När man talar om trollen :(

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • February 2005
    • 108

Fiskarna fortfarande mörka så där har inte hänt mycket.

Men jag kan jue passa på att skriva om ett tips ang. flagyl som jag fått av en erfaren discus person som heter Magnus och hoppas på att detta kan hjälpa andra för jag har börjat testa det...

"Man ska tillsätta lika mkt varje dag inte bara för det utbytta vattnet utan lika mkt som man har i från början. Flagylens verkan förstörs inom ett dygn därför måste det hela tiden tillföras samma mängd! Man behöver inte släcka ned akvariet helt men man kan dra ned på tiden som det är tänt eller minska ljuset i alla fall... Viktigt att kunna hålla koll på fiskarna under kuren och det är ju ganska svårt med nedsläckt burk...

I början medicinerade man enbart en gång med 400mg/100L och lät akvariet stå så i 4-7 dagar. I dag är flagellaterna mkt svårare att få bukt med kanske p.g.av. för otillräcklig medicinering (ungefär som med antbiotika) därför tror jag det är viktigt att följa hela kuren/tiden...

Syrehalten i vattnet minskas drastiskt under medicineringen/uppvärmningen så
    se till att syresätta ordentligt under denna tid!"

ligger nog mycket i det...

Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

Kommentar

• Me
      Användare
      • June 2004
      • 79

citat:"Man ska tillsätta lika mkt varje dag inte bara för det utbytta vattnet utan lika mkt som man har i från början. Flagylens verkan förstörs inom ett dygn därför måste det hela tiden tillföras samma mängd!
      Stämmer detta??!
      Håller själv på att behandla mina diskus med flagyl, är inne på fjärde dygnet nu,

Men mina fiskar äter ganska bra & eftersom att de går i ett 70l karantänsakvarium känns det som ett vattenbyte skulle sitta fint. Vad säger ni kan jag göra ett vatten byte på ca 30% & sedan tilsätta mer flagyl?? i såfall bör jag ta i lika mycket som från början eller mindre?

Förlåt om du tycker att jag "sno" din tråd Mattiz....

Mvh /Anna Karlsson, Braås
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej.
        Mattiz jag skrev ju att du skulle öka syresättningen när tempen ökade.
        Ja så länge du har samma styrka på din behandling.
        MVH mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Mattiz
          Användare
          • February 2005
          • 108

Ingen fara Me

Det verkar jue rätt lågiskt och jag har börjat köra på det viset det kan jue vara värt ett försök så att man vet att det funkar i framtiden

Den höga tempen (35 grader) kan jue göra så att flagylen dunstar??? och vatten byte kan jue inte vara helt fel jag ser iaf till att tempen inte går under 34 grader och ska även höja tempen till 37 under en dag.

Hade varit helt underbart om det funkar...

Kommentar

• Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

Hej.
            När jag har behandlat med flagyl och byter vatten så fyller jag på med lika mycket med. som jag tar bort i vattenbytet.
            MVH Mats

Kommentar

• Mattiz
              Användare
              • February 2005
              • 108

Tack nu är jag inne på rätt spår igen

Kommentar

• Me
                Användare
                • June 2004
                • 79

Tack Mats!
                Känns bra att veta att det går bra att göra vattenbyte trots behandling, vill ju inte sluta mata då de är kraftigt undernärda & precis har börjat äta. Tycker att de ser bättre ut idag, hoppas hoppas!

Mvh /Anna Karlsson, Braås
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

Kommentar

• Mattiz
                  Användare
                  • February 2005
                  • 108

Tänkte bara lämna lite mer info om hur det går med mina små discus...

De går fortfarande i 35 grader och jag ska höja tempen mer ikväll så att den kommer sakta upp till 37 grader... (men bara under en dag och sen tillbaks till 35).

De börjar bli ljusare och nu ikväll så åt den ena också vilket känns skönt Jag har provat att mata med allt men har fått plocka upp det igen... Det den åt var TetraDiskus och jag är bara glad att den äter

Det jag nu har märkt på dem är att de har fått vita fläckar på över och under fenan, fläckarna ser ut som om man tänker sig kalk fläckar de är runda och platta? Undrar om detta kan bero på flagylen? Eller om det är något annat de fått?

Kommentar

• Mattiz
                    Användare
                    • February 2005
                    • 108

Då har d gått i 37 grader i ett dygn och det funka bra men d va lidda svårt att skrämma upp värmaren till den tempen De blev också lite slöa så jag blev lite rädd att de inte skulle klara det... Men som sagt det gjorde de och nu äter båda får se hur det gott när hela kuren är över... nu går de i 35 grader igen och jag har inte gott under 34 grader under behandlingen trotts dagliga vatten byten med kallt vatten

De har kvar de vita platta "kalk" fläckarna och jag vet inte om detta beror på den höga tempen, flagylen eller om det är något annat.

Vad säger du Johan1 eller någon annan för den delen

Kommentar

• Mattiz
                      Användare
                      • February 2005
                      • 108

Så ja nu är kuren avslutad, allt vatten bytt, tempen börjar gå ner har nu 32 och det bästa av allt är att jag tror att flagyl kuren hjälpte för nu äter d som vanligt och har normal avföring och är ljusa och fina. Men där är en sak som jag inte blir klok på och det är att d vita platta "kalk" fläckarna som jag snacka om är kvar men d är inte lika många?.

Nu kan jue jag bara tala för mig själv Men jag tror stark på flagyl som medicinering...

Kommentar

• ParSve
                        Användare
                        • February 2005
                        • 58

Grattis, skönt att det verkade ordna sig!
                        /Pär

399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

Kommentar

• Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

Hej
                          Det var roligt att det har gått bra för dig med fisken.Det gäller att ha is i blodet och ta det lungt och inte vela utan vara konsekvent när man har startat medc.kuren för den hjälper till 99%om man har nerverna under kontroll.DU FÅR EJ GÅ NER FÖR FORT MED TEMPEN.LÅT DET TA 14 DAGAR.innan du är nere på 30Gr.
                          MVH Mats

Kommentar

• Mattiz
                            Användare
                            • February 2005
                            • 108

Tackar tackar

Jo man var jue lite orolig när d blev slöa och hade tung andning ett tag vid 37grader. Men jag vet jue att d klarar den tempen (35) utan problem hade jue bara 37 under ett dygn. Hörde om en kille där hans värmare gott sönder och var uppe på 40 men hans discus klara sig men alla andra fiskar dog. Tror nog att man ska nog inte sluta med kurer för tidigt det kan vara det felet som folk gör ibland. Man måste jue testa så att man lär sig och att man vet vad man ska göra om samma sak händer igen. Jag hade tänkt att ha kvar de i en vecka innan jag kommer ner till 30 men jag ska göra som du sa ta 2 veckor på mig för säkerhetsskull.

Tack än en gång.

Kommentar

• Leopoldi
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1082

Kommentar

• Mattiz
                                Användare
                                • February 2005
                                • 108

[?][?][?] Nu hängde jag inte med Leopoldi [?][?][?]

Kommentar

Arbetssätt...