Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • algskraparn
    Användare
    • September 2006
    • 159

Ja, det är bra att ha frigolit innanför alu listerna på undersidan.
    Det motverkar att bottenglaset hänger fritt i luften.
    Se till att tjockleken är rätt bara.

Kommentar

• Naargrimh
      Användare
      • December 2009
      • 32

Ursprungligen postat av algskraparn
      Ja, det är bra att ha frigolit innanför alu listerna på undersidan.
      Det motverkar att bottenglaset hänger fritt i luften.
      Se till att tjockleken är rätt bara.

Japp, man tackar så mycket.
      Nått tips var man kan köpa cellplast/frigolit, utan gifter....
      Helt i Jönköpingsområdet

Kommentar

• Tony Tiger
        Användare
        • December 2009
        • 182

Ursprungligen postat av Olorin
        Har man gott om äppelsnäckor kan man hoppa över hela algskrapandet.
        Funkar de med äppelsnäckor bland Ciklider??? Blir dom inte "fiskmat"???
        Nybörjare
        1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• Tony Tiger
          Användare
          • December 2009
          • 182

Hej alla glada
          Undrar lite!!! har ett 475l kar som jag kommer ha ca 5 par CA-ciklider i.
          Kommer också införskaffa ett 600l där jag kommer plocka över en del fiskar utefter hur bra dom olika går ihop, kan ju bli lite tjurskalliga många av dom har jag förstått, och även beroende på storlek.
          Min fråga blir då som följer: Hur lång tid har jag på mej!!??
          Alltså hur fort växer exempelvis en V.bifasciata med normal fodring??
          Skulle va tacksam för svar i cm vid ca:1 mån-6 mån-1 år-2 år eller nåt om ni förstår vad jag menar
          PS. har ett rätt skapligt ytterfilter (Fluval FX5) om de kan påverka med??.DS
          Evigt tacksam för svar/Tony

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Tony Tiger
            Funkar de med äppelsnäckor bland Ciklider??? Blir dom inte "fiskmat"???
            Nybörjare
            Äppelsnäckor funkar bra om man inte har snäckätande ciklider.

Kommentar

• Tony Tiger
              Användare
              • December 2009
              • 182

Ursprungligen postat av endymion
              Äppelsnäckor funkar bra om man inte har snäckätande ciklider.
              Ok. Tack för svaret. Blir o kolla om jag kommer ha några såna då
              Vet inte säkert om jag kommer ha de ändå, rädd att de kan göra en stilren akvariemiljö lite "trashy" Vad tycker ni??
              Vill hemskt gärna ha svar på mitt andra inlägg i tråden också om de är någon som kan göra mej den tjänsten?? Vill ju inte att krakarna ska behöva bli trångbodda innan jag fått igång ett kar till

/T

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Tony Tiger
                Hej alla glada
                Undrar lite!!! har ett 475l kar som jag kommer ha ca 5 par CA-ciklider i.
                Kommer också införskaffa ett 600l där jag kommer plocka över en del fiskar utefter hur bra dom olika går ihop, kan ju bli lite tjurskalliga många av dom har jag förstått, och även beroende på storlek.
                Min fråga blir då som följer: Hur lång tid har jag på mej!!??
                Alltså hur fort växer exempelvis en V.bifasciata med normal fodring??
                Skulle va tacksam för svar i cm vid ca:1 mån-6 mån-1 år-2 år eller nåt om ni förstår vad jag menar
                PS. har ett rätt skapligt ytterfilter (Fluval FX5) om de kan påverka med??.DS
                Evigt tacksam för svar/Tony
                1 cm i månaden när de är mindre och långsammare när de är större växer de flesta ciklider under bra förutsättningar. Vissa CA växer till och med fortare.

Kommentar

• Tony Tiger
                  Användare
                  • December 2009
                  • 182

Ursprungligen postat av endymion
                  1 cm i månaden när de är mindre och långsammare när de är större växer de flesta ciklider under bra förutsättningar. Vissa CA växer till och med fortare.
                  Tackar tackar. Då har jag ett tag på mej

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Kan man ha 5 par CA:are i ett 475 liters utan slakt dem emellan? Eller måste man ha ett 600 liters eller motsvarande att flytta över i efter hand som de växer?

Beror förståss på vilka man väljer, jag har inga CA och har aldrig haft men är sugen på att starta ett kar till med CA:are. Då kommer frågan hur många arter man kan ha i en viss storlek på kar.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Tony Tiger
                      Användare
                      • December 2009
                      • 182

Ursprungligen postat av DRE
                      Kan man ha 5 par CA:are i ett 475 liters utan slakt dem emellan? Eller måste man ha ett 600 liters eller motsvarande att flytta över i efter hand som de växer?

Beror förståss på vilka man väljer, jag har inga CA och har aldrig haft men är sugen på att starta ett kar till med CA:are. Då kommer frågan hur många arter man kan ha i en viss storlek på kar.
                      Som jag har lärt mej hittills så beror de helt på arterna.De gäller att pussla en hel del som jag fått göra .Jag kommer inte ha några hanar av samma art eftersom dom då kan komma att slåss tills den största är kvar som jag förstått?? Det är också viktigt att ha minst en hona per hane och att dom är på "samma nivå" så att säga i aggresivitet. Mina aggresivaste fiskar är också dom minsta och dom snällaste är störst.
                      Rätta mej gärna på dom punkter jag har fel, är ju nybörjare

Kommentar

• Tony Tiger
                        Användare
                        • December 2009
                        • 182

IMORGON ÄR DE DAGS!!!!
                        Jag o brorsan ska spendera dagen med att bygga en biotop (eller nåt liknande hoppas jag) Har 50Kg sand, 50Kg sten m.m som ligger o väntar
                        Återkommer med bilder vartefter.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem

• September 2009
                          • 22826

Det blir spännande att se!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Andreas Åkerblad
                            Användare
                            • December 2009
                            • 56

Hoppas det är ok att jag kastar mig in i tråden med en fråga. Jag skall starta upp ett 720 l. Vad är bäst att ha i botten under grus och sten, frigolit eller ett liggunderlag? Avger något av alternativen gifter? Vilket håller bäst? Skall man limma fast det i botten med silikon eller bara lägga det löst under grusen? Tacksam för svar från er mer rutinerade akvarister
                            Andreas

Kommentar

• salo
                              Användare
                              • April 2002
                              • 314

Ursprungligen postat av Andreas Åkerblad
                              Hoppas det är ok att jag kastar mig in i tråden med en fråga. Jag skall starta upp ett 720 l. Vad är bäst att ha i botten under grus och sten, frigolit eller ett liggunderlag? Avger något av alternativen gifter? Vilket håller bäst? Skall man limma fast det i botten med silikon eller bara lägga det löst under grusen? Tacksam för svar från er mer rutinerade akvarister

Min erfarenhet är att frigoliten (eller cellplast) lossar från silikonen efter ett tag och att man i princip lika gärna kan lägga det löst under sand/sten.

Ha det lite jämt belastat så att det inte flyter upp då sand kan flytta på sig ibland m h a grävande fiskar och strömmar

Personligen tycker jag att en tunn frigolit är att föredra, det känns mer som ett material att använda i sammanhanget, används ju som markisolering vid husbyggen osv.

Ska du inte ha stora stenar i så behövs det dessutom inte alls.
                              540 (180x60x50) under uppbyggnad
                              30L Nano under planering
                              Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1292

Min erfarenhet av frigolit är att om man täcker hela bottenrutan med lösliggande frigolit så får man problem på sikt.

Det samlas stora mängder med smuts under frigoliten som man inte kommer åt att suga bort.

Då tycker jag att det är bättre att skära till en bit av frigoliten eller annat likvärdigt mtrl som passar formen av den stora tunga stenen som ska i karet.

Tänk på att frigolit åldras och brukar lossna efter en tid iform av att små frigolitbitar börjar flyta omkring.

Ett annat alternativ är att börja med att lägga i stenen först utan frigolit och fylla på med sand runt om.

Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...