UV-C

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

är du nöjd stefan med det "svaga" du har. beställer nog Deltec UV-C T5 20w 1000l/t. orkar inte krabba med släckning o dyl. är det nån som vet varför det blir infusorier?

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Det stämmer Johan att jag satt in UV-C filter (bild finns på medlemmarnas bilder under "teknik").

Jag har dock snålvarianten på 5W så jag tar endast svävalger och bakterier med den lilla kraften.

UV-C tar bort aeroba bakterier, men låter anaeroba (de som finns t ex i filter och sand) vara. De nyttiga bakterierna gynnas.

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

på deras specifikation så verkar det som den jag är sugen på är för akvarium till 500Liter, men det borde väl funka även för mig med 720 liter väl el, blir fundersam nu.

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

på deras specifikation så verkar det som den jag är sugen på är för akvarium till 500Liter, men det borde väl funka även för mig med 720 liter väl el, blir fundersam nu.
        Till ett sötvattenkar kan Du gå på "reef system"=1000L.
        Har själv Deltecs 20W till 720l, funkar perfekt.

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

nu snackar du gutt bs, ska kolla vem som kan skicka det snabbast akvakompis el akvarielagunen

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Nöjd och nöjd...jag är nöjd med vad filtret ger mig efter de förutsättningar den har.

Men med eftertanke skulle jag givetvis skaffat ett med mer krut i...som du tänker göra nu. Jag kommer troligen att göra det.

Det enda som oroar mig angående stor styrka på UV-C filtret, är om man måste flytta fiskar ifrån ett UV-C kar till ett som icke gått med UV-C...vad innebär detta för fisken?
            Placerar man fisken i ett kar som är rena bakteriehärden som riskerar ta död på fisken pga att den inte är van vid dessa bakterier/parasiter? Någon som vet detta?

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

läste det i nån annan tråd om just de problemet,kanske får man var extrem varsam i flytten. el att om man vet att man ska sälja nån fisk som han har el flytta befintlig att man planerar i god tid o kanske stänga av uv ett tag innan o byta vatten försikgit. detta är bara tankar inte säkert att det är så.

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • October 2002
                • 405

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Nöjd och nöjd...jag är nöjd med vad filtret ger mig efter de förutsättningar den har.

Men med eftertanke skulle jag givetvis skaffat ett med mer krut i...som du tänker göra nu. Jag kommer troligen att göra det.

Det enda som oroar mig angående stor styrka på UV-C filtret, är om man måste flytta fiskar ifrån ett UV-C kar till ett som icke gått med UV-C...vad innebär detta för fisken?
                Placerar man fisken i ett kar som är rena bakteriehärden som riskerar ta död på fisken pga att den inte är van vid dessa bakterier/parasiter? Någon som vet detta?
                Har läst att varningar om att imunsystremet kan bli sämre om fisken går i ett "uv-c kar".Har själv aldrig haft något problem om jag flyttat fisken till ett kar utan uv-c,men försiktighet kanske måste vara på sin plats.

Kommentar

• johan eriksson
                  Användare
                  • May 2004
                  • 159

Hur effektivt är uv-c mot alger? Har för mig att jag läst att uv-c ska döda sporerna
                  och att algerna därför inte kan föröka sig och därmed sakta dör ut, stämmer det?

Oveb: berätta gärna om hur det funka att beställa från ebay samt hur uv-filtret verkar vara.

Kommentar

• johanssonsan
                    Användare
                    • October 2004
                    • 160

Jag tror att svävalgerna klumpar ihop sig och fastnar sedan i filtret. Men...tillräckligt mycket exponering "bränner" upp alla microorganismer.

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

beställde ett idag, tyvärr verkar det ta en vecka innan de kan skicka det till mig

Kommentar

• johanssonsan
                        Användare
                        • October 2004
                        • 160

Läs gärna Stefan Larssons länk tidigare i inlägget.

Kommentar

• johanssonsan
                          Användare
                          • October 2004
                          • 160

Johan - vilket köpte du?

Kommentar

• Hasse_H
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1081

Det pratas mycket om UV-C ljusets effekt på bakterier. Ni som använder UV-C, har ni friskare fiskar efter ni installerat det än vad ni hade innan? Har ni stabilare vatten nu än innan?

/Hasse

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

Deltec UV-C T5. 20 w 1000 liter/tim

den tog jag

väntar med spänning på resultatet.o leveransen =)

Kommentar

• Niclas Larsson
                                Användare
                                • January 2004
                                • 546

Jag har varit i valet och kvalet länge angående UV-C, har haft ett Deltec liggande i varukorgen hos akvakompis en längre tid men inte tryckt på kassa knappen... Så jag hänger på Hasses fråga??

Har även funderat på om man tar bort lite av fiskarnas naturliga motstånd mot svamp och bakterier.

Nu får väl Johan bli försöks kanin
                                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

Arbetssätt...