Dum fråga kanske

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teres
    Användare
    • February 2005
    • 48

Funderat på att köpa "Sera Co2-Start" + Tmg gödning i ett "nybörjar set", är det något att rekomendera?
    Teres
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1836

Ge mig en länk så jag kan bedömma vad det är.
      Vad det gäller gödningen så är den okomplett, läs ovan om gödning.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Jag hittade detta på seras hemsida?

citat:
        sera CO2-Start consists of the sera CO2 Diffusion Reactor and the sera CO2-Tabs plus. Dissolving one tablet of the sera CO2-Tabs plus releases trace elements and activating substances along with the carbon dioxide. The minerals immediately disperse in the aquarium water. As the CO2 slowly and evenly permeates through the special plastic material of the sera CO2 Diffusion Reactor, it becomes available to the plants for several hours. This allows sufficient time for all the plants to take an optimal share.
        En burk, en bubbelräknare, en värdelös långtidstest moch några konstiga tabletter. Det är allt du får för 750 kr.

Jag har ingen erfarenhet av just denna co2 metod, men jag utgår ifrån att den inte kan ge tillräcklig co2 nivå. Sen att det är Sera borgar ju för att den är onödigt dyr också.

Tabletterna lär inte vara så länge, vad gör man sen? Köper ytterligare ett sett? Jag har inte hittat tabletterna någonstans.

För 750 kr får du en begagnad brandtub. Till det lägger man lika mycket till så får man både nålventil och magnetventil. Då är du säker på att du aldrig kommer att vilja byta upp dig förrän du börjar att kika på controller.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Teres
          Användare
          • February 2005
          • 48

Tack för avrådan! Är oftast bättre att köpa bra grejer på en gång. Men begangnad brandtub? Är det egentligen bara en gastub + en nålventil man behöver, som man fyller på med Co2? Vart kan man fylla på tuberna i sådana fall? Kollade in detta: http://www.akvakompis.se/shop/
          som man köper tuber till, vet dock inte om man kan fylla på dessa tuber (500g) eller måste köpa nya.

Ska ge en liten föklaring till mitt intresse i detta:

1, skumma vattenvärden GH 18, KH 17, PH 8,5. Enligt testet kan värdena förbättras med Co2 + torv. Experimenterar för att se ev resultat.

2, Växande växtintresse

Har väl inga större problem med att växter dör, men det är ju långt ifrån djungel...Har märkt att anubis, Cryptocoryne crispatula, Cryptocoryne wendtii (?) och Svärdsplanta verkar trivas medan Vallisineria, java ormbunke och cabomba(!) tynar.

Beror detta på mina inte altför tillmötesgående vatten värden? Jag borde kanske satsa på "bikarbonat" växter och då vet jag inte om Co2 gör någon nytta i alla fall.

MVH Teres
          Teres

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

citat:Men begangnad brandtub? Är det egentligen bara en gastub + en nålventil man behöver, som man fyller på med Co2?
            Du behöver:
            brandtub för co2 utan stigarrör (Närmaste brandskyddsaffär kan säkert hjälpa dig)
            Manometer med nålventil.
            Magnetventil för nattavstängning
            En timer som styr nattavstängningen
            Lite grön slang avsedd för co2.

citat:Vart kan man fylla på tuberna i sådana fall?
            Hos din närmaste brandskyddsfirma

citat:Kollade in detta: http://www.akvakompis.se/shop/
            som man köper tuber till, vet dock inte om man kan fylla på dessa tuber (500g) eller måste köpa nya.
            Du länkar till förstasidan, så jag kan inte så noga veta vad du syftar på. Köper du något annat än brandtub så kan du ha problem med att fylla den, kanske inte så kul att skicka den till aquakompis varje gång?

Akvakompis verkar bara ha denerles grejor. Rent generellt så är dom oftast mycket dyrare än andra lika bra alternativ. Titta på aquaristic.net och kolla vad du kan få för samma pengar.

citat:1, skumma vattenvärden GH 18, KH 17, PH 8,5. Enligt testet kan värdena förbättras med Co2 + torv. Experimenterar för att se ev resultat.
            Varför vill du ha ner ph? Om du vill satsa på co2 så bör du inte ha torv i karet, det förstör mätningarna så att du inte kan avgöra vilken co2 nivå du har i karet.

citat:2, Växande växtintresse
            Trevligt!

citat:Har väl inga större problem med att växter dör, men det är ju långt ifrån djungel...Har märkt att anubis, Cryptocoryne crispatula, Cryptocoryne wendtii (?) och Svärdsplanta verkar trivas medan Vallisineria, java ormbunke och cabomba(!) tynar.
            De växter som funkar hos dig är de växter som alltid klarar sig vid makrobrist. Av de andra så gissar jag att javaormbunken är värst drabbad, eller? Samtliga är växter som funkar bra hemma hos lata akvarister som inte byter så mycket vatten. DVS i kar med höga makronivåer. Javaormbunken är en väldigt bra indikator på makrobrist då den lägger av bums.

citat:Beror detta på mina inte altför tillmötesgående vatten värden? Jag borde kanske satsa på "bikarbonat" växter och då vet jag inte om Co2 gör någon nytta i alla fall.
            Co2 gör alltid nytta. Alla växter gillar co2 och växer bättre, men det finns en del som är bättre på att ta upp bikarbonat än andra. Det som ger problem är när man växlar mellan goda och dåliga co2 nivåer. Växterna tar nämligen väldigt lång tid på sig att anpassa sig till de nya förhållandena. Det ger bara algodling.
            MVH
            Magnus

Kommentar

• Teres
              Användare
              • February 2005
              • 48

Tack för dina mycket tydliga svar!

Ok, så jag behöver makro. Det skadar inte fiskarna, som för dåligt med vatten byten skulle göra? Mår alla växter bra av detta?

Ska ta en alvarlig funderare på Co2 anläggning färdig eller "brandtub". Verkar vara en nödvändig investering om man vill ha lite bättre växtkraft.

Anledningen till att ja vill ha ner Ph är en längtan efter ett stort fett amazonas akvarium med ciklider (gärna diskus, men det kanske jag får gre upp med de vattenvärdena) och massor av växter.

Är det en dålig idé att kombinera växtakvarium med fiskar?

Kanske du kan tipsa om någon bra bok om växter/växtakvarium. Min erfarenhet med fiskar säger mig att några bra böcker är guld värt, både som inspiration och för att få lite perspektiv på vad som är viktigt. Annars är risken att man fortsätter att ställa spretiga frågor men inte kan få ihop svaren.

Teres

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

citat:Ok, så jag behöver makro. Det skadar inte fiskarna, som för dåligt med vatten byten skulle göra? Mår alla växter bra av detta?
                Med sån makrobrist skulle inte heller mindre vattenbyten skada, men det är bäst att hålla sig till en av metoderna. Ett stort vattenbyte och tillsats av kända nivåer av n,p,k och mikro är ett klockrent sätt att få både glada fiskar och växter.

citatka ta en alvarlig funderare på Co2 anläggning färdig eller "brandtub". Verkar vara en nödvändig investering om man vill ha lite bättre växtkraft.
                Växterna består till 80% av kol, därav kräver dom en del kol för att växa.

citat:Anledningen till att ja vill ha ner Ph är en längtan efter ett stort fett amazonas akvarium med ciklider (gärna diskus, men det kanske jag får gre upp med de vattenvärdena) och massor av växter.
                Du behöver inte ge upp diskus. Med ditt kh och co2 tillsats bör du ligga på ca 7,5 i ph. Det finns odlare av diskus som har högre ph än så. Om du vill ha ner ph ytterligare blir det osmos som gäller, men det tycker jag är överkurs.

citat:Är det en dålig idé att kombinera växtakvarium med fiskar?
                Jag har aldrig sett ett växtakvarium utan fiskar. Det är dom som skänker liv åt bilden och är pricken över i. Även om det skulle vara bättre att enbart tillsätta kemisk gödning och aldrig behöva byta vatten så tycker jag nog att fiskarna hör till, f-n vad tråkigt med ett akvarium utan fiskar.

Jag har haft lekande diskusar, corrys, scalarer, kardinaltetror och apistogramma i karet. Ett tydligt tecken på att man kan ha mycket goda förutsättningar för fisk i ett växtakvarium. Kanske tillochmed bättre än i ett akvarium helt utan växter.

citat:Kanske du kan tipsa om någon bra bok om växter/växtakvarium. Min erfarenhet med fiskar säger mig att några bra böcker är guld värt, både som inspiration och för att få lite perspektiv på vad som är viktigt. Annars är risken att man fortsätter att ställa spretiga frågor men inte kan få ihop svaren.
                Tyvärr så känner jag inte till några bra böcker om växtakvarium som inte bygger på massor av orimliga antaganden. Jag tycker att det är bättre att du går in på zoopet och läser i alla dom långa trådarna om växter som defdac har varit med och skrivit i. Alla frågorna är redan ställda, dessutom med mycket bra svar.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• Teres
                  Användare
                  • February 2005
                  • 48

Börjar få lite kläm på det där med kH, pH och Co2.(trots att jag hatade kemi) Räknade ut mitt co2 värde: 1.613ppm. Vilket måste betyda att jag kan/borde vräka på med co2.

Jag behöver nog ett liten förtydligande. Makroämnen är kväve, fosfor och kalium, är det: KNO3 och KH2PO4? Eller n, p, k? (som sagt kemi var inte min starka sida)Mikroämnen tillsätter man tex med pmdd.

Vad händet om man tillsätter co2 fast "näringsvärdena" är för låga, eller tvärtom?

Nej, osmosfiltrering verkar inte vara kul, skulle hellre lägga pengarna på en co2 anläggning. Kan ju ge samma efekt dvs lägre pH. Är det värt att satsa på ett med pH regulator? Eller klarar man det ändå?

Tacksam att ni står ut med min frågvishet!
                  Håller nu på att samanställa lite så att inte alla KNO3, CaCo3 och 3*kH*10(7-pH) ska få mig att tappa greppet totalt Det är allt lite avskräckade först...
                  Teres

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

citat:Ju mer man lär sig ju mer frågor blir det. Håller på att få lite grepp om det där med kH, Ph och Co2. (och jag som altid hatat kemi!)
                    Jag har fått fram att mitt Co2 värde är 1.613ppm. Vilket måste betyda att jag kan/borde vräka på med co2.
                    Alldeles riktigt.

citat:Jag skulle nog behöva ett förtydligande. Makroämnen är Kväve, fosfor och Kalium, är det KNO3 och KH2PO4? eller n, p, k? (Som sagt kemi var inte min starka sida) Micro ämnen via tex pmdd?
                    Makroämnena är N (kväve) P (fosfor) och K (kalium). N får du i KNO3, P får du i KH2PO4 och K får du via bägge.

Microämnena kan du få via mikro+, nutrisi eller tmg. Tillsammans med kno3 och kh2po4 kallas detta pmdd (poor mans dupla drops).

citat:Vad händer om co2 nivån är för hög men "näringsvärdena" för låga eller tvärtom?
                    Jag gissar att dina "" betyder att du redan har förstått att kol är näring också?

Tappar du co2 halten i ett kar men har övriga näringsnivåer ok så får du en tillfällig algblommning som lägger sig efter ett tag när växterna har ställt om sig på "bikarbmode". Tiden detta tar kan vara olika för olika växter, men alldeles för lång tid. Och alger som väl har kommit är svåra att bli av med.

Om du tappar makronivåerna i karet kommer algerna bums, dessutom förtvinar många växter, med början på äldre blad. Om man har co2 i karet är ämnesomsättningen snabbare så detta sker då fortare. Det fina i kråksången är att det är väldigt svårt att få för mycket av dessa ämnen. Tex så rekomenderas 5-10 ppm nitrat, men halter upp till 50 skadar inte varesig fiskar eller växter.

Om du tappar micronivåerna så är detta inte så allvarligt. Microbrist syns på dålig eller skadad nytillväxt, men det brukar dröja länge. Microbrist är väldigt ovanligt. Däremot så är för höga halter av micro dåligt, det göder trådalger och dom är inte roliga.

Fast egentligen behöver man inte oroa sig över gödningsnivåerna. Gör man ett stoirt vattenbyte varje vecka och tillsätter kända nivåer av alla ämnen så hamnar man aldrig fel.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Teres
                      Användare
                      • February 2005
                      • 48

Tack för detta förtydfiganden! En sista fråga innan jag känner mig redo att införskaffa kemikalier: Då microbrist är ovanligt och för höga microhalter orsakar alger kan det rekomenderas att endast tillsätta makroämnen tills tecken på mikrobrist visar sig?
                      MVH Teres
                      Teres

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Jag har provat det i mitt bikarbkar. Förr eller senare kommer microbristen, då är det väldigt jobbig att ta sig upp på banan igen. Efterssom man inte kan stoppa i dubbel dos och för att enkel dos tar slut väldigt snabbt är det inte att rekomendera. När du väl har hamnat här så måste du antingen byta vatten varje dag och tillsätta känd mängd eller mäta och höfta i.

Docerar du alla delarna enligt fulldosprincipen får du aldrig för mycket och risken för brist är mycket låg.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• Teres
                          Användare
                          • February 2005
                          • 48

Har varit in på Granholmarnas sida. Har jag fattat det hela rätt att jag endast behöver KNO3, KH2PO4 och antingen Micro+ eller Nutrisi Micro? Vilken av de sistnämda är i så fall att föredra? Är det idé att kopa flera påsar på en gång? (Har än så länge inget grepp om hur mycket som går åt, måste fixa ett exell först.)

MVT Teres
                          Teres

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1836

Till att börja med räcker det med dom. Vissa som har extremt konstiga vattenvärden brukar kunna se skillnad vid docering av mgso4, men knappast med enklare växter. I det exelarket jag länkade till kan man bara räkna med micro+. Det finns andra gödningskalkylatorer, men jag gillar denna för att den är så enkel. Defdac har någon standarddocering av nutrisi, men det får du söka i detta forumet.

Köp du en påse av varje det kommer att räcka i åtminstonde ett år.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

Arbetssätt...