If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag tycker du ska satsa på antingen N. caudopunctatus eller L. Boulengeri (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=752). I fallet caudopunctatus rekommenderar jag en grupp 2+3, för boulengeri 1+1 eller 2+2.
Jag tycker att 50 liter är alldeles för lite för boulengeri. Jag har 10 stycken i 375 liter och det är trångt ibland. Det är dock en mycket intressant ciklid och storleken till trots troligen något av det mest aggressiva man kan hitta i Tanganyikasjön.
Det är nod den enda av mina fiskar som bitit mig så att jag fått märke i skinnet. Här ser ni mina:
De exemplar av N. Caudopunctatus som jag har haft har inte visat något som helst intresse för vare sig vinbergsnäckor eller neothauma. Att hålla ett par i ett akvarium på femtio liter funkar nog rätt bra, men inred isåfall hellre med ett stenrös eller upp och ned på vända blomkrukor än snäckskal. Uppenbarligen skall det vara enklare att få lek med en grupp. Men det har jag ingen erfarenhet av.
För L. Boulengeri är femtio liter nog i det minsta laget, skulle jag tro. Rasmus uppmärksammade nog bara inte att det var ett femtio-liters du hade i tankarna och inget annat.
Köp de snäcklekare du tycker är fina och som finns tillgängliga. I ett femtio-liters är det aldrig någon ide att hålla mer än en hane. Satsa på flera honor. Om du senare funderar på att hålla dem i ett större kar så skulle jag lätt välja N. Simlis eller N. Multifasciatus.
Vad gäller boulengeri blir det som sagt ganska trångt med ett 50-liters, även om det skulle kunna fungera som odlingskar. Det blir dock ganska mycket jobb skulle jag tro. Den här kommentaren skrev jag under artbeskrivningen på Zoopet:
En fantastisk liten firre, sedan länge en favorit bland medlemmarna i Vegastadens Ciklidgrupp. Jämfört med N. multifasciatus eller N. similis är det här en otroligt aggressiv fisk, jag har haft par som gång på gång attackerat frontglaset bara man närmat sig akvariet. Om akvariet är litet och/eller du bara har två fiskar bör du först placera honan/honorna ensam(ma) där i någon vecka. Mata rikligt med cyclops, artemia och högprocentig räkmix. När honan är rejält utfärgad och tjocker om buken släpper du i hanen. Är honan redo kommer leken ske omgående. Det kan också vara fördelaktigt att placera någon strykfisk i karet de första veckorna. När paret är rejält sammansvetsat kan denna plockas bort.
Låt ynglen gå kvar hos föräldrarna så länge som möjligt. Detta går bra även i ett sällskapskar - inga andra fiskar tillåts komma i närheten av de små.
Fredrik: Men inte är väl det där L. boulengeri? Det ser ju snarare ut som ett gäng L. hecqui! Jämför med denna bild: http://www.fischkeller.de/seiten/tex...ologus_hecqui/
Hecqui och boulengeri skiljer ju sig dessutom markant åt i beteende - boulengeri bildar par medan hecqui är en typisk haremslekare. Det verkar nästan som om du köpt de där firrarna under fel namn.
Jag har inte bestämt mig riktigt än, men om jag lägger över dem senare till ett 222-liters (hade tänkt att ha malawi i det ev annars, men har som sagt inte bestämt mig än), vad kan jag då ha som sällskap?
Jag håller helt med dig Rasmus om att mina fiskar är samma som på din bild av hecqui. Jag köpte dem som "brevis" vilket jag ju var helt övertygad om att det inte var. Det hjälpte inte att jag sade att det inte var brevis till personalen i butiken. De hade troligen köpt dem som det och ville hålla fast vid det.
En ciklidkunnig man var på besök hos oss och sade genast, liksom du, att det var hecqui. Sedan hittade jag en bild på en amerikans sajt på nätet av en hequi och förstod genast att det inte var en sådan som min. Bilden som där påstods föreställa hequi hade helt annan huvudform och svagare fläckar på sidorna.
Bilden av "hecqui" i BTN guiden visar en skimrande, svagt vitprickig teckning som inte alls stämmer överens med mina. Dock stämmer huvud och kroppsformen bra men det gör den även på bilden av boulengeri. Samma som du visade innan i denna tråden.
Den mest överensstämmande bilden jag sett hittills är den som du bifogat av hecqui, bara det nu är hecqui på den. Det verkar som om jag inte är den enda som sätter ut osäkra artnamn på nätet och vilseleder folk. Tacksam för fler komentarer angående detta innan jag ändrar namnet på min hemsida.
Jag har kollat vidare lite och det det hela verkar ganska förvirrat. Visst är det väl denna fisk som i BTN guiden om Tanganyikaciklider omnämns som "hecqui"? Här står den som meleagris?
Lamprologus meleagris anses idag vara synonym med <Lamprologus> stappersi. Bilden under artbeskrivningar på meleagris tycker jag verkar vara riktig förutom att namnet skulle ändras till <Lamprologus> stappersi. Till skillnad från Lepidiolamprologus hecqui har <Lamprologus> stappersi ett vitprickigt pärlemorskimmrande mönster över hela kroppen.
Fiskarna på dina foton tycker jag liknar Lepidiolamprologus hecqui.
Detta är utan tvekan ett praktexempel på en L. meleagris. Jag har själv haft arten och det är då ingen hecqui vi pratar om här. Det borde vara ganska lätt att skilja arterna åt faktiskt. Att hecqui och boulengeri hör till Lepidiolamprologus är ingen slump. De är i beteende och kroppsform mer lika de stora Lepidiosarna än meleagris, occelatus etc.
"Mina hanar är mellan 7 och 8 cm. och kan absolut inte komma in i snäckan. Vore trevligt om någon ville försöka klara ut det här."
Det här är ju väldigt beroende av vilken snäcka vi pratar om, inte sant? En neothauma räcker ju knappt till en välvuxen meleagris. Det är väl egentligen mest mindre arter som N. multifasciatus och N. Similis de fungerar bra till.
Om vinbergsnäckor kan man inte säga så mycket - sådana förekommer knappast i fiskarnas naturliga biotop.
Kommentar