Astaxanthin experiment/ Red Fins (bilder)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PsyM
    Användare
    • March 2004
    • 460

Astaxanthin experiment/ Red Fins (bilder)

Hej Alla!

Har länge hört goda ord om Astaxanthin så jag beslöt mig för att prova detta. Eftersom jag ville se hur stor skillnaden blev så beslöt jag mig för att göra ett experiment.
    Jag fångade upp en av mina 4 Kandango Red Fin honor och placerade henne ensam i ett 50 liters kar.
    Här gick hon i en Månad matad med "vanlig räkmix" dvs utan astaxanthin. Övriga fiskar gick kvar i 900 liters karet och fick nu för första gången räkmix innehållande astaxanthin.
    Oj vilken skillnad det blev! Red fin honorna som gick kvar har nu knallröda fenor, medans honan som gick själv utan astaxanthin hade kvar sin orangefärg.
    Nu har jag flyttat över honon till 900 litern igen och här nedan följer ett par bilder där ni klart ser vilken skillnad astaxanthinet har gjort!

mvh PsyM

Min Zoon
    Mitt 900 liters
  • kakao

Skillnaden var stor

Var får man tag i detta ämne?
    Hur mycker ska man dosera i räkmixen?

Kommentar

• PsyM
      Användare
      • March 2004
      • 460

Astaxin antioxidant kan köpas i vanliga Hälsokostaffärer. Burken innhåller 60 kapslar a 500mg per kapsel. Så här står det på ingrdienser.
      Ingredienser: Torkat mikroalgpulver av Haematococcus pluvialis 120 mg(motsvarande 4mg rent astaxanthin), maltodextrin 280 mg, kiseldioxid q.s.s samt gelatin 100mg(kapselskal).

Jag har doserat 10 kapslar per 1 kilo räkmix. Man klipper helt enkelt sönder kapslarna och rör ner innehållet i mixen. (skalet på kapseln kastar du)

Har även för mig att Tricella har ordnat så man får rabatt för NCS-medlemmar. detta gäller dock beställning från ett särskilt företag(kommer ej ihåg namnet) och då gällde det rent astaxanthin(Tror jag).
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

Kommentar

• shcolsson
        Användare
        • January 2005
        • 256

Hej PSyM,
        Detta var väldigt intressant att se. Du ska ha all heder för att du har lagt ner möda på att bevisa effekten.

Kakao:
        Du finner astaxanthin på Linkan AB, www.linkan.se. Uppge ditt medlemsnummer i NCS så bjuder de på frakten! Jag fick betala 320 kr för 200g. Jag doserar ca 10g/kg räkmix.
        Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• PsyM
          Användare
          • March 2004
          • 460

citat:Hej PSyM,
          Detta var väldigt intressant att se. Du ska ha all heder för att du har lagt ner möda på att bevisa effekten.
          tackar! Hade inte sett några konkreta bild bevis, så det var därför jag tänkte att detta kunde vara intressant att visa.
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

Kommentar

• Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

Vilken skillnad det blev !!!

Får man fråga om det "bara" är den röda färgen som Astaxanthin har effekt på ? Eller hjälper den till att förhöja alla sorters färger?

Kommentar

• kjell

...funkar Astaxanthin bara på "röda" fiskar, ....

Kommentar

• PsyM
                Användare
                • March 2004
                • 460

Vad jag har märkt så är det endast på de fiskar med röda färger som det gör skillnad på.
                Får väl göra ett liknande experiment på ahli-hanar.. hehe..
                Nej skämt åsido så är det nog bara röda färger som det förstäker, jag har inte märkt nått annat, och jag har inte hört från någon annan att det påverkat andra färger.
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

Kommentar

• Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

kul att man kan se effekten....då ska man hem o göra räkmix i kväll!
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

Tack för det snabba svaret..en grej att hålla i minnet helt klart detta, då jag har för avsikt att inhandla några Röda Rubiner inom kort :-D

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Härligt med lite bildbevis!
                      Men du bör även visa bilder på de rödfenade firrarna innan de fick astaxanthin bara för att göra jämförelsen fullständig, annars vet man inte om det är astaxanthinet som har gjort skillnaden så stor eller om de rödfenade var praktexemplar och den andra ett sämre exemplar osv. Jag gissar även att akvariestorleken, stress, medinnevånarna eller bristen av dessa påverkar utseendet också, så du bör även säga hur länge den "bleka" honan har gått i det nya karet. Om den är alldels ny i karet så lär den väl vara blekare bara därför? För visst påverkas färgerna av hur de mår också? (kan inte mycket om afrikanska ciklider)
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• shcolsson
                        Användare
                        • January 2005
                        • 256

Jag har även märkt att gula färger förstärks.
                        Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• PsyM
                          Användare
                          • March 2004
                          • 460

citat:Härligt med lite bildbevis!
                          Men du bör även visa bilder på de rödfenade firrarna innan de fick astaxanthin bara för att göra jämförelsen fullständig, annars vet man inte om det är astaxanthinet som har gjort skillnaden så stor eller om de rödfenade var praktexemplar och den andra ett sämre exemplar osv.
                          Detta borde jag ha tänkt på innan jag startade experiementet.. tyvärr har jag inga bilder på hur de såg ut för ca 1 månad sen.

citat:Jag gissar även att akvariestorleken, stress, medinnevånarna eller bristen av dessa påverkar utseendet också, så du bör även säga hur länge den "bleka" honan har gått i det nya karet. Om den är alldels ny i karet så lär den väl vara blekare bara därför? För visst påverkas färgerna av hur de mår också? (kan inte mycket om afrikanska ciklider)
                          absolut har du rätt i allt du säger här ovan, hon var ännu blekare första dagen jag släppte tillbaka henne. Hon har gått i karet ca3-4 dagar nu (även fått astaxanthin under dessa dagar givetvis), dock så är hon störst av alla kandango honorna så det är hon som bestämmer bland dem.
                          Kan helt enkelt lägga upp nya bilder på honan om ca en månad så ser vi hur hon ser ut då =)
                          Min Zoon
                          Mitt 900 liters

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av PsyM

Kan helt enkelt lägga upp nya bilder på honan om ca en månad så ser vi hur hon ser ut då =)
                            Bra idé, det blir ju ännu bättre, då ser man skillnaden på en och samma fisk.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• PsyM
                              Användare
                              • March 2004
                              • 460

citat:Bra idé, det blir ju ännu bättre, då ser man skillnaden på en och samma fisk.
                              hehe.. tackar =)
                              Anledningen till att jag gjort som jag gjort var för att få se skillnaden mellan hur 2 fiskar från samma kull (antar jag) kunde påverkas olika beroende på foder.
                              Min Zoon
                              Mitt 900 liters

Kommentar

Arbetssätt...