Tillvägagångs sätt vid Vattenbyten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • June 2004
    • 102

Tillvägagångs sätt vid Vattenbyten

Jag skulle gärna vilja veta hur ni där ute gör när ni byter vatten i era kar. Fyller ni upp badkaret eller har ni en förlängd duschslang så att ni kan spola ner vattnet direkt i karet ?
    Jag vill gärna tro att ingen där ute springer med hinkar till sina 500+ liters kar eller är det folk som är såpass ihärdiga ?

Ge tips till en avdankad akvarist nu.
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Jag har ett Eheim insugsrör till ytterfilter med insugsgallret monterad i akvarieänden på min vattenbytarslang,den är enkel att bara hänga på akvariet, slangen är av grövre diameter än vanlig vattenslang, det ska hända lite vid tömningen. I andra änden har jag monterat snabbkopplingar i duschblandaren så jag snabbt kan koppla på vatenbytarslangen. Eftersom jag byter vatten 2 ggr i veckan i flera kar så ska vattenbytena vara så smidiga som möjligt och den här lösningen funkar fint.
    Hink är inte ett alternativ, hela hobbyn skulle hänga på den biten

Mvh Jari

Kommentar

• Christer T

Jag har en Gardena trädgårdsslang med ett fäste som passar duschens. På andra sidan har jag satt på ett Eheim U-rör som blivit över. Ett sånt som normalt är till sugsidan på ytterfiltret. Den hänger lagom långt ner för ett vattenbyte. Smidigt tycker jag.

Kommentar

• Vomera
        Användare
        • June 2004
        • 102

Men att bara spola i vattnet på det sättet går imot mycket av det jag fått lära mig. Man ska såsom jag lärt mig låta vattnet få lufta av sig genom att använda duschmunstycket för att lufta bort så mycket dåliga ämnen i vattnet som det bara går.

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Hej
          Det beror mycket på hur bra vatten man får ur kranen, och delvis också på hur bra skick rören är i (har jag hört). Hos oss fungerar det bra att spola i direkt, byter 25-30 % en gång per vecka. Förr i världen, när kranvattnet innehöll klor var det nödvändigt att lufta vattnet eller låta det stå flera dagar innan man hällde det i akvariet.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• matt.is
            Användare
            • September 2003
            • 386

Visst springer man med hinkar till sitt 540-kar, men å andra sidan blir det för sällan (minst 1 gång i månaden)..
            Jo det finns visst andra sätt...

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

En 3/4" tums trädgårdsslang med 1,5 iters coca_cola flaska utan botten i ena änden (värmt och krängt på slangen samt rostfri slangkämma), snabbkopplingen i den andra.
              1. Snabbkobblingen i avloppet, startar hävert effekten med coca-cola änden. Slamsuger med flaskan och tömmer ur lämplig vatten mängd.
              2. Flyttar snabbkopplingen till vattenkranen och fyller på. Den stora coca-cola flaskan fungerar nu som tyngd i akvariet så att inte slangen glider ur.
              3. Stänger av vattnet, flyttra slangen till nästa kar. Lossar slangkopplingen och stoppar den i avloppet igen....

Ca 1 tim veckan för att slamsuga, byta 1/3 och snygga till 900,400 och 220 L.
              Anders L

Kommentar

• PsyM
                Användare
                • March 2004
                • 460

Har precis som anli en 1,5 litersflaska(används som slamsug) utan botten so jag har trät på en slang över öppningen och sen tjepat så det verkligen sitter.

1 Placerar slangändan med 1,5 liters flaskan i karet, sen för jag över den heltäckanderampen så att det är omöjligt för slangen att åka ut från karet.
                2 tejpar fast den andra änden på badkarskanten och börjar suga så vattnet kommer.
                3 När jag tömt den mängd vatten jag vill så lyfter jag helt enkelt ut änden med flaskan så inget mer vatten sugs ut.
                4 Därefter placerar jag åter änden med flaskan i karet och låser den med rampen.
                5 skruvar av dusch munstycken (standard diameter) och för in i slangändan som är tejpad i badkaret.
                6 sätter på vattnet och fyller upp karet med önskad mängd.

Detta tar 30min för ett 900 liters och ett 110 liters
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jag gör ganska precis som anli jag också men har ingen snabbkoppling. Samtliga kar töms på 40-50% vatten med hjälp av slang och häverteffekt, slamsuger gör jag inte, däremot passar jag på att skrapa rutorna under tiden som karen töms.
                  Sedan flyttas slangänden från avloppet till kökskranen, på med ett duschmunstycke i andra änden och fyll samtliga kar.
                  Tar 45-60 minuter att byta vatten i ett 375- och 222-liters.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

slang å snabbkoppling är min melodi
                    fish r friend

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Visst skulle man snabba på det med två slangar, tömmer ett och fyller på ett annat... men då blir det ju stressigt ju!
                      Anders L

Kommentar

• Vomera
                        Användare
                        • June 2004
                        • 102

Ska testa och skruva loss duschhuvudet och trycka in duschslangen i akvarieslangen och se om det går enklare än min tidigare teknik.

Kommentar

• Kalle-Maja
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1324

citatka testa och skruva loss duschhuvudet och trycka in duschslangen i akvarieslangen och se om det går enklare än min tidigare teknik.
                          Låter väl fortfarande lite krångligt. Bara du har någon slags gänga på en vattenkran finns det olika adaptrar som fixar att du kan köra vattenslang och snabbkoppling. Fota kranen och åk till ett byggvaruhus så får du grejerna du behöver för ca en hundring.

Kommentar

• PsyM
                            Användare
                            • March 2004
                            • 460

citat:Låter väl fortfarande lite krångligt
                            krångligt!? det tar två sekunder sen är det klart.
                            Min Zoon
                            Mitt 900 liters

Kommentar

• Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

citat:...sen är det klart.
                              Om man nu inte ska duscha eller nåt sen

Nämen allvarligt, det kan väl vara alldeles utmärkt om det går på två sekunder, fast då måste ju slangarna ha perfekt dimension så att det blir tätt samtidigt som dom inte fastnar för hårt. Annars kan det ta tre fyra sekunder och bli lite plaskigare.

Kommentar

Arbetssätt...