Korsningar, urvalsodling och framtiden..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

    Korsningar, urvalsodling och framtiden..

    Har klurat ett tag på en sak..

    Flowerhorn, är dom korsade eller urvalsodlade?

    Alla olika Discusar med alla möjliga/omöjliga färger som finns. Är dom bara urvalsodlade eller är det även korsningar mellan brun/grön/blå/heckel?

    Känns som att med ovanstående händer det lite allt möjligt. Men Ciklider från Afrika är betydligt mer Tabu när det gäller korsningar, urvalsodlingar? Ja det finns Röd runbin m.fl iofs. Såg någon tysk bild på några korsade malawisar (kommer inte ihåg vad)för ett tag sen.

    Vad tror man händer iframtiden, kommer det odlas fram en massa skumma korsningar med överdrivna färger precis som med Discus och Flowerhorn eller?
    Magnus Lovgren
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    citat:Har klurat ett tag på en sak..

    Flowerhorn, är dom korsade eller urvalsodlade?
    Bade och...

    citat:Alla olika Discusar med alla möjliga/omöjliga färger som finns. Är dom bara urvalsodlade eller är det även korsningar mellan brun/grön/blå/heckel?
    Bade och... (gissning)

    citat:Känns som att med ovanstående händer det lite allt möjligt. Men Ciklider från Afrika är betydligt mer Tabu när det gäller korsningar, urvalsodlingar? Ja det finns Röd runbin m.fl iofs. Såg någon tysk bild på några korsade malawisar (kommer inte ihåg vad)för ett tag sen.
    Nagon maste ju kopa det och om folk gor det sa kommer det sakert nya technicolorkorsningar
    citat:Vad tror man händer iframtiden, kommer det odlas fram en massa skumma korsningar med överdrivna färger precis som med Discus och Flowerhorn eller?
    Ja, men det kommer inte att ta dod pa den delen av hobbyn som jag ar intresserad av: Vildformer!

    Orsaken till att jag ar intresserade av vildformer ar ett dessa ar anpassade till de naturliga forhallandena och vilka som parar sig med varandra (naturlig och sexuell selektion samt lite slump dvs. Evolution). Fargerna pa korsningarna ar framtagna for att firren ska vara sa snygg som mojligt i alla sinnesstamningar och fargerna har ingen eller "fel" egenskap for fisken eller hur den uppfattas av andra fiskar vilket jag tycker gor dem mindre intressanta.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      #3
      jag tror att odlat/urvalsodlat kommer med tiden att växa även gällande afrikanska ciklider, jag såg en bild på en korsning mellan tropheus kejsare och tropheus körsbär som var riktigt snygg om man exempelvis sen urvalsodlar på den så kan man nog få fram en odlad stam som kan bli populär,dessutom kanske det inte alltid kommer att vara så lätt att få tag på vf som det är idag
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av specmats

        jag tror att odlat/urvalsodlat kommer med tiden att växa även gällande afrikanska ciklider, jag såg en bild på en korsning mellan tropheus kejsare och tropheus körsbär som var riktigt snygg om man exempelvis sen urvalsodlar på den så kan man nog få fram en odlad stam som kan bli populär,dessutom kanske det inte alltid kommer att vara så lätt att få tag på vf som det är idag
        Detta är ju lite intressant,frågan är om det inte redan nu finns stammar av korsade troffar som nån påstår de "hittat" i sjön,eller är jag alldeles för negativ då?

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #5
          det har spekulerats om detta ett antal gånger och personligen har jag lite svårt att tro att en sån bluff skulle överleva nån längre tid men vem vet!? Vissa tror/hävdar att USA´s månresa var en bluff..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • November 2004
            • 572

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av specmats

            det har spekulerats om detta ett antal gånger och personligen har jag lite svårt att tro att en sån bluff skulle överleva nån längre tid men vem vet!? Vissa tror/hävdar att USA´s månresa var en bluff..
            Månresa,så omöjligt är det väl ändå inte[]

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              men med tiden så skulle nog en korsning som påstås vara vildfångad avslöjas-det kanske kan bevisas med DNA!? såg på TV att man kan se att en schabrador (tror jag det heter) som är en korsning mellan labrador och schäfer har dna från båda dessa raser och de flesta tropheus-varianter har väl DNA-profiler!? Eller hur är det?
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #8
                citat:Ursprungligt skickat av Ola Svensson

                "...parar sig med varandra (naturlig och sexuell selektion..."
                Bara så att jag är helt med; och står för och(ömsesidigt beroende)? Det finns väl ingen onaturlig sexuell eller naturlig asexuell selektion(i naturen)?

                Kommentar

                Arbetssätt...