Har hobbyn i Skåne somnat av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #16
    Beträffande Tropheus så är dessa betydligt vanligare i skånska butiker idag än för några år sedan. Jag var en runda nyss och det finns 5 sorters Tropheus i Sandby av vilka man kan köpa åtminstone 10, i vissa fall 20. Det finns plötsligt Troffar på Fiske & fiskar och Akvariepiraten. Sveriges största Zoobutik Zoo-giganten (Lomma) har beslutat sig för att satsa på ciklider efter att ursprungligen ansett dem vara ekonomiskt ointressanta. Redan nu har de ett mindre utbud av Malawiciklider. Danmark ångar på som aldrig förr. Jag ser inte alls den trenden som ni talar om. Det kan ju vara olika även inom Skåne kanske?
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • H.E.J.
      Användare
      • April 2002
      • 179

      #17
      Cutekid!
      50-60kr st är ok om man köper 100st.
      Men hadde det inte varit smidigare att åka ner till djuraffären och sålt 20-40st för 50kr st och slippa allt tjafs med fördelning, pris, storlek och antal med ett 20-tal personer.
      Fredrik H!
      Ärligt talat så vet även du att man inte går och köper 10st Tropheus yngel som man skal dra upp till vuxen storlek och så visar det sig att knappt hälften är honor och en del dör med tidens gång, så står man där med 3hannar och 3 honor i vuxen storlek och inte får tag på samma individ i samma storlek.
      Vad gär man då om man inte vill börja om från början.
      Tommy K!
      Jag är inte häller en scalar fantast men jag vet att man får en hel del yngel på en lek av scalarer och ancistrus, medans man får 5-20st yngel per lek från Tropheus så kanske du förstår lite bättre.
      Mvh...
      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #18
        Syftet med mitt påpekande var inte att rekomendera nämnda butiker för köp av hela grupper i avelssyfte utan att påpeka att det finns mer Tropheus i detaljhandeln idag än tidigare.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #19
          Och hobbyn är väl mer än Tropheuspriser...
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #20
            Hej!

            Jag håller någorlunda koll på blocket och övriga begagnat marknader och jag måste säga att det är ett bra tryck på begagnade akvarium i vart fall i sydvästra Skåne. Priserna ligger i många fall högt och akvarierna försvinner ändå snabbt.
            Jag är ju inte intresserad av tropheus men totalt sett tycker jag nog att intresset för hobbyn verkar var rätt konstant eller svagt stigande.

            Spännande med en ny affär i Malmö? Jag har länge tyckt/trott att det borde finns utrymme för ytterligare en bra affär i regionen.

            Om man ska tala om nergång inom hobbyn i Skåne skulle jag nog vilja påstå att det är handeln som är på nergång. Många av de gamla butikerna blir bara sämre och sämre och det har inte direkt blivit så många nya (zoogiganten undantaget men det ämnet kvalificerar sig väl för en egen tråd).

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • February 2005
              • 584

              #21
              Tommy, för att återknyta lite till din kommentar om Blocket så får jag nästan sura uppstötningar när jag ser vad folk vill ha betalt för sina beggade kar (ditt är inte medräknat där hehe). Visst jag förstår att man vill ha tillbaka (en del av) sina pengar men när man ser att folk vill ha 2-3-4000 för en balja på 150-250 liter eller vad det kan vara så dånar i alla fall jag. Tyvärr lever jag väl kvar i "forntiden" när man kunde få 540's för 500 spänn om man hade tur och 720 för 1000-1200. Är det någon som kan förklara varför nya kar ska vara så förb....t dyra nu för tiden? Visst kronan är inte vad den har varit men ändå..jag tycker att det är helt horibla priser faktiskt. Hade nog tur som fick min (alltför lilla) balja för 1000 spänn och det är den klart värd med tanke på att säljaren har gjort ett kanonjobb när han byggt både karet, ljusramp, bakgrund och bänken själv (bara bänken hade jag kunnat betalat 1000 spänn för, den är snyggare än många "köpemöbler" som finns ute i handeln). Nä tillbaka till ämnet. Så detta kan ju kanske vara en anledning till att "fiskeriet" går bakåt oxå eller...? Folk blir helt enkelt avskräckta av de höga priserna på allt som har med akvarium att göra.

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #22
                Det är såklart inte helt relevant att jämföra men förutom akvarieprylar så handlar jag fotoprylar, Italienska motordelar till Vespa och Lambretta och saker till gitarrer av märket Fender och Kay. Till dessa övriga hobbys så kan det vara en liten skruv som kostar 1000 spänn så jag har väldigt svårt att se akvariehobbyn som en dyr hobby.

                Jag vet inte vad ni jämför med och som sagt så kanske man inte bör jämföra. Fast om man inte jämför så kan man ju inte tycka alls?
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • February 2005
                  • 584

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                  Det är såklart inte helt relevant att jämföra men förutom akvarieprylar så handlar jag fotoprylar, Italienska motordelar till Vespa och Lambretta och saker till gitarrer av märket Fender och Kay. Till dessa övriga hobbys så kan det vara en liten skruv som kostar 1000 spänn så jag har väldigt svårt att se akvariehobbyn som en dyr hobby.

                  Jag vet inte vad ni jämför med och som sagt så kanske man inte bör jämföra. Fast om man inte jämför så kan man ju inte tycka alls?
                  Allting är ju relativt, en som sitter med en segelbåt tycker säker att dina skruvar för 1000 spänn är rena "hittegodset" typ :-)

                  Nä jag fasthåller vid min åsikt, såg precis ett beg. kar på 112 liter för 1800 spänn..kan inte hjälpa det men tycker det är rena rånet, sådana små "fotbad" slängde ju folk efter en förr om åren och det är väl som sagt där min sko klämmer. Jag har ju varit ifrån fiskeriet i rätt många år nu och visst det kostade pengar även då men jag är häpen över den (i mitt tycke) våldsamma eskaleringen på priser faktiskt. Jag menar fisken kostar ju i princip samma summor idag som den gjorde då men allting annat har ju gått upp något infernaliskt i pris. Men som sagt, detta är ju bara min åsikt jag kan ju vara helt ute och cykla (inte 1a gången det händer haha).

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

                    #24
                    Opps får revidera vad jag sa om priset på 112 liters karet..det var "bara" 1400, tycker det är ett rätt häftigt pris ändå för ett beggat litet kar.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

                      #25
                      Ingen kommer att köpa det. Jag hänger konstant på blocket och har sett värre än så. De brukar dyka upp några veckor senare till halva priset.

                      Fast jag håller med om att det blivit dyrare. Jag tycker att stigningen på begagnatmarknaden skedde för ca 3 år sedan. Innan dess kunde man åka och hämta gratiskar på garageförsäljningar (ibland).
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Belgarath
                        Användare
                        • February 2005
                        • 584

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                        Fast jag håller med om att det blivit dyrare. Jag tycker att stigningen på begagnatmarknaden skedde för ca 3 år sedan. Innan dess kunde man åka och hämta gratiskar på garageförsäljningar (ibland).
                        Ok, det var ju svar på "halva" min fråga...men när började nypriserna bli så hutlösa då? Visst kostade nya kar plenty även förr om åren men nu är det ju frågan om månadslöner för ett stort kar, är alla höginkomstagare som köper nya baljor eller?

                        Kommentar

                        • Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

                          #27
                          Jag tycker snarare det är tvärtom. Nypriset på kar har enligt min mening sjukit något (iallafall i Malmö/Lund) iochmed den rådande konkurrenssituationen i regionen. En del handlare säljer karen med ytterst lite eller ingen marginal alls. Däremot kostar tillbehören fortfarande en del...
                          En sak som jag funderat på är om det inte kan vara så att det tidigare var vanligt med alu-kar. De kar som säljs mest nu för tiden är möbelkar (helglaskar med möbel och ljusramp). Jämför man ett ramkar och en möbel så är det klart att priset "har gått upp".
                          Jag kan dock hålla med om att man ofta ser begagnade kar som ligger i nästan samma prisklass som nya. Men folk är väl inte dummare än att de försöker ta bra betalt. Går det inte så sänker de priset efter hand. Det gör iallafall jag. Om jag kan få 3000:- för ett kar, varför ska jag då sälja det för 1500:-?

                          mvh
                          Björn
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • February 2005
                            • 584

                            #28
                            Ja nu är det ju inte just möbelkar jag är ute efter, men tycker nog att när man kollar på nätet så är ju nypriset för "vanliga" kar inte särskilt lågt det heller. Får kanske ta och "tura" runt i länets butiker för att kolla upp det närmre.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...