Har satt i gång ett gammalt litet akvarium 60L. har bara fyra kakadua ciklider än så länge. nu är min fråga ! För att fiskarna ska trivas och växtternan ska jag då på min pump en Fluval 2 öppna luft tillfösreln på max så att det syresätter vattnet eller stänga den så att vattnet bara cirkulerar???
Dum fråga kanske
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Kanske jag var oexakt pumpen heter Fluval 2 plus. på denna lyx variant finns det en lite svart knapp som om den sitter ovan ytan kan reglera luft insläppet i vatten strålen. Ska denna vara stängd eller öppen[?]cvKommentar
-
Oavsett om det är en Fluval 2+ det gäller eller en Fluval 2 som utrustats med diffusor skulle jag avstå från det där bubblandet.
Tillför inget som inte klarar sig utan, bara en massa olåt och skvättande.
Syresättningen räcker bra diffusorn förutanKommentar
-
Luftbubblor driver ut co2 ur vattnet snabbare. Även om man inte tillsätter co2 i karet så bildas det liiite högre nivåer i karet än i luften. Att sätta igång luftbubbel i karet driver ut detta lilla överskott mycket snabbt. Därför bör man inte ha luftbubbel i ett kar med växter. I kar utan växter gör det ingen skillnad förutom att det låter och är fult.
MVH
Magnus
Kommentar
-
Håller med tropfrog, se bara till att du får så kraftig "ytcirkulation" som möjligt så syresätter du vattnet bättre!!
Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
intressant jag har försökt att läsa vad som står om syre vica co2 på denna site.Som jag har uppfatt det är det större risk att man har för lite co2 (svag växt tillväxt än syre brist som drabbar fiskarna). Mina växter ser ut som jag hittat dom på sopptippen. Har inte haft något intresse upp till nu att få ett snyggt akvarium.Men nu jävlar ska det bli andra bullar.Vad kan man mer göra för att akvariet ska se ut som en djungel?cvKommentar
-
Om du vill att akvariet skall se ut som en djungel behöver du lite mer än så.
Den lilla mängd co2 som produceras är inte tillräcklig för dom flesta vattenväxter, skall man ha en djungel får man antingen köpa bikarbonatupptagande växter eller tillsätta co2.
Den absolut vanligaste anledningen till att växter ser helkass ut är att det inte finns makroämnen (kväve fosfor och kalium) i tillräckliga mängder. Tillsats av kno3 och k2po4 alternativt minska på vattenbytena och lita på att mineraliseringen av ämnena funkar som det skall löser problemet.
Microbrist är inte vanligt. Om du har brist kan du se det på att nytillväxt är sned/ljusgrön/skrynklig. Micro kan du tillsätta via tmg eller pmdd, det senare kostar ungefär 1/20 del av det första.
Angående ljuskälla så räcker en välreflekterad standardljusramp som ligger runt 0,2w/liter för bikarbonatväxter och 0,3-0,5w/l för co2 växter.
MVH
MagnusKommentar
-
Magnus!
Tack för ditt svar! Köpte två nya växter idag,Snabb växande. Tyvärr frågade jag inte om de var bikarbonat upptagande. Får hälla i en Ramlösa istället. jag får väl köpa lite växtnäring så borde väl problemet med makro ämnena vara lösta. På mitt lilla akvarium var en ljusramp med 2x15W glödlampor standard. Inga strålkastare precis! Byggde om rampen igår och satte i lamparehållare för den större fattningen (E27).Satte ditt två Enerige lampor av grolux typ 2x15W(motsvarar 2X75W).Då har åtminsående 2x15/60=0,5W/L.Vilket är ett steg i rätt rikting. Nu får vi hoppas att att det tar sig i brasan!!
CarlcvKommentar
-
Ramlösa kommer inte att höja co2 halten i karet. Det enda som händer är att co2 bubblar ur karet direkt. Det som är avgörande för co2 är upplösningen av gasen, och det sker inte automatiskt. Nej, spara du ramlösan till dig själv, den är för fin för akvariet.
Som jag skrev innan så finns det två bra sätt att öka makronivåerna i karet och att "köpa lite växtnäring" är inte en av dom. Det finns endast en växtnäring som inehåller rätt form av kväve, och den säljs inte i Sverige. De andra inehåller antingen kväve i amoniumform eller (det vanligaste) inget kväve alls.
Lågenergilampor är inte helt fel att använda om man gillar ljuset. Men att fläska på med 0,5 w/l när man sedan innan konstaterat näringsbrist är vansinne. Det du gör kan liknas vid att du trycker på gasen på din bil för att bensinen inte skall ta slut. Mer ljus kommer göra att växterna vill ha mer makro, dvs starkare bristsymptom. Dessutom har du satt i snabbväxande växter som kommer att ge ännu mer hunger för makro. Klart tvärt emot vad dina växter egentligen behöver.
MVH
MagnusKommentar
-
Tropfrog!
Ramlösa behåller jag till mig. Även om jag fördrar öl själv. Jag kan försökra dig att fiskarna inte blir bjudna på öl. Vilken näring skall jag då använda och var får man tag i den?
CarlcvKommentar
-
Co2 från tub alternativt bikarbonat på påse
Makrogödning kno3 och kh2po4 från: http://www.granholmarna.se/PMD.htm
Microgödning antingen pmdd, micro+ eller nutrisi. Den första finns i alla akvariebutiker, de två sista finns hos Bosse länken ovan.
MVH
MagnusKommentar
-
Är åxå en nyväckt växt intreserad. Har funderat på detta med Co2.
"Ramlösa kommer inte att höja co2 halten i karet. Det enda som händer är att co2 bubblar ur karet direkt. Det som är avgörande för co2 är upplösningen av gasen, och det sker inte automatiskt."
Betyder detta att min lilla mäskreaktor, som bubblar som fasen, är helt onödig? Jag låter bubblorna gå ut i en liten "syresten" fästad direkt på slangen från flaskan. Har också testat att sätta slangen direkt i pumpen.
MVH TeresTeres
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290Kommentar
-
Tropfrog!
Okey få se om jag fattat det rätt.
KN03 finns i påse 250g
KH2PO4 finns ipåse 100g
Micro Finns i flaska 200ml
NutrisSi micror i påse 100g
Hur mycket ska jag ge av dessa komponenter och hur ofta?
Bikarbonat antar jag finns i alla livsmedel affärer eller hur?
Hur ska bikarbonaten doseras och hur ofta?
Mvh
Carl
cvKommentar
-
citat:Hur mycket ska jag ge av dessa komponenter och hur ofta?
Ett klockrent sätt att aldrig komma helt fel är genom att tillsätta allt i en fulldos en gång i veckan i sammband med vattenbyte. På detta sätt får du max 2 ggr fulldos och minst en fulldos en gång i veckan. Vad som är en fulldos räknar du ut med denna eminenta kalkylator:
Har man co2 tillsats i karet kan man nästan alltid tillsätta ytterligare en fulldospuls i mitten av veckan mellan vattenbytena.
Men nu verkar det som om du vill köra med bikarbonatväxter. Då skall en gång i veckan räcka och bli över.
citat:Bikarbonat antar jag finns i alla livsmedel affärer eller hur?
Hur ska bikarbonaten doseras och hur ofta?
citat:Ramlösa kommer inte att höja co2 halten i karet. Det enda som händer är att co2 bubblar ur karet direkt. Det som är avgörande för co2 är upplösningen av gasen, och det sker inte automatiskt."
Betyder detta att min lilla mäskreaktor, som bubblar som fasen, är helt onödig? Jag låter bubblorna gå ut i en liten "syresten" fästad direkt på slangen från flaskan. Har också testat att sätta slangen direkt i pumpen.
Om du inte klarar att hålla det ph som motsvarar rätt co2 halt i ditt kar så rekomenderar jag att du antingen köper riktiga co2 grejor eller går över till bikarbväxter. Den ostabilitet som svajande ph ger är inte bra vare sig för fiskar eller växter. Däremot så gillar algerna dessa svängningar.
MVH
Magnus
Kommentar
Kommentar