Har hobbyn i Skåne somnat av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    Har hobbyn i Skåne somnat av?

    Hej alla!

    Jag har pratat med flera "akvariekompisar" och handlare sista tiden och de flesta verkar vara överens om att det otroliga "draget" som varit i hobbyn här i Skåne de senaste åren har avtagit till näst intill noll.
    Fler som märkt av detta?
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Vilken tur att jag precis skaffat en balja då (och ska ta mig tusan ha en större snart) så kanske det hjälper upp lite haha. Nä, allvarligt talat så är det väl med denna hobby'n som med alla andra, det går i vågor...detta bör ju även handlarna känna till sen tidigare.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #3
      Det är Danmark som drar till sig alla köpare.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • March 2004
        • 460

        #4
        Mitt Intresse är större än nånsin iaf! vad andra skåningar känner kan jag dock inte stå för..
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

          #5
          Carl - det är inte bara handeln, det verkar som beg-marknaden också stannat av. Kolla på blocket t ex, händer nästan inget... Akvarier i överflöd. Så var det inte för ett år se´n.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            #6
            Tommy K: Vi i skåne har väl fyllt våra lokaler med akvarium nu

            Allvarligt så vet jag inte riktigt, själv har jag inte mer plats i min akvariehörna och hur mycket jag än vill kan jag inte ta mer utrymme i vårat hus. Sen kommer nästa problem om jag packar på mig fler akvarrium, någon dag ska jag flytta, kanske inte i år men det är ju inte långt tills dess....vart skall jag då ha alla akvarierna?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • February 2005
              • 584

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

              Det är Danmark som drar till sig alla köpare.
              Hur funkar just det nu då. Kommer ihåg att när jag höll på förr (ca. 15 år sen som sagt) så var man tvungen att ha någon sorts "Införelseintyg" från Länsstyrelsen eller vad det nu var. Gäller detta även idag ?

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

                Hur funkar just det nu då. Kommer ihåg att när jag höll på förr (ca. 15 år sen som sagt) så var man tvungen att ha någon sorts "Införelseintyg" från Länsstyrelsen eller vad det nu var. Gäller detta även idag ?
                Inga tillstånd krävs men man ska skicka in följande försäkran:
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #9
                  Det låter lite jobbigt. Skönt att jag bor 2 mil från malawi ciklidernas mecka!
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Micke

                    citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

                    Hur funkar just det nu då. Kommer ihåg att när jag höll på förr (ca. 15 år sen som sagt) så var man tvungen att ha någon sorts "Införelseintyg" från Länsstyrelsen eller vad det nu var. Gäller detta även idag ?
                    Inga tillstånd krävs men man ska skicka in följande försäkran:
                    Tack för svaret, kan vara bra att veta när säsongen för aktiviteter (för ungarna) på andra sidan Sundet tar vid, kan ju hända att man "råkar" hamna i en affär då ju :-)

                    Kommentar

                    • H.E.J.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 179

                      #11
                      Hej!
                      Själv har lagt av med min Tropheus odling, men vet en del som håller fortfarande ut.
                      Man kan se en stor mindskning på Tanganyika ciklider i djuraffärerna runt om i skåne, ta tex Stoby dom var ju störst men dom har nästan inget i dag.
                      Det är helt enkelt för liten förfrågan på just Tanganyika
                      Idag vet jag knapt om det finns just Tropheus i djuraffärerna, lite här o lite där men inte en redig grupp.
                      Förklaringen på för lite Tropheus i djuraffärerna är att det säljs för billigt på just denna sida.
                      Folk säljer sina Tropheus yngel lika billigt som affärerna tar in dom för vilket är en skandal.
                      Visst det jynnar köparen men i längden så förlorar alla på det.
                      Mvh...
                      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

                        #12
                        Jag tycker att det är ganska stor förfrågan på Tanganyikas i skåne i dagsläget. Är 50-60 kr st för ett 3-4 cm yngel billigt? Jag tycker det är ett bra pris.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • shcolsson
                          Användare
                          • January 2005
                          • 256

                          #13
                          Jag måste säga att för min del är intresset på topp. Införskaffat 19 st kar sedan 1:e april! Förklaringen jag fått från butikerna är att det är dålig förtjänst på just ciklider. Ciklid-"nördarna", köper och bytar oftast med varandra. De ciklider som går bäst i affärerna är dvärgciklider som går att ha med "vanliga" fiskar och färggranna Malawi. Tanganyika är mer, ursäkta uttrycket, en färglös fisk, (där drog jag alla över en kam, jag känner till undantagen) mer ämnad åt special intresserade och inte för gemene man. Vi ciklidister gillar ju dessa dels för att vi kan se deras "färger" och värdesätter deras beteende, yngelvård och biotop mer än andra tror jag.

                          All respekt ska ges åt de som driver special butiker med ciklider. Jag kan förstå att de måste hålla "höga" priser för att ha det inne vi vill ha.
                          Experience is something you get right after you need it.

                          Kommentar

                          • Tommy K
                            Användare
                            • May 2002
                            • 309

                            #14
                            Oj, jag hör inte till troffesnubbarna, men en dryg femtiolapp för en liten fisk på 3-4 cm tycker jag låter häftigt. De firrar jag själv odlar, scalarer (uppdragna av föräldrarna), ancistrus och annat tar jag en 10:a för... Då är ändå scalarna långt mer än halvvuxna...

                            Kommentar

                            • ekkovov

                              #15
                              Hey
                              Fra en Dansker i Malmö

                              Ang: dette emne så skulle det undre mig om der ikke snart kommer en butik har i Malmö iløbet af sommeren, som kan tilbude lidt mere som det er i Danmark med et bredere udvalg i ciklid sortimentet.
                              Jeg syntes personligt at der er meget af det samme lige meget hvilken butik man går ind i i Skåne.

                              Her tænker jeg på lidt mere VF og flere arter.

                              Men det kan da godt være at det er det man vil have i Malmö , personligt kan jeg godt lide lidt større udvalg og ikke kun det andre har i baljen.

                              Dette var min mening om dette og så må vi håbe min forudsigelse holder.

                              MVH
                              Johnny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...