Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

Ett tips till

Fråga gärna en gång för mycket på ett forum än att chansa.
    Man kan aldrig vara för säker på något.
    Lyssna hellre på svar från ett forum tex ciklid.se än i en akvarieaffär

//Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

[QUOTE=Redbullen]

Mycket bra tips.
      Lasse.H

Kommentar

• colinthecorgi
        Användare
        • July 2007
        • 31

Tidigare misslyckanden kan sammanfattas så här:

1. Skaffa ett litet akvarium och sköt vattenbyte och rengöring, men ge din söta dotter tillgång till fiskfodret och akvariet samtidigt. Bli irriterad över att det inte går bra trots den fina skötseln. Stå utan argument när din respektive undrar varför du har fisk i algodlingen. Ge upp och överlämna ytan till något annat ointressant.

2. Skaffa ett ännu mindre akvarium och placera det olämpligt så att skötsel och vattenbyten försvåras. Besök kiropraktorn. Ge din nu något äldre dotter och alla hennes besökande kamrater tillgång till fiskfodret och akvariet samtidigt. Köp alla kända medel för algbekämpning. Köp många malar. Se malarna dö. Ge upp.

Sammanfattning:

- Se till att skötsel/vattenbyte alltid är så smidigt och t o m trivsamt som möjligt. Med disciplin på detta område blir allt väldigt mycket enklare, och du kan njuta av att pilla med akvarieprylarna.
        - Ta kommandot över utfodringen. Mindre barn kan inte ta ansvar för sådant, och älskar att mata fiskarna. Fråga om lämpliga mängder på forumet, och följ de råd du får.

Kommentar

• Emman
          Användare
          • September 2007
          • 32

Ursprungligen postat av Redbullen
          Ett tips till

Fråga gärna en gång för mycket på ett forum än att chansa.
          Man kan aldrig vara för säker på något.

//Peter
          Mmmm, kan intyga detta med tydliga försäljningsargument i fiskaffären. Som miljöforskare insåg jag snabbt att jag höll på att bli "pålurad" en burk med avsaltare och en burk med "malawisalt" som man "bara måste ha" vid uppstart av alla akvarier.

Nu har jag fällt ut tungmetallerna, struntat i saltet tills vidare och tillsatt en "ymp" från en kompis välfungerande akvarium tillsammans med bakterier.

Kommentar

• Safari

Köp inte en magnetisk algkrapa utan istället en rakbladsskrapa! Köper du en magnetskrapa så kommer du få repor på glaset förr eller senare.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Safari
              Köp inte en magnetisk algkrapa utan istället en rakbladsskrapa! Köper du en magnetskrapa så kommer du få repor på glaset förr eller senare.
              Köp inte något av det, använd en plastisskrapa till bilar istället. Helst en vit så ser du lättare algerna.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av endymion
                Köp inte något av det, använd en plastisskrapa till bilar istället. Helst en vit så ser du lättare algerna.
                Och så oböjlig som möjligt..dvs tjock. De som böjs lätt gör att man får svårt att skrapa med plastskrapan. En isskrapa av plast är det bästa jag haft att rengöra mina akvarierutor med.

Kommentar

• Malawi Micke
                  Användare
                  • October 2006
                  • 167

Mitt tips är måla ej akvarie glasen använd vanlig solfilm för bilar bra mycket lättare att ta bort och starta om på nytt (om nått blir fel) än om du använder färg.
                  Plus att jag själv tycker att solfilmen ger ett snyggare djup i akvariumet.
                  malawi 4 life

Kommentar

• Per A
                    Användare
                    • December 2007
                    • 101

Ursprungligen postat av deathdealer
                    TÄNK på elen!!!!
                    Se till att du sätter utag och liknande så att dom aldrig kan komma i kontakt med vatten...!!!

DD
                    precis gör som ovan men lägg oxå till en jordfelsbrytare för ~70:- så har du en billig livförsäkring...
                    /Per
                    Per Ask, Umeå
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                    salvelinusalpinus@hotmail.com

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

Ursprungligen postat av Nyllet90
                      Ursäka mej, men herrn har nog missupfattat lite. Jag är ingen gubbe. Jag är bara 14 år!
                      Nyllet.. Du åldras ,som reseten..Kan inte va 14! Hmm Nylet boorde vara typ 16-17 nu,,

Kommentar

• Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

=)

Ursprungligen postat av Nyllet90
                        Ursäka mej, men herrn har nog missupfattat lite. Jag är ingen gubbe. Jag är bara 14 år!
                        ..Ok. Nyllet.. Alltid 14 År.. -Hej Ann -Marie! Faan , va Akvabranshen e ¤¤¤¤ NN. Members...(har just avlagt m-avgift)

Kommentar

• tricoti
                          Användare
                          • June 2009
                          • 249

OM du köper fiskar ur släktet Tropheus.Se då samtidigt till att du får med dig medicin mot bukvattensot. Mata med räkmix observera deras avföring i några dagar..Ser du en vit sytrådsaktig avföring komma ur en fisk och inte en vanlig grön/brun "kabel" till avförning så SKA du medicinera.Fisken dör säkerligen,men de andra "troffarna" har större chans att överleva.Så fort du tillsätter en ny fisk till akvariet med troffar så ska du vara väldigt observant på fiskarnas avföring.Får du INTE bukvattensot så ska du vara en glad akvarist.Köper du troffar så får du inte lämna akvariet utan tillsyn i en vecka eller så.Du måste titta noga till det VARJE DAG.
                          Senast redigerad av tricoti; 12 June 2009, 17:15.

Kommentar

• Berit
                            Användare
                            • June 2009
                            • 35

*Jag använder inga skrapor för att göra rent rutorna, jag använder vanlig köksvamp. Se bara till att du bara använder den till akvariumen

*Jag har köpt pvc-rör på byggfirma som jag böjt till så den lätt kan häktas på karet vid vattenbyten.

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ursprungligen postat av Berit
                              *Jag använder inga skrapor för att göra rent rutorna, jag använder vanlig köksvamp. Se bara till att du bara använder den till akvariumen

*Jag har köpt pvc-rör på byggfirma som jag böjt till så den lätt kan häktas på karet vid vattenbyten.
                              Har man gott om äppelsnäckor kan man hoppa över hela algskrapandet.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

Ursprungligen postat av Berit

Hoppas det inte är den gröna kökssvampen den repar glaset, det ska vara den vita kökssvampen
                                Mvh
                                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...