Har tagit bort alla mbuna ur akvariet och bytt ut dom mot andra sorter har nu funderingar på inredningen i avariet hur ska det se ut,har nu c.moori ,röd rubin,hinderi,electra,kadango red fin,venustus.
akvarieinredning
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hur har du haft det innan och vad är det för funderingar du har nu?
Ps. moori och electra är ökända som sällskap eftersom de lätt korsar sig. -
har haft mycket sten och lite ren bottenyta korsningsrisk?Likheten är ju inte direkt stor,har du själv erfarenhet av det?Kommentar
-
Jag har haft Electra och delfiner ihop jag tror att korsningsrisken inte är så där jätte stor, dom är juh inte precis så jätte lika..
Men men för säkerhetensskull är det väll bäst att inte ha dom ihop,jag hade dom dock ihop i nästan 3år utan korsningar..Kommentar
-
Din inredning låter ju som vilken standard malawiinredning som helst. Jag ser inget problem med att inreda så.
Vad gäller korsning så är det andras ord jag går på. Har sett många varna för just den kombinationen vilket även Zoopet varnar för.Kommentar
-
Jomen det är ju det som är så bra med detta forum att ta vara på andras erfarenheter, typ Henkes att blanda moorie och elektra att det fungerar alldeles utmärkt'
Skulle man gå efter vad det har skrivits gamla akvarieböcker så blir man ju mörkrädd. Nej fram med sådana erfarenheter typ henke.
Det är det som gör att hobbyn går framåt.
Och sen kan dom skriva på zoopet eller konings böcker hur mycket som helst, inget ont om Ad, fohrman eller christian.malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839Kommentar
-
Jag har sedan ett par veckor placerat c. moorii och p. "phenochilus tanzania" i samma burk mest för att se vad som händer. Det vore väldigt intressant att veta vartifrån uppgifterna egentligen kommer ifrån när det gäller korsningsrisken mellan dessa. Nog för att jag inte är fiskhona, men en placidochromis är ju väldigt långt från cyrtocara moorii i utseendet.
Tony EnglundKommentar
-
Att olika arter av malawiciklider korsar sig med varandra har ju inte så mycket med utseende att göra. Visst är risken större med liknande arter men även arter som är utseeendemässigt olika korsar sig också med varandra, t ex korsningar mellan mbunas och Aulonocara är inte alltför ovanligt.
Ola har skrivit en bra FAQ om detta:
Kommentar
-
jag har flera gånger haft olika Melanochromis arter såsom Auratus, johanni, interuptus, chipoake, auratus"dwarf" tillsammans och har (vad jag vet) aldrig råkat ut för korsningar! däremot har Auratus och Johanni korsat sej med olika Pseudotropheus! -mycket märkligt..Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Då är det ju nästan omöjligt att skydda sig mot korsningar om man inte ser leken eller begränsar sig till en art i akvariet.Kommentar
-
Det tror jag oxå att det är men för mej har alltid korsningar varit i minoritet och när det händer så är det inte nån katastrof man ser ju lätt på avkomman när det är en korsningTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av specmats
jag har flera gånger haft olika Melanochromis arter såsom Auratus, johanni, interuptus, chipoake, auratus"dwarf" tillsammans och har (vad jag vet) aldrig råkat ut för korsningar!Kommentar
Kommentar