Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swida

kan nån hjälpa mig !!

hej
    jag har ett stort problem med min akvariet. de växter som finns i akvariet blir svarta i färgen fast jag försöker alltid att ha rent vatten i akvariet
    kan nån svara varför blir växterna svart i färg??
    jag byter vattnet varanna vecka med en tredjedel . matar inte så mycket och häller alltid i vattnet det som kan va bra mot klor i kranvatten och nitrat i vattnet.

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Välkommen till forumet!
      Låter som kiselalger. Dom dyker alltid upp i nystartade kar.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• moroder
        Användare
        • February 2011
        • 5

Påfyllnad av vatten 1125 liters

Hej!

Efter att ha mätt in med vattenpass så akvariet står rätt ska jag imorgon börja fylla på med vatten. Det jag undrar är ska man fylla upp karet i ett svep. Eller ska man fylla lite allt eftersom? T.ex. 50 % dag 1 och 50 % dag 2? Tänker på om det blir tryck och liknande...akvariet är ett 1125 liters.

MVH
        Martin

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Välkommen hit. Tänk på att det är fritt att skapa egna trådar om du vill så kan du välja en rubrik som passar dina frågor bättre. Härlig storlek på akvariet. Är det ett helglas eller aluram?

Oavsett skulle jag fylla på allt direkt men under fyllnad observera om stagen i aluramen som håller ihop långsidorna sitter fast och att långsidoglasen inte buktar ut. Undertiden du fyller kan ställningen sätta sig lite och det bör du vara observant på- Kolla så att alla stödben ligger an mot golvet lika hårt. Om du hela tiden kollar med vattenpasset att akvariet är rakt längs sidorna och diagonalt så bör det räcka för att säkra att du inte har stora skjuvkrafter. Om du får skjuvning så kan bottenglaset i värsta fall spricka.

För båda typerna av akvarium skulle jag också hela tiden se om det läcker vatten under uppfyllnad.

Jag kan inte se några fördelar med att fylla i steg med väntetid emellan.
          Senast redigerad av DaRe; 04 February 2011, 08:35.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• moroder
            Användare
            • February 2011
            • 5

Ursprungligen postat av DRE
            Välkommen hit. Tänk på att det är fritt att skapa egna trådar om du vill så kan du välja en rubrik som passar dina frågor bättre. Härlig storlek på akvariet. Är det ett helglas eller aluram?

Oavsett skulle jag fylla på allt direkt men under fyllnad observera om stagen i aluramen som håller ihop långsidorna sitter fast och att långsidoglasen inte buktar ut. Undertiden du fyller kan ställningen sätta sig lite och det bör du vara observant på- Kolla så att alla stödben ligger an mot golvet lika hårt. Om du hela tiden kollar med vattenpasset att akvariet är rakt längs sidorna och diagonalt så bör det räcka för att säkra att du inte har stora skjuvkrafter. Om du får skjuvning så kan bottenglaset i värsta fall spricka.

För båda typerna av akvarium skulle jag också hela tiden se om det läcker vatten under uppfyllnad.

Jag kan inte se några fördelar med att fylla i steg med väntetid emellan.
            Tackar Ska tänka på det nästa gång. Det är ett med aluminiumram. Vi mätte och fixade som galningar med vattenpass så det stämde på mm under hela uppfyllnaden och allt gick bra =)

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Kul att höra. Nu är jag dessutom nyfiken på att höra vad du ska ha i det och givetvis lite bilder. Det bör definitivt ligga i egen tråd om du tänkt lägga upp lite sånt,
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Rimo
                Användare
                • April 2012
                • 3

Gjorde ett spontanköp av ett akvarium i helgen och nu står det här och ser vackert ut.

Tänkte fylla den med lite ciklider som är vackra att se på. Jag menar då ciklider som är färgrika och som gärna blänker och/eller har en speciell form som gör den rolig att se på.

Någon som har tips?

Kommentar

• Tulle89
                  Användare
                  • August 2006
                  • 239

Ursprungligen postat av Rimo
                  Gjorde ett spontanköp av ett akvarium i helgen och nu står det här och ser vackert ut.

Tänkte fylla den med lite ciklider som är vackra att se på. Jag menar då ciklider som är färgrika och som gärna blänker och/eller har en speciell form som gör den rolig att se på.

Någon som har tips?
                  Hur stort är akvariet? Malawi är färgstarka lättskötta fiskar med roligt beteende men bör ha minst 200 liter. Annars finns det många levandefödare som är färgglada och har lite annorlunda kroppsformer.
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• Rimo
                    Användare
                    • April 2012
                    • 3

Ursprungligen postat av Tulle89
                    Hur stort är akvariet? Malawi är färgstarka lättskötta fiskar med roligt beteende men bör ha minst 200 liter. Annars finns det många levandefödare som är färgglada och har lite annorlunda kroppsformer.
                    Nyköpta är på 400l men har också en på 200l numer som jag tänkte använda.

Malawi har jag funderat på, men det finns en uppsjö av dem så jag hade gärna fått lite mer specifika tips på vilken art som är tuffast att glo på.

Vad är levandefödare?

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Detta låter spännande. Skapa en egen projekttråd vettja. Vore toppen att få följa...

///David

Kommentar

• Tulle89
                        Användare
                        • August 2006
                        • 239

Ursprungligen postat av Rimo
                        Nyköpta är på 400l men har också en på 200l numer som jag tänkte använda.

Malawi har jag funderat på, men det finns en uppsjö av dem så jag hade gärna fått lite mer specifika tips på vilken art som är tuffast att glo på.

Vad är levandefödare?
                        Ja lite lättare som passar i 200 liter kan tänkas vara golden, rödzebra, socolofi, hongi, mari gold, saulosi. En uppsjö av färggranna och fina ciklider som inte är speciellt aggresiva. Alla går under släktet mbunas och blir inte större än ca 10 cm.

Levandefödare är fiskar som föder levande avkomma direkt. T.ex. guppy, platy och svärdbärare.
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9104

Välkommen till detta formidabla forum! Här får du lära dig massor!
                          Någon som har tips?
                          Ett bra tips är att läsa många böcker!
                          Denna bok "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" är en bra bok med mycket matnyttigt!
                          Boken finns i de flesta akvarie- zooaffärer!
                          Har du tur får du se författaren på akvarielagret!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Anna Österman
                            Användare
                            • March 2006
                            • 282

Mitt tips till alla som startar upp ett nytt akvarium är att satsa på växten hornsärv (Ceratophyllum demersum). En bra hjälp i kriget mot algerna. Tål dessutom rulle på vattnet bättre än t.ex. cabomba men är liknande i formen (dvs. snygg).
                            Senast redigerad av Anna Österman; 12 April 2012, 15:31. Anledning: formulerade om mig.
                            Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Rimo
                              Användare
                              • April 2012
                              • 3

Ursprungligen postat av Tulle89
                              Ja lite lättare som passar i 200 liter kan tänkas vara golden, rödzebra, socolofi, hongi, mari gold, saulosi. En uppsjö av färggranna och fina ciklider som inte är speciellt aggresiva. Alla går under släktet mbunas och blir inte större än ca 10 cm.

Levandefödare är fiskar som föder levande avkomma direkt. T.ex. guppy, platy och svärdbärare.
                              Kanon! Tack för tipsen... Jag ska titta närmare på dem!

Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Välkommen till detta formidabla forum! Här får du lära dig massor!

Ett bra tips är att läsa många böcker!
                              Denna bok "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" är en bra bok med mycket matnyttigt!
                              Boken finns i de flesta akvarie- zooaffärer!
                              Har du tur får du se författaren på akvarielagret!
                              Har tillräckligt svårt att försöka ta mig igenom studielitteraturen. Läsa är inte min gåva här i livet men tack för tipset! Kan nog få någon akvariebroder att läsa och ge tips och råd.

Ursprungligen postat av DaRe
                              Detta låter spännande. Skapa en egen projekttråd vettja. Vore toppen att få följa...
                              Kunde jag läsa av en viss mått av sarkasm?

Kommentar

• Hac
                                Användare
                                • February 2012
                                • 10

D blir fina burkar d där .så slutsatsen blir med tanke på avundsjuka.
                                Å va jag lider i med Tanganyika ciklider.

Kommentar

Arbetssätt...