Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fridizen
    Användare
    • February 2005
    • 34

Ta reda på info om de fiskar du är intresserad av. för även om de är vackra ihop kanske de olika fiskarna som du väljer inte passar tillsammans. De bör ha någorlunda samma temperament och foderbehov, vattenvärden, storlek mm. annars tar snart det roliga slut....

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

Ett tips från mig: Börja inte med känsliga fiskar som t.ex. Tropheus, prova ett tag innanmed de lite enklare fiskarna från liknande vattenförhållanden och som liknar huvudmålet beteendemässigt. Då klarar du det mycket bättre när du väl köper den fisk du vill ha. Summan av mina erfarenheter, börja inte med de svåra fiskarna som jag gjorde, det är både dyrt och tråkigt.

en artikel skriven av mig ang. mitt Tropheus misstag finns på: http://www.cichlids.dk/apps/artikler...lay.cfm?id=113

/Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Uppstartsrad for 1a akvariet (en person helt utan akvaristiska erfarenheter)

1. Kanner du nagon som haft akvarium lange? Utnyttja dem!

2. Fundera pa hur mycket tid du vill lagga ner pa akvariet och valj sedan vilken sort du ska ha.

3. Gor det sa enkelt som moljigt! Ta de komplicerade grejerna senare! Om du inte "MASTE" ha fisk med speciella krav pa vattnet (man kan ju t ex blivit foralskad i tanganyikor och ha tokmjukt vatten), undvik dem och mixtra inte med vattnet.

4. Stora akvarier ar lattare att skota an sma.

5. Skynda langsamt. Fa eller inga fiskar i borjan (men nagon form av organiskt material, t ex vaxter maste finnas).

6. Ta sa mycket material som moljigt fran ett akvarium som ar igang (grus, rotter, vaxter, vatten, filtermaterial).

7. Skaffa fiskar som ligger LANGT innanfor den rekomenderade minimigransen for akvariet.

8. Kommer editera mitt inlagg da och da istallet for att gora nya inlagg
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Niclas Larsson
          Användare
          • January 2004
          • 546

Tänk om denna tråd funnits när jag började...
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

Det är ju det detta forum handlar om, att inte göra andras misstag!
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• matek
              Användare
              • December 2004
              • 32

Jag har haft akvarier från och till under snart 25 år och det är ju fantastiskt kul med något undantag. Vattenbyten! Skaffa bra slangar och snabbkopplingar för att kunna göra smidiga vattenbyten. När akvarieintresset är lägre (i mitt fall till exempel på sommaren) är det lätt att slarva och skjuta upp vattenbytena. I början av -80-talet fyllde jag badkaret, lät vattnet stå och sprang med hinkar som många andra. Då bytte man inte vatten så ofta. Med bra grejer kan även en stressad människa hinna med att byta 20 till 30% var 10e - 14e dag vilket jag oftast gjort. Jag vet att det finns de som tycker man ska byta mera och oftare men detta har räckt tycker jag (har mest haft robusta Malawi). I detta forum finns flera bra trådar om slangar och kopplingar för smidiga vattenbyten.

Kommentar

• Kenneth.larsson
                Användare
                • February 2005
                • 40

Att inte som tex en polare på jobbet.
                En gång i månaden tvätta rent tanken,grus och filter.
                då får man byta besättning nästan lika ofta.
                har 4 akvarium

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • October 2004
                  • 531

Hej!
                  Det är precis vad jag brukar säga till nybörjare, börja inte med ett för litet akvarium,och vill dom absolut börja med ciklider så rekommenderar jag då den fina nybörjarcikliden Palettcikliden.Det brukar fungera bra.Mvh Ann-Mari
                  bryggan

Kommentar

• Havs
                    Användare
                    • December 2004
                    • 607

Något om filter, doppvärmare lite mer om belysning borde hamna i den begynnade sammanfattningen i trådstarten.

Filter. Jag föredrar ytterfilter. Man bör väl välja med överkapacitet eftersom den minskar vid belastning av delvis igenklegade filter.
                    Jag har ofta både ett ytterfilter kompleterat med ett innerfilter. Innerfiltret mest för att få fart på cirkulationen, men det är också bra med två filter, då man måste rengöra. Ett i taget gäller då och helst inte vid ett vattenbyte.
                    Ha överkapacitet.

Doppvärmare: ca 0,5 Watt per liter kan man läsa som rekommendation på NC, tror jag. Det är en mindre effekt än vad som står på de flesta doppvärmare från tillverkarna. Jag tycker att NC rekommendation är bättre eftersom det blir en mindre risk för kokta fiskar om termostaten går sönder. Det är även bättre att använda två istället för en om en skulle gå sönder och inte ge någon värme alls.
                    Hursomhelst välj inte med överkapacitet.

Belysning. Jag föredrar lysrörsbelysningar, helst med flera rör som kan tändas separat. Glödlampor endast till små akvarium och då bara för att få lite hjälp med temperaturen eftersom de ger mycket värme.
                    Kanske någon annan här kan rekommendera något bra rör.

Några förkortade rader om detta går väl att klämma in som råd vid uppstarten av ett akvarium också.
                    Min zoon

Kommentar

• Micke Lövberg
                      Användare
                      • February 2004
                      • 349

Kanske är jag lite tvärtemot här......
                      Man bör säga till sig själv att "jag kommer att lära mig av misstagen".

Jo,jag vet att denna diskussion är till för att nybörjaren inte ska behöva göra misstag,men.....
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

Kommentar

• discusred
                        Användare
                        • June 2004
                        • 851

Mitt lilla tips är att studera din fisk, lär dig hur dina dina fiskar beeter sig. Det är otroligt vad man lär sig när man studerar sina fiskar. Vid sjukdomar, dåliga vatten värden eller vid början till ett par bildas. Ögat är din bästa vän när du skall lära dig dina fiskar.

Kommentar

• Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

Börja med snabbväxande växter som tex hygrophila eller limnophila som tar hand om överskottet av gödningsämnen på ett effektivt sätt. Plantera åtminstone 50% av akvariet med snabbväxande arter. Sen när du har fått en bra balans mellan växter, ljus och gödning så kan du försöka med lite svårare växter. Bra växtgödning kan du hitta på den här sidan.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1842

Men varför startar man med massor av snabbväxande för att ta bort överskott av gödningsämnen och samtidigt tillsätter gödning?
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Matz Karlsén
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1127

Mest för att det är svårt i början att få balans i vattnet med gödningsämnen och då kan det vara tryggt att ha snabbväxande arter som kan ta hand om eventuellt överskott.
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Stefan63
                                Användare
                                • February 2005
                                • 192

Kolla så du har en bra hemförsäkring om olyckan skulle vara framme.
                                Du kan även teckna en otursförsäkring, bra om du själv orsakat skadan.
                                Stefan63

Kommentar

Arbetssätt...