bra jobbat.
Astaxanthin experiment/ Red Fins (bilder)
Kollaps
X
-
-
Finns det något annat preparat som får färgerna att förstärkas ?
Nu har vi ju fått "bevis" på att rött går att framhäva (och även gult säger ju shcolsson), men just mer specifikt för ja gult eller blått typ?Kommentar
-
Hej!
Intressant expriment. Som FI skriver så lämnar upplägget en hel del övrigt att önska. Ett test är det ju dock och det ger ju någon form av resultat.
Spirulina förstärker ju också de röda och gula färgerna. vilket är egentligen bäst och hur stora är skillnaderna i effekt?
Mvh
olofKommentar
-
Astaxanthin förstärker gult och brunt också.
Det finns inget sätt att förstärka blå och gröna färger. De färgerna orsakas inte av färgämnen, utan är s.k. strukturfärger och beror på ljusbrytning. Iofs ligger det ljusbrytande lagret ovanpå ett lager av melanin, så karotenrik kost kanske kan ge klarare blå färg (genom att ge ett svartare absorberande "underlager" under det ljusbrytande lagret).
(för mer info om strukturfärger, sök på t.ex. "tyndall structural color animals".)
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
Astaxanthin förstärker gult och brunt också.
Det finns inget sätt att förstärka blå och gröna färger. De färgerna orsakas inte av färgämnen, utan är s.k. strukturfärger och beror på ljusbrytning. Iofs ligger det ljusbrytande lagret ovanpå ett lager av melanin, så karotenrik kost kanske kan ge klarare blå färg (genom att ge ett svartare absorberande "underlager" under det ljusbrytande lagret).
(för mer info om strukturfärger, sök på t.ex. "tyndall structural color animals".)
Kommentar
-
Mike, är du säker på att blå inte går att förstärka? Jag är helt övertygad om att mina ahli-honor blev väldigt mycket blåare än vanligt då jag matade med Cichlid Excel pellets från Aquatic Nature. När jag gjort slut på det fodret gick honorna tillbaka till den normala grå färgen med endast lite blåstänk.
Eller har det med "underlaget" att göra?
Tony EnglundKommentar
-
Tony: att det inte finns nåt blått färgämne hos djur vet jag säkert; det är som sagt möjligt att det går att göra blå färger klarare med karotener, eftersom det ljusabsorberande melanin-lagret bakom det ljusbrytande lagret blir mörkare och absorberar mer av det röda/gula spektrumet.
Sen kan man också förstärka ALLA färger med hormoner, genom att fiskar s färger regleras av fiskens humör (t.ex. om de tänker leka) och jag vet att det finns foder med hormoner. Vet inte om cichlid excel är ett sånt.
Av samma anledning kan en fisk få bättre färger bara genom att få bättre foder eller bli av med ilskna konkurrenter - det blir helt enkelt en gladare fisk.
Kommentar
-
Aquatic Natures foder påverkar lekvilligheten på de flesta fiskar.
Det FI skrev om undersökningen stämmer, fiskarna borde ha gått under lika förhållanden för att man skulle kunna dra en bra slutsats av det.
Mina Kadango är betydligt rödare och jag ger inte astaxanthin. Däremot får de ganska mycket Calanius, både i räkmixen (Åleds) och separat, samt OSI:s spirulinaflingor, Mysis, Artemia och Cyklops.
Och så är det.
/JKommentar
-
citatet FI skrev om undersökningen stämmer, fiskarna borde ha gått under lika förhållanden för att man skulle kunna dra en bra slutsats av det.
Men vi kan göra så här att jag kan skicka in bilder på den "bleka honan varje söndag så följer vi händelseförloppet under en månads tid. Vad tycks?Kommentar
-
Kommentar
-
Här står det om erbjudandet som Linkan AB ger till NCS medlemmar:
Linkan AB är återförsäljare för Cyanotech´s Astaxanthinprodukt NatuRose.
Astaxanthin ger färgförstärkning på gula och röda skalan, medan Spirulina ger färgförstärkning på gröna och blå skalan.
En bra artikel finns här:
Kommentar
-
Tony det där fodret cichlids excell innehåller hormoner så det var dina ahlihonor blev blåare, dom kan få samma färg som hannar med hormoner. trop i göteborg tog in för ca 2år sen ahli som var ca 4cm stora alla var knallblå så jag köpte några stycken.
Honorna tappade senare färgen och blev som vanliga ahlihonor.malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839Kommentar
-
Janne, jag misstänkte det. Jag slutade använda fodret då det verkar snudd på radioaktivt
Tony EnglundKommentar
-
-
Hej Stefan du har inte lust att svara på mitt mail.mvh Jammemalawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839Kommentar
Kommentar