Astaxanthin experiment/ Red Fins (bilder)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jan olof
    Användare
    • December 2002
    • 254

Janne menar jag, det gick lite fort där .
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Janne: Jag har svarat men det kommer ett felmeddelande som påvisar att mailadressen inte är riktig...

Jag har skickat flera gånger under dagen.

*raderar detta efter kontakt*

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2694

Jag känner inte till att phycocyanin spelar nån märkbar roll för blå fiskars färg, och vill nog se en referens innan jag tror på det.

Kommentar

• jan olof
          Användare
          • December 2002
          • 254

Stefan jag har bytt mailadress till carlssonselen@telia.com
          mvhJanne
          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Kanske en bit på vägen Mike:

Janne: I din profil har du nog mail calssonselen@....där ligger felet!

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2694

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Kanske en bit på vägen Mike:

http://www.spirulinasource.com/earthfoodch5c.html
              Jag vet inte om jag tittar på fel ställe, men jag ser ingenting om att förbättra färger med phycocyanin. De talar om att färga mat för människor med phycocyanin, dvs använder det som en sockerfärg, samt antyder diverse hälsoeffekter.

Jag sökte på pubmed, men hittar ingenting om att phycocyanin lagras in i fiskars hud heller.

På nätet finns en hel del om att förbättra färger med phycocyanin, men de verkar allihop eka en och samma artikel från big sky cichlid, och den säger inte var den fått uppgiften ifrån.

Jag vill nog fortfarande se lite mer dokumentation innan jag tror på det.

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Hej!

Följde också Tricellas länk och hittade denna artikel:

Om bla förstärkning av röda och gula färger med spirulina. Det är väl en ganska välkännd/väldokumenterad effekt?

Att det skulle förstärka blå och gröna färger är nog ett missförstånd troligen beroende på att det är en blågrön alg.

Spirulina ska ju oxå ge allmäna hälsoeffekter med bättre färger som en följdeffekt.

Mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2694

citat:Om bla förstärkning av röda och gula färger med spirulina. Det är väl en ganska välkännd/väldokumenterad effekt?

Att det skulle förstärka blå och gröna färger är nog ett missförstånd troligen beroende på att det är en blågrön alg.
                  Japp, förstärkning av hela skalan från svart via brunt och rött till gult är helt OK, det står olika karotener (som astaxantin) för, det är just förstärkningen av blå som jag har svårt att tro på, i alla fall i ryggradsdjur som fisk.

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Hur som helst är det ju någon ingrediens i AN's Cichlid excel som förstärker blått något alldeles enormt. En ahli-hona har ju normalt sett knappt något synligt blått alls, och att de bara skulle bli glada av cichlid excel låter ju lite udda .
                    Tony Englund

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2694

citat:Ursprungligen skickat av Tony

Hur som helst är det ju någon ingrediens i AN's Cichlid excel som förstärker blått något alldeles enormt. En ahli-hona har ju normalt sett knappt något synligt blått alls, och att de bara skulle bli glada av cichlid excel låter ju lite udda .
                      Ja, alltså, innehåller fodret hanliga könshormoner kan de bli nästan lika blå som en hane, det är ju könshormon som bestämmer vilken färgteckning respektive kön har. Hanarna blir också starkare i färgen, eftersom de bokstavligen går på steroider.

Kan nån bekräfta att cichlid excel innehåller hormoner?

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Ja, innehåller de hormoner är jag väldigt glad att jag slutat ge det till mina fiskar. Finns det ingen lagstifning som talar om att det måste anges tro?

Detta verkar vara enda infon från deras site iaf:
                        "EXCEL is DIFFERENT FROM BASIC in that it contains a HIGHER CONCENTRATION of ASTAXANTHINE, and SPIRULINA"
                        Tony Englund

Kommentar

• Gäst

jag matar mina Auratus yngel med räkmix som innehåller Astaxnthin.
                          Jag ser en tydlig skillnad på den gula färgen (mörkare gul) än vad man ofta ser hos fisk som inte får det i fodret.

/Tomas

Kommentar

Arbetssätt...