Nu får det vara sluttjafsat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

    Nu får det vara sluttjafsat!

    Det har varit ett jädrans gnäll på detta forum på senaste tiden. Kan vi inte försöka få ett slut på det nu?

    Jag arbetar själv med ett MYCKET stort forum. Vi har ungefär 1 inlägg varje 10:e sekund dygnet runt. det är över 8000 inlägg per dygn, så jag vet lite om hur man driver och modererar ett forum..


    Ett par tips för att få ett trivsamt forum:

    1. Moderatorerna modererar, ingen annan. Har man åsikter så tar man dom med en moderator, inte i tråden.

    2. När en moderator modererat så är det slutdiskuterat i forumet. Resten tar man på PM eller mail. Detta gäller även moderatorer.

    3. Antingen modererar man eller så håller man tyst. Det finns inget värre än moderatorer som skriver att "nu så modererar jag nästan". Så länge ingen gått över gränsen så håller man tyst. Går någon över gränsen plockar man bort det som bryter mot reglerna.

    4. Glasklara regler som gäller för alla. Ex: Har man en regel som säger "ingen reklam", så gäller denna regel all form av reklam. Ofta fungerar inte en sådan generell regel i praktiken. Då får man skriva om den tydligare i forumreglerna. Ex: "Företag får inte göra reklam för sina produkter på forumet. Köpes och säljes annonser hänvisas till köp & sälj avdelningen."

    5. När man modererar hänvisar man ALLTID till den paragraf som brytits mot. Allt annat skapar förvirring.


    Det finns inga "vi" & "dom". En moderator är lika mycket en medlem som vem som helst och får skriva och ha åsikter som alla andra. En moderator har inte mer rätt eller fel än någon annan i disskussioner.

    Jag tror att det vore idé att se över reglerna och göra dom mindre generella samt ge exempel på tillämpningen av dessa.
    Magnus Lovgren
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    #2
    Bra rutet Magnus.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Väl talat!

      Tror också att tjafsnivån på ciklid.se kommer att återgå till normal igen när zoopet får ordning på sina hemsidor/forum.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        BRA MAGNUS!!!

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • October 2004
          • 1133

          #5
          BRa Magnus! Får man fråga vad forumet heter?
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Jag håller med, det var utomordentligt formulerat. Vi får hoppas att användare och moderatorer kan leva upp till det.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • wenger
              Användare
              • February 2003
              • 233

              #7
              Håller helt med. Men vart tog punkt 3 vägen

              Kommentar

              • MagnusL
                Användare
                • January 2004
                • 326

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av wenger

                Håller helt med. Men vart tog punkt 3 vägen
                [] Försvann i stundens hetta! (fixat)
                Magnus Lovgren

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #9
                  Mycket bra skrivet. Instämmer i vartenda ord.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    kan inte mer än hålla med. säger som fylking äntligen!

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 647

                      #11
                      Jag håller bara med...

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1082

                        #12
                        Det var länge sedan jag läste något så tydligt och klockrent....

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #13
                          stående ovationer!!!

                          Death
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • anfall
                            Användare
                            • November 2004
                            • 139

                            #14
                            En bra tråd MagnusL! Jag tycker verkligen att du förtjänar en eloge för ditt initiativ. Flera medlemmar instämmer, vilket säkert fler än de två av moderatorerna som har gjort ett inlägg också gör.

                            Gissa om jag är nyfiken över vad styrelsen tycker. Hittills inga inlägg i frågan. Det är säkert bara en tillfällighet, men tystand i fel läge är olycksbådande. För styrelsen har inte gått in och försvarat moderatorerna tidigare heller. Eller har jag missat det?

                            Moderatorerna agerar väl på styrelsens uppdrag? Ska man tolka tystnaden som att allt inte står rätt till? Eller att moderatorerna inte har ett tydligt uppdrag från styrelsen och i stadgarna.

                            Det må vara hur det vill med det. Jag tycker att moderatorerna är flitega hjältar, som tar skit när vissa spyr i andras handfat. Om du Magnus får gehör kanske det blir lättare att vara både moderator, delegat i styrelsen och aktiv på forumet. Oavsett om man är rebell, buse eller svärmorsdröm.

                            Ps. Jag kommer inte att pipa om jag får en tryckare för att jag tycker till utan attt vara medlem.

                            Anders

                            Kommentar

                            • Belgarath
                              Användare
                              • February 2005
                              • 584

                              #15
                              Kan bara hålla med alla som har "svarat" på denna tråd, raka puckar och inget tjafs. Punkt slut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...