjorde det ordentligt så att nu blir det svårare att laga pågrund av att det redan ligger en massa extraglas i botten ja får väll se om jag får ordning på det surt det var ju så jäkla snyggt så nu måste jag bara ha ordning på det igen dumt bara att man får ta ner hälften av modulerna som man haft jobb att sätta dit.

Thats my boring life. Suck!

Jobbigt värre.
      En liten tröst kanske kan vara fixa dig en våtsug och sug upp allt bös,så det blir torrt och gör om från början efter konstens alla regler,själv har jag införskaffat en våtsug, jättebra o ha i akvariesammanhang. Lite tålamod, o vips så blir allt alla tiders lycka till/Orppo

Kommentar

• Adde
        Användare
        • September 2004
        • 28

Tur i oturen att det stod i källaren!!

Uh man får vara glad att man har ett akvarium där botten KAN kan spricka.

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

Laga aldrig en botten genom att lappa. Det är aldrig ordentligt gjort om man inte har en enda intakt bottenruta. Jag vill inte strö salt i såret, men man skall aldrig hälla vatten i ett kar med delad botten.

Även om det känns jobbigt så ville jag påpeka det så att du inte gör ett nytt halvdannt jobb.
          MVH
          Magnus

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

Förbaskat tråkigt!! Håller med tropfrog till 100% - sätt dit en HEL botten igen. Det kan ALDRIG vara värt risken att chansa på att det håller, vänta istället och byt ut den trasiga delen när man har råd!!

Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• posse
              Användare
              • April 2002
              • 96

Angående delad botten!

Har haft ett 3,5m akvarium med delad botten, har idag ett 720l med delad botten, jag tycker att det är kanon eftersom att påfrestningarna i glaset blir mindre när du får en högre flexibilitet i botten.
              Jag har aldrig haft några problem med denna typ av delad bottenruta så visst funkar det!!!

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

posse; om du har en sprucken botten, så är väl materialet MATTAT redan dvs av den kraft som fickden att spricka från början????
                Om man sedan fortsätter att sätta tryck på dett redant skadat område, kan väl skadan förvärras genom statisk belastning - och varför chansa???
                Jag känner inte till detta med delad botten, men om man köper ett fabriksnytt kar som är konstruerat på detta sätt, så funkar det säkert, men ett kar med sprucken botten, skulle då jag aldrig laga med cilikon, utan bytt ut botten...

700L vatten kan göra MYCKET skada!!!

Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

Njae...håller allt med dom som tycker att en hel ruta är bättre...helt enkelt för att det är bättre!!!! Flexibilitet när det gäller glas....inte så bra kombination.Ju stummare man kan få det speciellt i botten ju bättre är det ju..så man får jämnt tryck över hela skivan.Så att lappa ett kar i botten ingen bra ide....sen visst ingen regel utan undantag.....men om man säger som så...att lagar jag hundra kar med ny hel skiva och någon lappar sina hundra kar med bitar...så kommer jag att vinna med 90-10!!! i antal hela kar.
                  Men visst chansa går ju har man tur så har man...men som sagt inget att rekomendera............................Moss....... ...

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • July 2004
                    • 428

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Laga aldrig en botten genom att lappa. Det är aldrig ordentligt gjort om man inte har en enda intakt bottenruta. Jag vill inte strö salt i såret, men man skall aldrig hälla vatten i ett kar med delad botten.

Även om det känns jobbigt så ville jag påpeka det så att du inte gör ett nytt halvdannt jobb.
                    MVH
                    Magnus
                    Gör man det bara ordentligt så håller det att lappa.Det är iaf min ärfarenhet.
                    /Lasse

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1836

Visst: Gör man det bara ordentligt så kan det hålla. När jag hade källarlokal med golvbrunn köpte jag många billiga kar med spruckna bottenrutor och fixade med lappning. Av 10 så var det väl 7 som höll i ett år. 2 bara droppläckte och 1 toksprack. Så varför shansa? Vattenskador är dyrt.

Bara lite nyfiken på hur du lagar när det blir ordentligt? Samt hur många du har lagat så?
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• posse
                        Användare
                        • April 2002
                        • 96

Jag var nog inte riktigt tydlig mina två burkar var konstruerade på detta sätt alltså inte spruckna i botten o sedan lappade!

Däremot har jag lagat flertalet akvarium åt mig och föredetta kunder genom att täcka sprickan som spruckit färdigt "kant till kant" med en glasskiva och silikon.
                        Det har funkat utmärkt för dem o för mig!

Oftast tror jag att en sprucken botten beror på felbelastning "dåligt avvägt underlag" el spänningar i glaset efter ihopsättningen.
                        Principen är väl att det går att lappa ihop en trasig botten men man har ju hellre ett med hel botten!

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • July 2004
                          • 428

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Visst: Gör man det bara ordentligt så kan det hålla. När jag hade källarlokal med golvbrunn köpte jag många billiga kar med spruckna bottenrutor och fixade med lappning. Av 10 så var det väl 7 som höll i ett år. 2 bara droppläckte och 1 toksprack. Så varför shansa? Vattenskador är dyrt.

Bara lite nyfiken på hur du lagar när det blir ordentligt? Samt hur många du har lagat så?
                          MVH
                          Magnus
                          Tropfrog. Droppläckage de låter lite som dåligt arbete, tok sprack låter mer som att det inte stod som det ska. Jag har väll bara lagat 4st på det viset och dom har funkat i flera år iaf. Är helt över tygad om att det skulle gå att ha en botten som består av en mängd små glas bitar (som mosaik) om bara bänken och arbetet är rätt gjort. Vill inte få en diskution, men hur som helst så är det förmodligen billigare att "lappa" en att byta hela botten glaset, (och lättare)... Men som sagt varför shansa ? lämna inn det på helrenovering

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1836

citat:Tropfrog. Droppläckage de låter lite som dåligt arbete, tok sprack låter mer som att det inte stod som det ska.
                            Det andra kan jag hålla med om är en bidragande orsak. Men du menar att det faktum att det var lagat inte överhuvudtaget hade med saken att göra?

Att du säger att jag gör dåliga arbeten tycker jag känns som en förolämpning, dom som känner mig vet att jag är väldigt nogrann när jag gör saker och ting.

Men okej, jag är ju alltid beredd att bättra mig. Så berätta gärna hur ett "bra jobb" är utfört så att jag kan lära mig av mina misstag.

Men för din information så höll mina första 4 lagningar också. De följande lagningarna sprack och läckte trots att det var lagat på samma sätt.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• skorpio
                              Användare
                              • October 2004
                              • 244

säger bara:90-10[8D]

Kommentar

Arbetssätt...