Ibland känner jag..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    Ibland känner jag..

    en stor bedrövelse när jag läser inlägg i detta forum.Jag inte bara anar, utan även noterar, en anmärkningsvärd animositet mot inlägg, som inte behagar en del i detta forum aktiva personer.
    Hur vore det med mer generositet i att dela varandras glädje över att lyckas och kanske även att själv dra lärdomar av dessa framgångar?
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    jag kan hålla med dig, samtidigt så kan jag tycka att många skriver frågar (inkl mig själv ibland) utan att söka om det redan finns bra trådar om samma sak, nu vet jag inte om detta är fallet med det du syftar på. o där kan jag jag själv vara lat o inte "orka" svara när det redan finns 10 trådar om samma sak.

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

      #3
      Animositet betyder enligt SAOB: #(stark) ovilja, förbittring, bitterhet, hätskhet.

      Så vet alla det..
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • waros
        Användare
        • February 2004
        • 172

        #4
        Stör mig inte så mycket alls på forumet. Tycker det fungerar bra, men det beror väl på att jag nästan bara läser Troffe-trådarna

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2002
          • 405

          #5
          Ett forum där folk skriver sin "life story" rätt ut och skriver andra på näsan och där alla "jamsar" med" tycker jag blir alldeles för slätstruket. Forumet ger mig mest när disskutionen går varm och man får sig till livs
          olika aspekter på saker(helst med motiv). Personligen anser jag många vara väl kitsliga och moderatorn väl hård i sin "censur".

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #6
            Om man upplever något fel så skriver man om det. Det har hänt mig många gånger att större delen av forumets deltagare har reagerat kraftigt på det jag skrivit, varpå jag har gett mig. Det är så man bildar en kultur, det är så mäniskor lär sig komma överens och närmare varandra. Om någon då gör en sak som normerna inom kulturen starkt "förbjuder" då kan det för en oinvigd se ut som att den personen blir oprovocerat påhoppat. Men alla har sin historia här på forumet och dom som gör saker som är fel enligt kulturens normer upprepade gånger får snabbt svar på tal.

            Därför är det uopp till var och en att tycka till för att vara med och förändra normerna, men det är inte lätt, tro mig jag har försökt.

            Men nyckelordet är kultur, och den bygger vi tillsammans, det är majoritetens makt. Att inte reagera när man tycker att något är fel leder bara till att man aldrig får veta vad andra tycker. Det skapar ett sorts vaccum, en sorts ickekultur som kommer att skrämma bort många fler användare än den kulturen som idag råder.

            Jag har ett par gånger påpekat hur normerna i forumet skiljer sig avsevärt från de regler som finns skrivna. Det är varje samhälles (comunities) stora problem att få de normer som finns bland folket att bli till lag. Att sätta ord på det som allmänheten anser som självklart utan att någon känner sig åsidosatt i sina intressen.

            Jag misstänker att just jag finns med bland dom som är "det där fina ordet" mot vissa inlägg, men så länge jag inte har majoriteten emot mig, dvs kulturen i forumet, kommer jag att fortsätta att vara med och forma en kultur utan passiva ja-sägare.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • October 2002
              • 405

              #7
              Jag är övertygad om att jag tillhör "dom som är fina ordet"

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #8
                Jag tycker att det stormar i vattenglaset. Om jag får tycka tycker jag just nu att folk tycker alldeles för mycket om folk som tycker saker som andra inte tycker.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

                  #9
                  Tyck inte för mycket,då kommer moderatorn.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #10
                    bs: Jag vet inte vem du är, (din profil är häpnansvärt anonym) eller riktigt vad du är ute efter men alla forum, lixom detta, har regler som gör att det inte spårar ur. Det måste du väl förstå?

                    Forumets regler har på ett framgångsrikt sätt fått majoriteten av medlemmarna i detta forum anse att det är relativt seriöst, flamefritt och fritt från hån, mobbing, personliga påhopp, rasism, nazism och förekomsten av andra olyckliga inlägg.

                    Reglerna finns här, och det är bara för dig, som alla andra, att acceptera dem: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8496

                    Jag garanterar dig att det faktiskt inte är speciellt svårt...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • October 2002
                      • 405

                      #11
                      Då undrar jag varför inlägget "Är det fredag" ströks av herr moderator medan inlägget "Är det fredag redan" från en annan användare friades.
                      Men om man är föreståndare för en akvarieaffär (modell större) så tillämpas kanske reglerna annorlunda.[?][?]

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #12
                        Reglerna tillämpas självklart lika för alla och vi gör så nogranna bedömningar vi kan i varje unikt fall. Att spekulera i varför ett inlägg togs bort och ett gjorde det inte utifrån korta citat är meningslöst då det inte alltid bara har med orden att göra, utan även motivet och tonen bakom orden och var i diskussionen de läggs in.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

                          #13
                          Nej!! Reglerna tillämpas inte lika. Det är upp till den enskilde moderatorn att bestämma. Ganska märkligt med ett forum där nästan hälften av nyttjarna är moderatorer. Vem modererar moderatorn.
                          Ett forum där de mest frekventa användarna är granskare kan aldrig vara bra. Läs "topfrog"s inlägg ang.kultur.

                          Kommentar

                          • Orppo
                            Användare
                            • September 2004
                            • 518

                            #14
                            Man har väl fått ett å annat inlägg raderat,men so what.
                            Ibland så måste man ta lite grejjor "Whith a pinch of salt"
                            Visst e de skojjigt att lägga in lite engelska som e så förbannat pöpulärt nuförtiden.Tagga ner e ett skönt ord, ja två ord då.

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av bs

                              Nej!! Reglerna tillämpas inte lika. Det är upp till den enskilde moderatorn att bestämma. Ganska märkligt med ett forum där nästan hälften av nyttjarna är moderatorer. Vem modererar moderatorn.
                              Ett forum där de mest frekventa användarna är granskare kan aldrig vara bra. Läs "topfrog"s inlägg ang.kultur.
                              jag håller med dig bs...upplever att det är betydligt lägre i tak här.moderatorns mecca

                              Kommentar

                              Arbetssätt...