If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kar 1120 liter, letar efter ett UV-C och behöver tips. Vad tror ni om Deltec UV-C T5, 39 watt, skall klara 2000 l/t, eller brakar jag på för mycket då - sterilt vatten.
Kar 1120 liter, letar efter ett UV-C och behöver tips. Vad tror ni om Deltec UV-C T5, 39 watt, skall klara 2000 l/t, eller brakar jag på för mycket då - sterilt vatten.
Två ytterfilter, ett 2050 och ett 404.
Vänligen / Dick
För mycket tror jag inte det kan bli! Sterilt som sterilt lixom..
Johan - UV-C lampan sitter i ett kvartsglasrör. Vattnet passerar kvartsglaset och lampans strålning "bränner upp" organiskt som passerar. Klumpar ihop gröna svävalger så att de fastnar i filtret vid nästa varv. Påverkar därför inte bakterierna i filtret. Du kommer att märka snabb effekt på minskade svävalger. På sikt märker du ett större utfall av fiskarnas lek. Mindre eller inget mögel på rommen. Fler yngel kommer att klara sig.
De billigaste UV-C enheterna har ett "noname" rör som har kortare livslängd än märkesrör. Nya rör, tex Philips, finns även där dammtillbehör säljs.
ok, tack johansonsonan [] najs nick . jag ska nog köpa den Deltec UV-C T5 20w 1000l/t o koppla på det på mitt 2028 på utblåset. enl akvarielagunen ska det även kunna påverka pricksjukdomar.
det jag inte har sett hittils är tex vart på akvakompis rören finns så man har en bild av vad rören kostar.
Kommentar