Det har varit ett jädrans gnäll på detta forum på senaste tiden. Kan vi inte försöka få ett slut på det nu?
Jag arbetar själv med ett MYCKET stort forum. Vi har ungefär 1 inlägg varje 10:e sekund dygnet runt. det är över 8000 inlägg per dygn, så jag vet lite om hur man driver och modererar ett forum..
Ett par tips för att få ett trivsamt forum:
1. Moderatorerna modererar, ingen annan. Har man åsikter så tar man dom med en moderator, inte i tråden.
2. När en moderator modererat så är det slutdiskuterat i forumet. Resten tar man på PM eller mail. Detta gäller även moderatorer.
3. Antingen modererar man eller så håller man tyst. Det finns inget värre än moderatorer som skriver att "nu så modererar jag nästan". Så länge ingen gått över gränsen så håller man tyst. Går någon över gränsen plockar man bort det som bryter mot reglerna.
4. Glasklara regler som gäller för alla. Ex: Har man en regel som säger "ingen reklam", så gäller denna regel all form av reklam. Ofta fungerar inte en sådan generell regel i praktiken. Då får man skriva om den tydligare i forumreglerna. Ex: "Företag får inte göra reklam för sina produkter på forumet. Köpes och säljes annonser hänvisas till köp & sälj avdelningen."
5. När man modererar hänvisar man ALLTID till den paragraf som brytits mot. Allt annat skapar förvirring.
Det finns inga "vi" & "dom". En moderator är lika mycket en medlem som vem som helst och får skriva och ha åsikter som alla andra. En moderator har inte mer rätt eller fel än någon annan i disskussioner.
Jag tror att det vore idé att se över reglerna och göra dom mindre generella samt ge exempel på tillämpningen av dessa.
Jag arbetar själv med ett MYCKET stort forum. Vi har ungefär 1 inlägg varje 10:e sekund dygnet runt. det är över 8000 inlägg per dygn, så jag vet lite om hur man driver och modererar ett forum..
Ett par tips för att få ett trivsamt forum:
1. Moderatorerna modererar, ingen annan. Har man åsikter så tar man dom med en moderator, inte i tråden.
2. När en moderator modererat så är det slutdiskuterat i forumet. Resten tar man på PM eller mail. Detta gäller även moderatorer.
3. Antingen modererar man eller så håller man tyst. Det finns inget värre än moderatorer som skriver att "nu så modererar jag nästan". Så länge ingen gått över gränsen så håller man tyst. Går någon över gränsen plockar man bort det som bryter mot reglerna.
4. Glasklara regler som gäller för alla. Ex: Har man en regel som säger "ingen reklam", så gäller denna regel all form av reklam. Ofta fungerar inte en sådan generell regel i praktiken. Då får man skriva om den tydligare i forumreglerna. Ex: "Företag får inte göra reklam för sina produkter på forumet. Köpes och säljes annonser hänvisas till köp & sälj avdelningen."
5. När man modererar hänvisar man ALLTID till den paragraf som brytits mot. Allt annat skapar förvirring.
Det finns inga "vi" & "dom". En moderator är lika mycket en medlem som vem som helst och får skriva och ha åsikter som alla andra. En moderator har inte mer rätt eller fel än någon annan i disskussioner.
Jag tror att det vore idé att se över reglerna och göra dom mindre generella samt ge exempel på tillämpningen av dessa.
Kommentar