Minska utflödet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Minska utflödet

    Hej.
    Kan jag dra ner på in och ut kranarna på ytterfiltret om jag vill ha svagare flöde? eheim 2226 ytterfilter.
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    varför vill du ha mindre flöde??? litet kar??....

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Man brukar strypa ingående vattenflöde till pumpen om man vill minska flödet.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        jepp lite för litet kar för filtret egentligen. läste nått om att motorn kan skära om man minskar inflödet, men det stämmer inte då?

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Hur mycket flöde man bör ha styrs mycket av vad för fisk man har i karet. Scalalerer (som jag förmodar att cougar har)trivs inte något vidare bra i ett stormigt akvarium.

          Har du testat att sätta ett strilrör på utblåset? Blir det fortfarande för mycket fart på vattnet?
          Tony Englund

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Precis Tony. Det är 120 liter och jag kör med strilrör. Scalarerna uppskattar inte att vattnet rör sig så mycket som det gör.

            Jag får det nya karet om nån vecka och då löser sig problemet automatiskt. Det vore dock skönt kunna köra ytterfiltret tills dess så jag har ett inkört att bara byta kar på. Går det inte minska stormen i detta får jag nog dock sätta i ett innerfilter så länge för scalarernas skull.

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              NEJ, man skall INTE strypa på den slang som leder TILL pumpen/filtret.
              Skall man strypa är det på returen, den slang som leder FRÅN filtret man stryper. Stryper man på tilloppsslangen riskerar man kavitation och då kan pumpen skadas.
              Detta om man endast stryper på en slang.
              Jag känner inte till just 2226, men om den är som Proffesionell 2-filtren som har en hävarm på toppen som man kan reglera flödet med är det dock lugnt, då stryper man på både in & ut samtidigt.

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Karon

                NEJ, man skall INTE strypa på den slang som leder TILL pumpen/filtret.
                Skall man strypa är det på returen, den slang som leder FRÅN filtret man stryper.
                Eh...just det, sorry.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Så, det går minska utflödet utan att motorn skär?

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    Ja, inom rimliga gränser.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Mina inflodden kloggar ofta igen och inte har mina pumpar skurit. Pastar inte att det ar bra for dem eller att man ska strypa inflodet, men nagon katastrof kan det val anda inte vara?

                      Det man ska gora ar alltsa att strypa utflodet. Later otrevligt pa mina gamla stenaldersfilter. Det sista jag vill ha ar onodigt overtryck pa utflodet. Tank om slangen aker av.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...