Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

tänkte jag skriver lite här eftersom det inte händer nått i min egna tråd.. =)

jo har ställt dessa (nedan)frågor i min tråd, tänkte om nån här kunde ge lite klarhet i det hela.

"vad är måsvingereflektorer?

Och, det är ju ett 400 juwel, så de lysrören där i, kan jag byta dem mot eller bör jag byta dem mot t5 lysrör eller t8lysrör? funkar det med den ljusrampen, vad är skillnaden mellan t5 och t8. och hur monterar man reflektorer, finns det flera sorter? vilka kan man då ha till en juwelljusramp?
    Och vart hittar man reflektorer som passar till ljusrampen på ett 400l juwel?

"Jo, anledningen till att jag frågar om rening filtrering och uv och dylikt är ju att jag vill ju gärna ha så där kristall klart vatten som dom flesta här verkar ha ( iaf om man ser till deras bilder, deelay&co bla) men även om ljus då det är ju små trevligt när man ser erabilder på fiskar som bara exploderar av färg"

Vad är grund grejorna jag behöver tänka på för att åstadkomma det resultat jag vill. bra ljus, bra vattenkvalitet(och kristallklarhet) ?

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Hatar att böna men jag gör det en gång iaf, sen får de va nog =)

Snälla,lite ideer?

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Här har du en måsvingereflektor.

Här har du en tråd om skillnaden mellan t5 och t8.
        Hejsan. Ser att många använder sig av ramper för T5 och T8 lysrör. Vad är skillnaden mellan dessa lysrör och vanliga rör? Ger det bättre ljus eller är det ingen skillnad? Vore snällt om någon med koll kunde hjälpa mig här då det snart är dags att köpa ny ramp. MVH: RM
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

se därja, tack ska du ha! nu komm man en bit på vägen iaf.

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Följdfråga blir då automatiskt, går det att använda t5 rör i en ljusrampfrån juwel?

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Juwel har ramper som är gjord både för t5 eller t8.

Kommentar

• HåE
                Användare
                • September 2007
                • 1525

När det gäller snygga foton på detta forum så ska man komma ihåg att nästan alla som håller på med detta är inte bara bra fotografer utan även ägare av bildredigeringsprogram(typ photoshop). Där kan man trolla en hel del om grundförutsättningarna är bra.
                När det gäller ljuset i karet så föredrar jag aquarelle lysrör som finns både som t5 och t8. Det är många på detta forum som tycker väldigt bra om dessa rör. Här är en tråd med några åsikter om Philips aquarelle rör.

När det gäller filtrering så bör man ha vattenflöde i detta som är 4-5 gånger vattenvolymen i karet. Då filtervolymen är viktig för både den biologiska och mekaniska filtreringen så rekomenderar jag ytterfilter eller filterkammare i karet. Utloppsröret från filtret ska riktas något uppåt mot ytan i karet för att få bra ytrörelse och därav bra syresättning av vattnet. Om man har ett filter med olika täthet på filtermediet så borde det räcka för att få klart vatten. Är man ända inte nöjd så kan man alltid köpa vattenberedningsmedel på flaska (typ easy life). Jag har läst många inlägg där det påstås att easylife ger klarare vatten. Jag har inga egna erfarenheter av detta ska sägas. Det finns fler märken som ska ha den effekten, men easylife verkar vara en favorit.
                Senast redigerad av HåE; 01 October 2009, 02:38.

Kommentar

• SALT

Hejja !

Ny på forumet,

Jag tänkte bolla ut lite frågor angående mitt ny startande projekt 375 liters kar. För tio årsedan hade jag ett 300 liters, malawi, men fick sälja det pga av flytt. Men nu som sagt har boläget blivit större och 375l har inhandlats på blocket, en underbar känsla.

Eftersom jag är en inbiten havsöringsfiskare här på västkusten, så har jag en förhoppning om att skaffa en västkusts inredning i mitt kar.

Är detta möjligt tro ??
                  Kan man ta grus/sand från havets botten och lägga det i karet?? Kan det räcka att bara koka grus och sanden på spisen så att säga, försvinner salthalten och diverse bakterier då??

Jag tror det kan bli en jäkligt snygg miljö med goa runda stenar från från Öckerö öarna och fin härlig sand från Åsa trakten och toppa det sen med lite blåmusselskal och sen en härlig malawi blandning

Så frågan är, går det att få havsmatriel sterilt från havssaltet??

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av SALT
                    Hejja !

Ny på forumet,

Jag tänkte bolla ut lite frågor angående mitt ny startande projekt 375 liters kar. För tio årsedan hade jag ett 300 liters, malawi, men fick sälja det pga av flytt. Men nu som sagt har boläget blivit större och 375l har inhandlats på blocket, en underbar känsla.

Eftersom jag är en inbiten havsöringsfiskare här på västkusten, så har jag en förhoppning om att skaffa en västkusts inredning i mitt kar.

Är detta möjligt tro ??
                    Kan man ta grus/sand från havets botten och lägga det i karet?? Kan det räcka att bara koka grus och sanden på spisen så att säga, försvinner salthalten och diverse bakterier då??

Jag tror det kan bli en jäkligt snygg miljö med goa runda stenar från från Öckerö öarna och fin härlig sand från Åsa trakten och toppa det sen med lite blåmusselskal och sen en härlig malawi blandning

Så frågan är, går det att få havsmatriel sterilt från havssaltet??
                    VAd är det du har tänkt med akvariet? Att ha malawiciklider i eller?

Kommentar

• SALT

Ursprungligen postat av endymion
                      VAd är det du har tänkt med akvariet? Att ha malawiciklider i eller?
                      Hejja,

Ah det hade jag tänkt,

Är det ingen bra mix ??

Kommentar

• endymion

Hejja,

Ah det hade jag tänkt,

Är det ingen bra mix ??
                        Klart du kan ha malawi i ett sånt kar. Men det var lite oklart vad du menade.

Men saltet är nog inga större problem. Fyll det som du har tänkt och prova med någon fisk.

Kommentar

• SALT

Klart du kan ha malawi i ett sånt kar. Men det var lite oklart vad du menade.

Men saltet är nog inga större problem. Fyll det som du har tänkt och prova med någon fisk.
                          will do !!

Va tror du behöver man vara så noggrann och koka sten och grus innan man lägger i det i karet?? Känns änna lite overkill.

En sista fråga bara hur mycket grus brukar man ha som tumregel i ett akvarium ??

Är 60-70 kilo ok ?? Eller blir det för lite ??

Kommentar

• endymion

will do !!

Va tror du behöver man vara så noggrann och koka sten och grus innan man lägger i det i karet?? Känns änna lite overkill.

En sista fråga bara hur mycket grus brukar man ha som tumregel i ett akvarium ??

Är 60-70 kilo ok ?? Eller blir det för lite ??
                            ca 10 kg grus per 100 liter brukar vara lagom i ett ciklidakvarium.

Kommentar

• SALT

ca 10 kg grus per 100 liter brukar vara lagom i ett ciklidakvarium.
                              Snyggt, tack

Kommentar

• Naargrimh
                                Användare
                                • December 2009
                                • 32

En liten fråga.
                                Har hört att det är bra att ha frigolit under akvariet även om man har ett med alu-ram? Stämmer det?

Kommentar

Arbetssätt...