Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas Åkerblad
    Användare
    • December 2009
    • 56

Jag vill ha möjligheten att "möblera" om stenarna och därför finns en fördel att täcka hela botten med frigolit. Om jag förstår er rätt så fäster inte silikonen på frigoliten som den skall och därför finns ingen anledning att limma fast den? Om man inte limmar kommer sand in under i hörn mm, har det någon betydelse eller trycks den sanden in i frigoliten vid belastning?
    Andreas

Kommentar

• Gäst

Jag tänkte lämna mitt bidrag.

Jag tycker inte man ska ha akvarier under 100L om man inte har lite erfarenhet.
      Anledning till detta är att små akvarier är det mycket svårare att få balans. Ofta gör man felet med för mycke fisk man tänker när men den där lilla malen kan jag ju ha eller den tetran mm mm.
      Och d flästa fiskar mehöver mer simyta en vad man tror. Byta vatten o tid och otid mäta ofta o vara jätte noga är väll inte det man kanske vill göra med sitt första akvare.
      Så blir det om man köper ett 30L akvarie jättesvårt o hitta fisk till det med nästan så man får gå o leta bland d mer sällsynta fiskarna då.

så min rekmendation är att om det finns möjlighet minst 100 vänta helst en månad innan man släpper i d första fiskarna. Om man har möjlighet ta vara på lite inkörtvatten och krama ur ett inkört filter i en bytta och häll detta framför ditt nya filter. Detta för att få fart på nedbytarna.

Sedan är det ju upp till var och en.

En sak till som många gör är att när man köper ny fisk så koppas dessa in ofta rätt. Sedan häller man i al ink vattet vilket jag tycker man bör hoppa över bara fisken ska i akvariet då fisken ofta har gjort lite oreda på vattnet i påsen/burken samt smitto spridningen blir minimal om man gör på detta vis.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Välkommen till detta formidabla forum Dev, och tack för ditt bidrag!
        För ungefär 35 år sedan då jag byggde och sålde akvarier, sa jag samma sak ungefär.
        Att akvarierna skulle vara minst 100 liter. På den tiden var de någorlunda stora och idag räknas dom ofta som yngelkar.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Tackar

Visst är det så att det ändrats med tiden På gått och ont. Det har ju kommit en hel del osmarta saker skålar o annat elände. Men det va ju så. Men nu om man har ett brinnande intresse så finns det utbud som inte ens fanns på mitten av 90-talet. Du va det att bygga själv. Jag va nog en av d få som körde saltvatten redan 92 Så special akvarier för hela slanten mycket troffar ,pettapetrochromis div malawi sedan dessa populära pyrajorna som man skulle envisas med rena skitgrisar körde man. Men uj uj vad priserna skiljer sig både upp och ner idag på den tiden kostade en f2 golden 100 lappen pettarna runt 100 troffar va väldigt dyra då. Karena va ju standard 1kr/l va aldrig något snack. nu kan man få ge både 10 och 20kr/l

Kommentar

• Jörgen Magnusson
            Användare
            • August 2010
            • 16

Ny på forumet

Tjena!
            Fan va skönt med ett sådant här forum, det fanns det inte på min tid när jag började med akvarium. Jag packade ned mitt akvarium för ungefär 15 år sedan. Hade då använt det i kanske 5 år utan en enda läcka.

När jag nu plockade fram det så har jag testat det över en natt och det läcker ingenting. Innan så kände jag över silikonkanterna och de kändes mjuka och fina.

Min fråga är nu, borde jag ändå skarpa bort allt silikon och göra om hela karet. Det sitter så fint i den aluminiumram den alltid haft. Är det klurit att silikona om ett akvarium som har aluminiumram? För jag misstänker att jag måste plocka isär även ramen.

OM, jag nu bör göra om hela kittet.
            Försäkringsbolaget verkar inte ge några raka svar alls utan vill bara att jag skall ha vidtagit nödvändiga säkerhetsåtgärder. Ifall olyckan med läckage skulle vara framme. Någon som har erfarenhet av denna biten?

Eller är det så att till och med glaset kan bli gammalt och bör bytas!??!!

I övrigt så ser jag enormt fram emot att fylla mitt 220l kar med massa ciklider igen

Vilka är det som har mest rutin på att bygga kar i Göteborg? Finns det några proffs som jag kan rådfråga?
            Senast redigerad av Jörgen Magnusson; 24 August 2010, 21:07.
            /Jörgen Magnusson
            -------------------------
            * E-post * Hemsida * Boka tid *

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Var sig silikon eller glas åldras nämvärt. Om det läcker så beror det snarare på att silikonet inte gjordes korrekt från början. Ej rena glas osv. Om det inte läcker skulle jag köra på som det är.

Andra kan ha andra erfarenheter.

Då ser vi fram emot en projekttråd med massor av bilder
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Välkommen till forumet Jörgen. Silikonexperten Christer ger dig säkert ett svar snart men jag ger dig ett ändå.

Det bör inte vara några problem alls om silikonet är mjukt och inte släpper från glaset. Är du ändå orolig, eller om det släpper lite grann på vissa ställen, kan du skära bort allt silikon som lagts på fogen mellan glasen med ett rakblad. Var noggrann.

Därefter rengör du med oljefri aceton och lägger på en ny fog. Stryk sedan försiktigt ut den med ett finger som du doppat i diskmedel. Eftersom silikonet knappast är kasst ska detta räcka.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Välkommen till detta formidabla forum Jörgen!
                  Jag kan bara tala om hur jag hade gjort och det är svårt att ge råd om man inte sett akvariet irl.
                  Är silikonfogarna mjuka o fina och sitter an på glaset, så är det bara att köra på!
                  När jag kollar akvarier, så fyller jag dem upp till kanten och sedan bankar jag på rutorna.
                  Läcker det inte efter nån dag, så är det lugnt!
                  Du kanske bör testa i badrummet för husfridens skull!
                  Jag har akvarium som jag limmat på 70-talet och det håller fortfarande tätt.
                  Glas rutor byter jag bara om de är riktigt repiga eller trasiga.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Jörgen Magnusson
                    Användare
                    • August 2010
                    • 16

Absolut!
                    Jag kommer dokumentera allt grundligt.

Jag har två små frågor till:
                    1. Många verkar använda sig av detta. Jag fick för mig för att det är giftigt, eller är det någon speciell sorts frigolit som skall införskaffas.
                    2. När man väl har fått i frigoliten, finns det någon slags färg som går att använda för att måla de
                    n
                    /Jörgen Magnusson

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Jörgen Magnusson
                      Absolut!
                      Jag kommer dokumentera allt grundligt.

Jag har två små frågor till:
                      1. Många verkar använda sig av detta. Jag fick för mig för att det är giftigt, eller är det någon speciell sorts frigolit som skall införskaffas.
                      2. När man väl har fått i frigoliten, finns det någon slags färg som går att använda för att måla de
                      n
                      1. Vanlig frigolit är inte giftig för fiskarna.
                      2. Man brukar använda betongspackel eller liknande med iblandad pigmentfärg. Därefter lackar de flesta betongen med lack som inte får vara giftig (avsedd för livsmedel).

Jag klistrar in en liten beskrivning från den här artikeln http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2

Frigolitbygget påbörjas
                      Akvariet var ett nyinköpt aluminiumramakvarium med måtten 150x60x60 centimeter. Tre 120x60x10-centimeters frigolitblock inhandlades samt två skivor på 120x2 centimeter. Botten täcktes med tvåcentimetersfrigolitskivorna för att skydda glaset från stenarna som skulle i senare. Sedan skars blocken till så att alla sidor utom frontrutan täcktes samt ett utrymme i ena hörnet för innerfilter, in och utlopp för ytterfiltret samt plats för värmare. Frontrutan skyddades med tidningspapper.
                      All frigolit limmades fast med silikonsträngar i ett rutnät med en decimeter mellan varje sträng. Sedan var det bara att gå loss med kniven. En vanlig bordskniv som man knäcker bort små bitar av frigoliten med blir bäst. Vassa knivar lämnar lätt onaturligt skurna mönster. Hålor och skrevor som bildar grottor formades samtidigt som händerna fylldes med blåsor. Trots att jag hade tänkt hålla tanganyikor så karvade jag ett landskap som snarast kan liknas vid en strandbrink på en å. Jag visste att jag skulle byta till sydamerikaner den dagen jag flyttade från Uppsalas tanganyikavatten.

Suneholms lack
                      När jag tillslut var nöjd med mitt landskap så täcktes allt med två lager kantstenslim. Kantstenslim lär vara lika bra som betongspackel men mycket billigare. Jag har hittills inte haft några problem med min idag drygt fem år gamla bakgrund. I det tredje lagret blandade jag i pigmentfärg i pulverform. Jag valde två sorters brun färg för att blanda en snygg färg. Inne i grottor och skrevor blandade jag färgen något mörkare för att öka djupverkan. Idag tycker jag nog att det var rätt onödigt. Efter att kantstenslimmet fått torka i någon vecka så täcktes allt med NM akvarielack, kanske mer känt som suneholmslack eller Epotex. Jag lackade bara ett lager. Jag trodde helt enkelt inte på att det går att få lacken tät utan lackade för att minska slitage och öka livslängden på bakgrunden.

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Jörgen Magnusson
                        Användare
                        • August 2010
                        • 16

Tack Ola och alla andra för era snabba och rrrriktigt bra tips. Helt plötsligt har jag inte så bråttom längre. Helt plötsligt vill jag lägga ned mer tid på förberedelse för att få ett stjyst slutresultat direkt... om det nu finns någonting sådant i min värld... tiden förändrar allt, framför allt min vilja gällande vad jag vill ha
                        /Jörgen Magnusson

Kommentar

• RobinH
                          Användare
                          • August 2008
                          • 2150

Välkommen Jörgen
                          Hoppas allt löser sig smidigt..
                          CA

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Håller med Olas inlägg
                            vill du ha snygga fogar använd målartejp så blir det raka linjer samt gärna svart silicon
                            min uppfattning om glas är att det åldras sakta och att uv ljus tär lite på glaset
                            det kan man märka på gamla skyltföster som är skit att skära med glaskniv
                            silicon åldras betydligt snabbare och jag rekommenderar inte akvarium med äldre än max 20år
                            nu säger någon att deras akvarium har fungerat i 30år (visst vissa rökare får i sig två paket om dagen men blir ändå 100år)

vill du prova
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

[QUOTE=Wilhelm;
                              Är silikonfogarna mjuka o fina och sitter an på glaset, så är det bara att köra på!
                              När jag kollar akvarier, så fyller jag dem upp till kanten och sedan bankar jag på rutorna.
                              Läcker det inte efter nån dag, så är det lugnt!
                              Du kanske bör testa i badrummet för husfridens skull!
                              Jag har akvarium som jag limmat på 70-talet och det håller fortfarande tätt.
                              Glas rutor byter jag bara om de är riktigt repiga eller trasiga.[/QUOTE]

Tror att jag ska plasta in ditt svar

sedan tänkte jag till.....

var du konstruktör när dom byggde Wasaskeppet

sedan blev jag rädd
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Tror att jag ska plasta in ditt svar

sedan tänkte jag till.....

var du konstruktör när dom byggde Wasaskeppet

sedan blev jag rädd
                                Jag har inga nerver kvar!
                                mvh Wilhelm

Kommentar

Arbetssätt...