Hej vilket är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Hej vilket är bäst?

    Hej.
    Jag har ett malawi kar, problemet är att jag har itne akvarier till alla tugande honor men vilket är bäst ha kvar honon i det stora karet eller lägga öve rhenne i ett 100L kar med ca 15 yngel? ynglen är dock ca 3-4 cm... Kom gärna med tips! hur många yngel kan en malawi ciklid egentliget "spotta" ut? beror det på storleken? större ciklid=fler yngel?
    MVH
    Ola L

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Jag hade delat av ditt 100-liters akvarium med filtermatta eller liknande. Precis som du skriver beror antalet yngel på honans storlek och kondition. Normalt för mbunas är omkring 20-25 yngel.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Ok vad kostar en sån Filtermatta PP10 va? jag har sett en som är 40 cm lång 40 cm hög å ca 3 cm tjock för 110:-
      MVH
      Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Det brukar vara lättare att få den att sitta kvar om man använder den som är 5cm tjock. Jag kan inte det exakta priset med den brukar vara ganska dyr.

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Robban g
          Användare
          • August 2002
          • 126

          #5
          Hej skaffa en glas skiva som ät 5-6 mm tjock och dela av akvariet med den.

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #6
            Hej å hopp det blev en liten burk i plast istället, (sån man har te.x gnagare i) på ca 35L så den blåa filtermatten får jag ha någon annan gång... tack för svaren
            MVH
            Ola L

            ola lindeberg
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • April 2002
              • 787

              #7
              Som sann djurvän och ägare av en massa olika djur vill jag bara påpeka att gnagare inte bör "förvaras" i plastlådor! Antar att du menar en såkallad Petbox, med genomskinlig plast och ett nätliknande lock, även det gjort i plast. Dessa behållare är avsedda för fisk (yngel), mindre amfibier och insekter. Jag har själv ett par stycken som jag förvarar syrsor och andra insekter i, innan dom blir serverade till mina reptiler. Jag vet att detta inlägg egentligen inte är relevant på en ciklidrelaterad sida, men jag kunde inte låta bli. Allt för många djur far illa i vårt avlånga land pga okunskap och lathet. Därför skrev jag detta inlägg trots allt...

              Mvh
              Björn

              Ps. Ingen kritik till föregående talare, eftersom denne inte förvarar gnagare i sin petbox... =)

              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                aja lugnt, jepp det är en sådan "Box"

                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Är inte Petboxarna tänkta för transport av smådjur, förutom att ha små klogrodor och liknande i?

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #10
                    kankse det karon, men denne är så pass stor så man kan ha en tuggande hona i där ett tag. Men bara under en kort period...Den är ca 40cm lång 30 hög 30 djup...
                    MVH
                    Ola

                    ola lindeberg
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

                      #11
                      Jodå Ola, det var så jag uppfattade ditt svar, det var väl snarare Björns antaganden jag funderade lite över.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...