Daggmask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • April 2002
    • 516

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av jordätaren

    inte så mycket kanske 50st för 15kr.
    Vart köper du maskarna för 15kr/burk ?
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Tobias
      Användare
      • June 2004
      • 95

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av sundelin

      citat:Ursprungligen skickat av Tobias

      Jag köpte nyss 1 kg mask via Internet (USA) och de kom med lite information om vad de kan äta.
      Vad fick du betala för det?
      Jag fick pröjsa ut 350 kr för dem, inklusive frakt. Det vore bättre med en kompost men det blir för varmt där jag bor, plus att det är nästan garanterat att kackerlackor tar över.

      Rekommenderar också mask, kanske inte baserat på vad de innehåller utan för tt fiskarna uppskattar dem väldigt mycket.
      På väg tillbaka in i hobbyn.

      Kommentar

      • jordätaren
        Användare
        • February 2005
        • 51

        #33
        Jag fiskar mycket och vet att man kan köpa daggmask i fiskebutiker nu på vintern till pimpling.Det brukar finnas i dom flesta fina fiskebutiker för 15-25kr burk.
        Rasmus Ljungqvist
        540lit sydamerikaner
        54lit yngelkar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

          #34
          Finns det någon som tror sig fått in sjukdom i akvariet via daggmask?

          Kommentar

          • PowerMerca
            Användare
            • March 2005
            • 173

            #35
            Är det endast CA och SA som man kan mata med mask eller gäller det även Malawi och andra afrikaner?
            Jag tycker inte att det nämns här...

            Är det ingen som matar Malawi med mask?

            Kommentar

            • Lucas_magi
              Användare
              • April 2005
              • 63

              #36
              Måste man dela maskarna eller kan man mata fiskarna med maskar som är hela?

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

                #37
                Hej pa er alla;
                Vi borjade odla mask till vara vildfangade fiskar (Uruguay) da det ar svart att hitta bra foder till rimligt pris.
                Vi matar alla vara gymnogeophagusar + tetror + crenicichlor med mask 3 ganger i veckan.
                Har matat over 3000 fiskar sedan 1 ar tillbaks och inte markt nagot negativt...tvartom.
                Jag ar langt ifran nagon expert pa maskodling....men fragade en del bekanta som odlar (det exporteras!) och det basta ar att kora med vad vi har (kanske i andra lander ocksa?) kallas for "KALIFORNIA MASK", vilka ar mindre an "vanliga" och forokar sig betydligt snabbare (?).
                Att en del av deras mat skulle paverka negativt pa grund av besprutning vet jag ej...hur mycket av detta "gift" ar kvar efter matsmaltning??.....man tycker att det skulle vara negativt for sjalva maskarna ocksa?....men som sagt; kan inte detta.
                De som odlar mask "industriellt" har nere matar med; gronsaksrester, hast + kanin (avforing) samt kartongspapper (???).
                Frukt ocksa men ABSOLUT inga citrusfrukter!!!!
                Vi sjalva har var "odling" pa en areal pa 4m. x 2m. (hojden ska hogst vara 40cm.)och med matning 3-4 ganger i veckan (ungefar 3000 fiskar)racker det MER AN GOTT...
                Man far tanka pa fukt (det behovs alltid) och inte ta maskar ifran platsen dar aggen finns.
                Inte mycket nytt info...men kanske hjalper anda.

                Ha det!
                Felipe

                Kommentar

                • magnvs
                  Användare
                  • May 2005
                  • 19

                  #38
                  Hej
                  Nu på sommarhalvåret är det lätt att hitta daggmask, bara att plocka på gator och trottoarer när det regnar ute. När fiskarna är blir lite större behöver man inte hacka dom, jag slänger i dem som de är direkt. Man Behöver inte ta ur jorden ur dem heller, den spottar/filtrerar fiskarna ut i samband med att de äter upp masken. Mitt tips alltså lägg i maskarna som de är hela direkt, då är det ännu roligare att se när fiskarna slåss om maskarna och de får motion och kämpa lite med maten. Väldigt intressant att se när två fiskar har dragkamp om masken tills den går av eller den ena fisken får hela. Daggmas fet? det är bara protein i masken i stort sett fett är vitt. Så jag ger dem levande daggmask så ofta jag kan+ spindlar, humlor getingar mm och man ser hur fiskarna gillar det i sin ju annars ganska trista tillvaro i akvariet.


                  mvh
                  MAgnus

                  mvh
                  Magnus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...