Ni som "hobbyodlar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • September 2003
    • 176

    Ni som "hobbyodlar"

    Hur många arter brukar ni max ha i de kar som ni har som odlingskar? Kör alla på bara en art i varje? För att ta ett exempel. Om man har ett 375 liters för odling av malawiciklider så känns det ju inte riktigt vettigt att ha tex 2-3 hanar till typ 20 honor ( en förbannad massa yngel borde det bli) Är det någon som "fuskar" och har mer än en art i varje?

    Rörig beskrivning, men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Du kan väll ha flera arter bara du lätt ser om det blir korsning.
    Alltså om man har flera arter så ha sånna som inte påminner ett dugg om varann

    Kommentar

    • mpimbwe
      Användare
      • December 2004
      • 170

      #3
      Kör på som vanligt, alltså som jag har det i karen i lägenheten. Så det är allt mellan 2 arter till 10 arter per kar. Så länge de leker så varför krongla.
      /Andreas (Karlstad)

      Under uppbyggnad:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        JAg ska ha 2-3 soretre i varje kar men man kan nog stoppa i mer än så

        Kommentar

        • Johnny_1
          Användare
          • October 2003
          • 313

          #5
          Hej Magnus.
          Ja du, som du sett har jag 5 sorter i mitt 540 och där är plats till fler,, håller med dig om att det känns fel med 3 hanar och 20 honor, men så har jag det i mitt goldenkar på 250 liter. Vilka sorter hade du tänkt och ha i karet??
          "Johnny i Malmö"
          www.malmoakvarieforening.se

          Kommentar

          • Loket65
            Användare
            • September 2003
            • 176

            #6
            Hej Johnny! och ni andra...
            Jag håller på att sätta upp en liten odling i källaren. Den består av 2*540 4*375 2*250 och sen div små yngelkar ca 10 st.50-165liter.
            De arter jag har att fördela är bla. Golden, Rödzebra, Hongi, Maingano, Iodotropheus, Protomelas Taeniolatus, Aulonocara Hansbaenschi, Saulosi, Flavus, Trevawase "Thumbi West". mfl
            Mina grupper består i de flesta fall av ca 10 fiskar, därav att jag undrade om jag begår ett av världens största brott om jag har mer än en art i varje kar. För att utnyttja dem bäst.
            Den som äter lever får sej
            *Magnus*

            http://www.orumsnygard.se

            Kommentar

            • shcolsson
              Användare
              • January 2005
              • 256

              #7
              Risken då du blandar arter är att en av arterna blir dominant och du bara får lek på denna. Den risken kan du ju ta och ändra om det inte fungerar.
              Experience is something you get right after you need it.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #8
                om man har flera arter i ett akvarium så skulle jag ha stora grupper av varje art för att vardera gruppens ledarhannar är upptagna av varann och då blir det mindre störning mellan arterna samt lek i varje grupp-det har fungerat perfekt för mej
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • perik9
                  Användare
                  • April 2002
                  • 161

                  #9
                  Ska du dra fram mycket? jag körde ett tag med sjöodlade golden som (fortfarande är en stor favorit)Jag körde i ett 375 5+ 60 djur.
                  behöver nog köra så hårt på dom, man får inget för dom men dom är fortfarande mina ögon stenarna.
                  Vi satt nere i Tanzania..Daar och pratade, Micke sa att det finns en röd L. careleus och den ska vi fånga, dom fångade även röda Hästnosar.
                  ja det var mycket roligt att vara där, skulle gärna åka ner igen under andra omständigheter och några öl har jag allt druckit Fridens liljor
                  Perran

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

                    #10
                    Jag tycker inte det är seriöst att odla mbunas med fler arter/varianter med för den delen, än en i karet pga "sneaking",satsar man på odling för att sprida vidare så ska man banne mig kunna garantera "slutvaran",vilken i sin tur kräver att man vet vad man fått från början,VF brukar va ett säkert kort

                    Kommentar

                    • Loket65
                      Användare
                      • September 2003
                      • 176

                      #11
                      Tanken för min del är inte att "dra fram" mycket utan det är mest att det är så förbaskat kul när det blir yngel. Dock vill jag ju kunna bli av med de yngel jag tar hand om.
                      Jag var mest nyfiken på hur ni andra gjorde.
                      Jag har väl funderat på max 2 arter i karen (ev 3 där den tredje arten blir en så kallad "udda" där jag bara har en trio eller något i den stilen) och då skilja på det så att man har tex golden och rödzebra i ett gemensamt kar vilket borde minimera risken för sneaking.
                      Den som äter lever får sej
                      *Magnus*

                      http://www.orumsnygard.se

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        dra bara inte upp så mycket att du inte kan bli av med det...den läxan har man lärt sig......

                        Ett tips kan vara att dra upp vissa arter som du vet är populära men som betingar ett högt pris i affär, t.ex. demasoni. trewavasae thumbiwest är ju inte så vanlig längre så den är ju också bra att odla på men rödzebra är nog hopplöst att bli av med.

                        Kan du bara dra upp fisken i bra storlek får du nog sålt det mesta, jag skulle använda de två 250rna och två 375r att dra upp yngel i, då växer de mycket snabbare.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          #13
                          Rödzebra blir man väl iofs alltid av med tycker jag nog...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #14
                            En reflektion bara:
                            - hur tusan blir ni av med allt, är det sådan efterfrågan?
                            Är det en ökning av akvarieförsäljningen (större/fler kar eller fler akvarister), eller dör fisken i tämligen omgående hos folk? Blir de foder? Vart tar alla ciklider vägen?
                            En vanlig ciklid blir ju i medel några år i alla fall. Tetror kan man ju förstå att att det är omsättning på (köper ju själv som foder ibland).
                            Obs, detta är ingen provokation mot hobbyodlare, utan jag har faktiskt alltid(lite naivt) undrat över detta.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #15
                              I Göteborg är det inga problem att bli av med yngel. Finns massor av affärer och hobbyister som gärna köper. Jag vet inte hur det är i andra delar av landet, men här är det lugnt.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...