Magra diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • June 2004
    • 79

    Magra diskus

    Hämtar hem 2st diskus imorgon, skänkta till mig eftersom ägaren inte har plats för dem längre. Har själv inte sett dem men enligt ägaren har de magrat av lite på sistonde pga av fel sällskap bla. De ska i övrigt vara friska & krya. Har aldrig haft diskus tidigare men då jag ändå har velat pröva tänkte jag ta mig an dessa, har ni något tips på hur jag snabbast ska få dem i kondition igen??? Läste någonstans att man ökade matlusten med högre temp, stämmer detta? De kommer tillsvidare att få ett 150l helt för sig själva...

    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    #2
    Hej Me!
    Jag ska försöka att hjälpa dig,mata dom med diskusquick som finns att köpa i välsorterade zoobutiker,djuptfrysta fiskbullar som du river mot ett rivjärn,mysis,räkmix,byt drygt hälften vatten en gång i veckan iakta dom noga varje dag, se hur dom reagerar på maten,vattenbytena.Har du några andra fiskar i akvariet? mata 2-3 ggr dagligen,om det inte hjälper hör av dig.MVH Ann-Mari PSu kan även mata med röda och vita även svarta mygglarver.
    bryggan

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • May 2002
      • 390

      #3
      Om de inte är sjuka. Utan bara det att de har varit dåligt skötta under en längre tid så tycker jag att du skall sköta dem som dina andra fiskar. Mata på bra under ett tag och byte kanske vatten dubbelt så ofta som du brukar.

      + Bland gärna ditt eget foder (räkmix, oxmix eller vad du föredrar).

      Tycker även att du skall ta med lite utav fodret de är vana vid så blir flytten lite smidigare. I det långa loppet skulle jag nog ha ett par diskus till de är stimfiskar och 2 diskus är lite väl lite.

      Lycka till
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • Me
        Användare
        • June 2004
        • 79

        #4
        Tack för svaren!
        Nu är de hemma hos mig. Den ena verkar ganska pigg & har även tagit ett par mygglarver men den andra verkar inte alls pigg, gömmer sig mest men har varit ute & simmat ett par vändor, den skiftar från jättemörk till nästan vit. Temperaturen ligger på 30 grader, ska jag höja eller är det lagom?
        Har köpt hem vita & röda mygg vilket förra ägaren matade men oxå artemia & bosmider. Jag ska köpa åtminstnde 3 diskus till men jag vill få ordning på de här först, var & hämtade ett 240l idag som ska inhysa diskus & kanske några tetror. Hoppas verkligen att båda klarar sig nu...

        Mvh /Anna Karlsson, Braås
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

        Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

        Kommentar

        • Me
          Användare
          • June 2004
          • 79

          #5
          Har laggt upp ett par bilder för den som är intresserad....

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

          Kommentar

          • Me
            Användare
            • June 2004
            • 79

            #6
            Ingen som har någon kommentar, ser det helt hopplöst ut?

            Mvh /Anna Karlsson, Braås
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

            Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

              #7
              Mata mycke så går det nog
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Me
                Användare
                • June 2004
                • 79

                #8
                Ja så länge höll det...
                Upptäckte nu på morgonen att den mörka har lite vitaktig genomsklinlig avföring, flagelater? Kan i så fall ev få tag i flagyl ikväll men vad kan jag mer göra?

                Snäll hjälp, är ju helt ny på diskus!

                Mvh /ANNA
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

                  #9
                  Hade strul med mina discusar för ett tag sedan. Är själv discus novis så jag vet hur det känns Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag håller tummarna för att de klarar sig

                  Lycka till!!

                  Måste bara tilllägga att enligt min ringa erfarenhet så låter matning 2 ggr om dagen lite lite. Jag matar många fler gånger men då får man ju också byta vatten efter det för discusar som ätar mycket verkar vara otroligt grisiga av sig.
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • October 2004
                    • 531

                    #10
                    Hej Me!
                    Det råd jag kan ge dig utifrån egen erfarenhet är att du höjer temp till 33-35 grader,i några dagar sänk sedan en grad i taget,det bör då gå över, en grad per dag sänker du. Lycka till och hoppas att det hjälper. MVH Ann-Mari
                    bryggan

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • February 2004
                      • 285

                      #11
                      Hej Me! Undrar hur det gått? Mår de bra nu eller hur har det artat sig?
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      • Me
                        Användare
                        • June 2004
                        • 79

                        #12
                        jodå de mår bättre! Äter som hästar & skiter bra! Men den ena är fortfarande ganska mörk, men jag hoppas att det beror på att de går i ett så litet kar & att den större trycker ner honom. De ska få gå kvar i karantänen iaf en vecka till. Hur ser man att en diskus är helt frisk?

                        Mvh /Anna
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                        Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.
                          Fisken blir klarare i färgen och randningen försvinner nästan
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Me
                            Användare
                            • June 2004
                            • 79

                            #14
                            Ok, då kan man nog säga att de är friska. Den ena visar aldrig randningen & den andra visar bara när den större är för nära eller jagar honom. Tecken på underlägsenhet kanske. Har ett par nya blder på zoonen, efter medicinering & före...
                            Tack för all hjälp!

                            Mvh /Anna Karlsson, Braås
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                            Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                            Kommentar

                            • Mård
                              Användare
                              • February 2004
                              • 285

                              #15
                              Är det alltid så där med ränderna? Att om de visar dom är de sjuka? För jag köpte en jätte liten discus på lokala zoot. Den är mager som ett as men väldigt aktiv äter bra och är helt orädd. den har ränderna framme hela tiden. Men jag skulle inte gissa på att den var sjuk eller? Om någon är intresserad finns bilder på min zoon.

                              Kul att allt har gått bra Me
                              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...