Min Cabomba, släpper ut rötter i sanden...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Min Cabomba, släpper ut rötter i sanden...

Hej !
    Jag har köpt in grön cabomba till mitt akvarium och har märkt att den släpper rötter från hela "tråden" även högt öppe... Är detta normalt? Detta är la en själkväxt? Till skillnad till mina hornsräv som inte alls släpper rötter... Ska det vara så eller med cabomban eller?
    I så fall hur "toppar" man cabomban? Man Kan ju inte dra ut hela rötterna varge väcka, eller? för att klippa av undersidan... Man kan ju inte heller klippa av toppen på plantan? Hur ska man göra? Klippa av rötterna?
    En annan sak, drar cabomba plantan upp näring med rötterna om den har rötter?
    Tacksam om någon förstår mitt problem...
    Plantorna växer i racefart och är snart uppe vid ytan...
    Tacksam för hjälpen i förväg!
    MvH Patrik K
    MVH Patrik K
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Surfade lite på nätet och hittade detta...

__________Citat___________________________________ ___________________
    Jag lyckades under en tid bra med denna vackra växt, akvariet började dock lukta unket och när jag rev ut innehållet visade sig cabomban ha ett stort rotsystem kring vilket sanden var aldeldes svart och stank svavelväte. Någon annan som råkat ut för detta?
    __________________________________________________ ___________________

Kan det vara detta som händer med min cabomba?
    Någon som kan sådant?

MvH Patrik K
    MVH Patrik K

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Hej Patrik!

Jag förstår inte ditt problem men eftersom du citerar mig får jag väl ändå komma med något sorts svar.
      Vissa själkväxter får under vissa förhällanden rötter som växer ut i vattnet. Det är kanske inte så dekorativt men man kan inte göra något åt det.
      Toppa själkarna och stick ner topparna i sanden, de gamla själkarna låter du stå kvar så får de nya skott.

Mvh

olof

http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• patrik_k
        Användare
        • April 2002
        • 125

Hej Olof!
        Jag menar att hela "plantan" släpper ut rötter. Sådana vita, fula, och äckliga rötter... Inte bara från undersidan utan också från hela stjälken högt upp... Med undantag för toppen.

,_,_,__,___,___,_____

Om du tänker dig att sträcket är cabomba plantan och kommatecknen rr ställena där plantan släppet ut rötter. Det första kommatecknet är underdelen och motsatta sidan är toppen.
        Förstår du problemet. Det stör mig inte att cabomban släpper ut rötter på undersidan utan att den släpper ut rötter högt upp på plantan som är ganska så "dekorativt"...

Nu hur skulle jag toppa?
        Klippa av undersidan som jag gör på hornsröven, eller klippa av toppen på plantan? Då kommer nog plantan att sluta växa?
        En dum fråga nog, men jag är inte riktigt särker om jag förstår det du skrev...
        Väntar på hjälp.
        MvH Patrik K

P.K
        MVH Patrik K

Kommentar

• Anette
          Användare
          • April 2002
          • 178

Hej Patrik!

Klipp av toppen på plantan, skala av alla blad från den avklippta stjälkens nedre ände så att du får en naken stump på 2-3 cm. Stick ner hela den nakna delen av stjälktoppen i sanden så får den rötter och fortsätter att växa. Änden som står kvar i bottnen låter du stå så skjuter den sidoskott...
          Du kan också tynga ner hela slingan så växer den fast i bottnen och "vandrar fram" längs med bottnen och bildar på sikt ett snår, om du har tur...

Lycka till
          Anette

Kommentar

• patrik_k
            Användare
            • April 2002
            • 125

Hej Anette!
            Vad menar du med "om du har tur"?
            MvH Patrik K

P.K
            MVH Patrik K

Kommentar

• Anette
              Användare
              • April 2002
              • 178

Det är inte alltid den bildar ett snår. Ibland vill den inte alls växa längs bottnen.

Jag har bara lyckats en gång men då blev det helt otroligt lummigt och grönt. Det beror nog till viss del på bottenmaterial, näring, vattenflöde, ljusfaktorer.

Alltså - tur

Lycka till
              Anette

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citat:Till skillnad till mina hornsräv som inte alls släpper rötter...
                Hornsärv saknar rötter helt.

Mvh.

Ola
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• patrik_k
                  Användare
                  • April 2002
                  • 125

Hej!
                  Tack för eran hjälp. Jag hoppas att jag lyckas med denna för mig nya växt. Det skulle vara roligt.
                  Jag har tänkrt för att få lite kontrast och köpa in lite bruna cabomba. Som jag förstår så kommer det säkert att gå på samma sätt, om jag har tur.
                  Men nu, ska jag göda med lerkulor i sanden också för cabomban, för att försöka lyckas?
                  Du kanske inte själv vet...
                  Förresten, har någon ett bra boktipps om växter, jag har läst lite men jag har inte fått reda på saker som t e x att cabomban kan billda rötter... Och annat säkert...

P.K
                  MVH Patrik K

Kommentar

• Anette
                    Användare
                    • April 2002
                    • 178

Hej Patrik!

Tänk på att cabomban behöver mycket ljus. Får den för lite så blir den mörk, växer sämre och fylls av alger. Dessutom samlar den gärna på sig flytande partiklar och kan lätt se geggig ut...

Är vattnet rent (fritt från partiklar) och ljusförhållandena bra är den fantastiskt vacker!

Lycka till
                    Anette

Kommentar

• patrik_k
                      Användare
                      • April 2002
                      • 125

Hej!
                      Vattnet är alltid klart rent. Förutom när jag städar filtret...
                      Men jag brukar skaka av cabomban lite då och då.
                      Cabomban mår bra tror jag, den har ljusa färger och har en tjock stjälk. Den är massiv, och mina pansarmalar älskar att ligga på toppen eller högt upp på cabomban. En vacker syn!
                      MvH Patrik K
                      MVH Patrik K

Kommentar

• Anette
                        Användare
                        • April 2002
                        • 178

Hej Patrik!

Det måste vara vackert i ditt akvarium med så fin cabomba!!!

Lycka till
                        Anette

Kommentar

Arbetssätt...