Dvärgciklid Babyface, riktiga namn?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

Ojdå, nu syns man oxå. Tur att man är snygg

Trots att det inte är en allmän apistotråd tar jag tillfället att knuffa lite för att det finns en fin liten grupp A piauiensis på Krukmakargatan 3. För att inte anklagas för smygreklam säger jag inte vad butiken heter (det finns faktiskt två butiker i området inom 50 meters radie!). Tre "knallgula" honor har tagit position i karet och såg leksugna ut.
    Hej Claes & ni andra! Ang. "ingen riktig Apisto-tråd!; Vi har ju inte lyckats att etablera oss ännu(gäller även Västafrikaner) här på forumet. Man märker dock att vi är några stycken som brinner för "de små liven"
    Vi kanske borde framföra en önskan om en egen forumkategori,då vi lätt försvinner bland "mainstream"-akvaristerna.
    Så länge anser ,iaf jag, att även det allmänna "tjatet" får inkluderas
    i de få trådar ,som dyker upp. Hälsn. Patrik

Kommentar

• Pelle
      Användare
      • May 2002
      • 387

Mr Fish.

Du frågade om Mike Wise.

citat:Vilket land kommer denne Wise ifrån?
      Du kan läsa om honom här på programbladet, från Alf´s hemsida.
      Du finner en presentation under "speakers".
      Han är definitivt ett av de tyngsta namnen när det gäller Apistogramma. Han anses av många vara oehört skicklig att identifiera Apistogramma arter.

Jag har haft en del korrespondans per e-mail under ett par års tid. Han svarar alltid utförligt och vänligt på alla de konstiga funderingar om apistos man har haft.

citat:Jag ,måste, anta att du har den senaste boken av H.j.Mayland & D.Bork: S.Am Dwarfcichlids.På sidan 62 är en bild på Eunotus. Fråga Mike Wise om han tycker att denna bild verkligen illustrerar en "äkta" Eunotus.Jag själv tycker att den mer påminner om en Moae.Och om han ändå i gång,så kan han ju ge en kommentar ang.Hippolytan på sid 72.Jag tycker att det borde vara en Ortmanni.
      Tyvärr har jag inte den boken. Men jag kommer nog att köpa in den.
      Men Uwe Römers Cichliden atlas är så fullödig så att det mesta känns överflödigt egentligen. Väntar just nu bara att Ingo Koslowskis nya bok om dvärgciklider ska komma ut och övertrumfa Uwe Römers, Cichlidenatlas.

Jag skulle helst vilja själv se bilderna på Hippolytaen och Eunotusen innan jag ställer frågan till Mike Wise.
      När du skriver "Ortmanni", menar du då Steindachneri? Ortmanni är ju en art som hör till Regani-gruppen. (Men jag vet att Ortmanni var det mest använda namnet på Steindachneri tidigare).

Mvh/ Per

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Pelle

Mr Fish.
        Uwe Römers Cichliden atlas är så fullödig så att det mesta känns överflödigt egentligen. Väntar just nu bara att Ingo Koslowskis nya bok om dvärgciklider ska komma ut och övertrumfa Uwe Römers, Cichlidenatlas.

Jag skulle helst vilja själv se bilderna på Hippolytaen och Eunotusen innan jag ställer frågan till Mike Wise.
        När du skriver "Ortmanni", menar du då Steindachneri? Ortmanni är ju en art som hör till Regani-gruppen. (Men jag vet att Ortmanni var det mest använda namnet på Steindachneri tidigare).

Mvh/ Per
        #Ortmanni har varit artbeskriven sedan 1912...Kullander förde in den i Reganigruppen 1980.
        Hippolytan är det senaste tillskottet till Steindachneri-liknande fiskar(3st).Jag tror att du menar zweipunkt-apistogramma, som senare blev artbeskr: Hippolytae.Den liknar S...dach.. mer också.
        Hälsn. Patrik

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

Offtopic
          Kalle-Maja: Butiken ifråga verkar mycket lovande när det kommer igång att växa.

discusred: Är det inten Apistogramma hongsloi du har på bild på din hemsida?

/Pär J.
          Du har så rätt, det är min ordblindhet som har slagit in igen, ser jag[] Ibland missar jag ord och ibland ser jag ordet utan och se skillnaden på orginalet.
          Men det är bra att du säger det, så min hemsida blir rätt!

Måste säga att dena tråden har fått mig att verkligen fördjupa mig i dvärgciklider. Har innan snöat in mig på bara discus och malar, och haft mest dvärrgisar som sällskapfisk till mina discusar och malar i sällskapsskaret.

Kommentar

• Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

Ok! Per,Patrik,Pär.J,(och alla andra ,som var säkra på att det handlade om en Eunotus!) Jag får ge mej ! Jag har: slagit i nya och gamla böcker,kollat på nätet,m.m. och detta har fått mej att glömma de sista tvivlen. Nästa gång skall jag vara påläst från början...
            Hälsn. Patrik

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Sen jag fick hem mina 4 st har jag haft dem i vanligt kranvatten i ett 110 liters kar med 50% igt vattenbyte per dag. Tänkte minska ner detta o sura vattnet. Det behövdes dock inte för igår kom en hona ut med en liten kull på ca 2o små. Har lagt in kort här, men de skall godkännas av NCS innan de släpps. Ynglen är dock så små att de inte fastnar på bilden. Överlever de kommer bättre bilder senare
              Honan i lekfärg ser ut som Eunotusen i Mayland/Borks bok Min hanne har dock inte dessa färger inte ens i lekdräckt. Men kolla korten
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• Pelle
                Användare
                • May 2002
                • 387

Kan inte låta bli att länka till Babyface/Eunotus diskussionen på Apistogramma.com som har tagit en lite ny vändning. Tydligen är det även namnförbistring i nya Aqualog boken också!

Mvh/ Per

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

Here we go again...Wise har onekligen en poäng i vad han skriver
                  i din länk Pelle. Han nämner ett sp.Pebas complex. Detta är nytt för mej.Jag känner endast till -relaterade- Cruzi, Eunotos-complexen för detta område. Jag har en känsla av att ,när/ om Pebas blir en art kommer nog fler arter att beskrivas under detta komplex. Det är just
                  därför jag varit så betänksam. Vissa bilder på Eunotusen är "solklara,medans andra "högst förbryllande. Och det är här ,som sp.Pebas-komplexet kommer in i bilden och ger iaf. mej en klarare insyn.Jag känner spontant att man kan bilda formationen:
                  Cruzi- sp.Pebas -Eunotus. Det är lustigt för endel vill ju ha Pebas till Cruzi-komplexet och andra till Eunotus-komplexet. Så varför inte lägga den i mitten ?
                  Hälsn. Patrik

Kommentar

• discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

Tänkte berätta lite om vår kära vän som vi nu har diskuterat så länge nu, det är kanske lite roligt och veta hur de beter sig i mitt kar, med fullt med discus, pansarmalar, rödmunnstetror?
                    Honan har tagit i beslag en ihålig trädrot, hålet i trädroten är cirka 4 cm djup. Roten ligger på akvarium gruset och det är cirka två cm upp till boet, under roten har hon, grävt en grop i gruset (gropen under roten började hon gräva igår kväll). Honan har ett revir runt 20 cm i omkrets, hanen däremot anser hela 1200 karet är sitt revir! Hanen är en otroligt tuff liten jäkel, här snackar vi om att slå bort en stora feta discusar om de kommer i vägen för han.
                    Börjar misstänka att något har hänt i grottan, honan lämnar knappt grottan, mer än i att göra utfall emot andra fiskar som blivit för närgångna. Hanen har börjat minska sina sim runder runt hela karet och håller sig inom 30 cm omkrets. Och just att honan har grävt grop under roten igår kväll, gör att mina mistankar att något är på gång.

Jag är kanske inte världens bästa berättare[]
                    Men hoppas att det var lite intressant.

Kommentar

• Belgarath
                      Användare
                      • February 2005
                      • 584

Kul med så tuffa små rackare, och även om jag inte har interesset själv så får jag ändå hålla med om att det var en jäkligt grann fisk.
                      Får önska dig lycka till och hoppas på tillökning i familjen då ju

Kommentar

• Mats
                        • April 2002
                        • 804

Hej.
                        Som jag skrev förut så har jag ett 25 tal.Eunotus i ett 270.Något som jag har lagt märke till är att hanfiskarna hjälper till att vaka över reviret,han jag bort alla andra hanfiskar men ej av det andra könet då tar honan vid och kör bort alla andra.Hanfiskarna får helt andra färger när dom leker eller bevakar sitt revir,har försökt att fota men ej fått bra bilder.Åter kommer när dom lyckas annars så stämmer era rätt bra mot mina.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

Garanterat lek där Patrik ! -Kul ! Har det något med årstiden att göra
                          ,eller den ,sena, kylknäppen,som stimulerar(=standard
                          odlingstips : "orsak & verkan). Jag har själv en "babyboom" bland mina dvärgar. Det mest intressanta är att jag har tre par "INKA" i ett 180L och alla går med yngel!

Kommentar

• discusred
                            Användare
                            • June 2004
                            • 851

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

Garanterat lek där Patrik ! -Kul ! Har det något med årstiden att göra
                            ,eller den ,sena, kylknäppen,som stimulerar(=standard
                            odlingstips : "orsak & verkan). Jag har själv en "babyboom" bland mina dvärgar. Det mest intressanta är att jag har tre par "INKA" i ett 180L och alla går med yngel!
                            Tjena Patrik,

Vad skoj med "babyboom" då är där full fart i lokalen! Har du någon bild på "INKA" så skulle jag gärna vilja se dom.
                            Tror att det är snön som stimulerar mina fiskar, var gång det börrjaar snöa så börjar mina discusar leka. Och det snöadee även den dagen när jag började misstänka lek på våra vänner.
                            Men även samma dag så stoppade jag även ner ett nytt fint discus par, så jag kanske skall köpa nya discusar var gång jag skall få dom leka

Har uppdaterat hemsidan med bilder på honan och hanen runt grottan, när ddom bevakar.
                            Har även satt bilder på det nya discus paret, otroligt fint par "Red leopard" stora som toalettlock(lite överdrivet[8D])Men stora är dom.

Kommentar

• Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

Jag är fortfarande en stenåldersmänniska när det gäller IT. Jag saknar både digitalkamera och hemsida.Så den bästa metoden att få
                              veta vad Mr.Fish har för sig är fortfarande ett besök.
                              Du har en verkligt fin hemsida där Patrik ! Hälsn. Patri[u]c</u>

Kommentar

• discusred
                                Användare
                                • June 2004
                                • 851

citat:Ursprungligen skickat av kaj.p

Sen jag fick hem mina 4 st har jag haft dem i vanligt kranvatten i ett 110 liters kar med 50% igt vattenbyte per dag. Tänkte minska ner detta o sura vattnet. Det behövdes dock inte för igår kom en hona ut med en liten kull på ca 2o små. Har lagt in kort här, men de skall godkännas av NCS innan de släpps. Ynglen är dock så små att de inte fastnar på bilden. Överlever de kommer bättre bilder senare
                                Honan i lekfärg ser ut som Eunotusen i Mayland/Borks bok Min hanne har dock inte dessa färger inte ens i lekdräckt. Men kolla korten
                                Såg bilderna nu i medlems- albumet. Får säga grattis!

Kommentar

Arbetssätt...