UV-C

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

    Det pratas mycket om UV-C ljusets effekt på bakterier. Ni som använder UV-C, har ni friskare fiskar efter ni installerat det än vad ni hade innan? Har ni stabilare vatten nu än innan?

    /Hasse
    Inga sjukdommar och ett kristallklart vatten.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #32
      kanske kan bli en artikel för cb vem vet.

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Niclas Larsson

        Har även funderat på om man tar bort lite av fiskarnas naturliga motstånd mot svamp och bakterier.
        Just precis, det är också en av mina funderingar. Kan det vara så att en alltför bakteriefri miljö kan göra fiskarna mer känsliga när de väl utsätts för bakterier och virus?

        Någon som haft sjukdomar i akvariet, trots UV-C filter?

        Kommentar

        • Christer T

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

          citat:Ursprungligen skickat av Niclas Larsson

          Har även funderat på om man tar bort lite av fiskarnas naturliga motstånd mot svamp och bakterier.
          Just precis, det är också en av mina funderingar. Kan det vara så att en alltför bakteriefri miljö kan göra fiskarna mer känsliga när de väl utsätts för bakterier och virus?
          Ett citat från en tillverkares hemsida:
          hw UV water sterilisers create the conditions for healthy fish in aquariums.

          There are times when novices voice fears that animals kept in UV irradiated water would be weakened and could become more susceptible to diseases. Such arguments are totally incorrect. On the contrary, animals kept in this way become increasingly more resistant to diseases.

          UV water sterilisers cannot completely sterilise aquarium water as sterilised and unsterilised water is constantly intermixed. With UV water sterilisation, "only” a degree of sterilisation of maximum 98% can be achieved. The germs remaining in the water stimulate the antibody production of the fish against germs. The minimum residual number of germs remaining in the water function as information carriers for the immune system and, as a result of their continuous stimulation, increase the resistance of the animals. Similar immunostimulation methods are also used in veterinary and human medicine.

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #35
            Ok, låter ju fullt rimligt. Även om det är från en tillverkare som självklart vill att det ska vara på det viset. Men jag köper resonemanget om ingen kommer med motsägande uppgifter :-)

            Kommentar

            • oveb
              Användare
              • July 2004
              • 125

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av johan eriksson

              Hur effektivt är uv-c mot alger? Har för mig att jag läst att uv-c ska döda sporerna
              och att algerna därför inte kan föröka sig och därmed sakta dör ut, stämmer det?

              Oveb: berätta gärna om hur det funka att beställa från ebay samt hur uv-filtret verkar vara.
              Jag beställde inte själv utan "hakade på" en annan beställare. Har bara haft det igång i nån vecka men spontant och helt ovetenskapligt så tycker jag att diskusarna har sänkt andningsfrekvensen. Fast detta kan ju förståss bero på någonting helt annat
              Min blog

              Kommentar

              • johan eriksson
                Användare
                • May 2004
                • 159

                #37
                Finns det ingen som har nånting dåligt att säga om UV-C?
                Om det kostar dryga 300 på ebay finns det ju ingen anledning till att inte alla med lite känsligare fiskar, typ troffar och diskus, skaffar det? Vad har jag missat?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  Det dåliga kan ju vara att deras immunförsvar försvagas om de måste vistas utanför "UV-C akvariet" i ett annat akvarium...
                  Annars har jag inte hört några negativa omdömen.

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1081

                    #39
                    citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                    Det dåliga kan ju vara att deras immunförsvar försvagas om de måste vistas utanför "UV-C akvariet" i ett annat akvarium...
                    Annars har jag inte hört några negativa omdömen.
                    Så du anser att det Christer T citerade i sitt inlägg ovan inte stämmer med verkligheten?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      Njae...jag säger inte att det är fel, men det är en tillverkare som gjort den bedömningen och inte en objektiv part.

                      Jag är bara tveksam till att det stämmer.

                      Kommentar

                      • Christer T

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                        Njae...jag säger inte att det är fel, men det är en tillverkare som gjort den bedömningen och inte en objektiv part.

                        Jag är bara tveksam till att det stämmer.
                        Vad grundar du din tveksamhet på?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #42
                          Jag måste verkligen påtala att jag inte gjort några studier eller läst på något vidare, men de tveksamheter som jag relaterar detta till har att göra med naturens reaktioner på kontakt med nya okända bakterier och parasiter.

                          Människans reaktion är ett exempel.

                          Att en tillverkare för UV-C säger att farhågorna är obefogade är ju något som man ska ta med en nypa salt då de troligen inte hade sagt det motsatta även om det hade kunnat bevisats.

                          Nu tror jag inte att denna faktor är speciellt farlig då ett akvarium ständigt fylls på med ny bakterieflora vid varje vattenbyte och det tar en stund innan hela akvariets vattenvolym filtrerats genom UV-C...

                          Jag skulle vilja se en riktig studie om hur det egentligen står till för att kunna tro på det. Tillverkaren kan ha helt rätt, men jag ställer mig ändå lite tveksam till att det inte finns några eventuella bieffekter med UV-C.

                          Kommentar

                          • johan eriksson
                            Användare
                            • May 2004
                            • 159

                            #43
                            citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                            Nu tror jag inte att denna faktor är speciellt farlig då ett akvarium ständigt fylls på med ny bakterieflora vid varje vattenbyte och det tar en stund innan hela akvariets vattenvolym filtrerats genom UV-C...
                            Det borde väl ta oändligt länge vilket UV-C tullverkaren syftade på?

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #44
                              Kanske det...

                              Tillverkaren skriver också "There are times when novices voice fears that animals kept in UV irradiated water would be weakened and could become more susceptible to diseases". Jag får väl klassa mig själv som en "novice" tills jag lyckats bevisat annat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...