Akut dödsfall.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • le

Akut dödsfall.

Hade en Scianenochromis fryeri (Ahli) som dog helt oväntat igår. Han åt som vanligt (glupskt!) i söndags och igår hittade jag honom i en grotta med buken uppåt. Han var helt gråfärgad, från att ha varit intensivblå, och fenorna var alldeles tilltufsade. Han var ej uppsvullen. Är det någon som har en teori om vad det är som kan ha orsakat detta. De andra fiskarna verkar må helt OK. Men det känns ju lite oroligt. (Kan nämnas att detta är andra gången jag blir av med en Ahli på detta sätt. Samma symtom förra gången. Honan har klarat sig utan problem.)
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

VAd har du mer för invånare i karet??

Kommentar

• le

Labidochromis caerulus (Golden) 2+2, Aulonocara Jacobfreibergi (Eureka) 1+2, Pseudotropheus sp. acei (Marygold) 2+4 samt en numera ensam Sciaenochromis Fryeri hona. 240 liters kar.

Kommentar

• Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

Jag tycker att det låter som en normal död. och jag tror nog attt fenorna har blivit tilltuffsade efter dödstillfället.
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• mek
          Användare
          • January 2005
          • 540

Du råkar inte ha Ancistrusmalar i akvariet? Om han skulle få för sig att störa dem för mycket, kan det bli hans död (dessa sugmalar är nämligen försedda med en giftnål

Kommentar

• Leopoldi
            Användare
            • February 2004
            • 1082

citatdessa sugmalar är nämligen försedda med en giftnål
            .........vad har du fått den informationen ifrån????[V]

Kommentar

• Kid
              Användare
              • March 2004
              • 256

Ancistrusmördare!? Oxå intresserad om 90% av alla akvarier innehåller en giftig fisk!?

le,
              Har haft några röd zebror som dött en plötslig död. Några av dessa var väldigt tuffa och dominanta så det är ingen chans att de blev mobbade.
              Inga andra fiskar hade några symtom och vattenvärdena var kanon.
              Jag matar bl.a. med ej blötlagda pellets och misstänker att fiskarna satte i sig för många på en gång och dog när dessa svällde.
              Blötlägger alltid pellets nuförtiden och har inte stött på plötsliga dödsfall än så länge.
              Kanske ett tips?

/Kid

Kommentar

• mek
                Användare
                • January 2005
                • 540

Baserar mitt "påstående" på 4 saker:

*En skåning berättade att en blåciklid simmade in i Ancistrusmalarnas bo. 2-4 sek senare var den död!

*När jag skulle vänja in firrar till Malawikaret, lät jag Ancistrusmalarna dela påse med 2 Pakistanbotior. Efter 5 min var botiorna döda!

*När min sambo plockade upp en (som hon trodde) död Ancistrusmal ur akvariet o höll den i handen, blev hon stucken!

*Hade ett 63literskar där enda invånarna var ett Ancistruspar och ett Palettpar. Palettparet var nyblivna föräldrar och Paletthonan ganska ättrig. En dag var hon plötsligt död (kunde inte fatta varför).

Om någon Ancistrusexpert vill hävda motsatsen, är jag i idel öra

Kommentar

• Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

Jag är ingen ancistrus expert men jag vill hävda motsatsen ändå. Dom har taggar men dom är inte giftiga.

Kommentar

• Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

Absolut inte giftiga.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

Kommentar

• Kid
                      Användare
                      • March 2004
                      • 256

Jupp, ancistrus har som de flesta malar "taggar" och är rätt hårdhudad, men tror verkligen inte att de är giftiga!

Om du vore giftiga skulle nog vartenda zoo-butik jag känner till begått något slags fel/brott, då de inte informerar om att fisken de säljer är giftig!

/Kid

Kommentar

• mek
                        Användare
                        • January 2005
                        • 540

Jo, det är de visst. Fick detta bekräftat av Christer på lagret igår kväll. Inget starkt gift, med de är svagt giftiga. Inför mitt akvariebyte, blev jag varnad för att Pansarmalar kunde sprida gift omkring sig om de blev stressade (och därför inte bör dela påse med andra firrar). Att Ancistrus var det, missade man att tala om (vilket kostade två Pakistaner livet :/ ).

Kommentar

• le

Matar med Aquatic Nature Afr. Cichlid fishfood-Excel Granulate. Vilket är små korn (ca 4x4mm). Det står inget om att de måste blötläggas men får väl testa det i alla fall. Tack för tipset!

Om Ancistrus är giftig eller inte vågar jag inte uttala mig om, men kan nämna som kuriosa att jag satte i akvariets första och enda ancistrus två dagar innan Ahlin dog!

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • November 2004
                            • 572

citat:Ursprungligen skickat av mek

Jo, det är de visst. Fick detta bekräftat av Christer på lagret igår kväll. Inget starkt gift, med de är svagt giftiga. Inför mitt akvariebyte, blev jag varnad för att Pansarmalar kunde sprida gift omkring sig om de blev stressade (och därför inte bör dela påse med andra firrar). Att Ancistrus var det, missade man att tala om (vilket kostade två Pakistaner livet :/ ).
                            Har lagret sagt det!? Detta är nått helt nytt för mig,vet ju att de har taggar/hullingar...men inte hjäpte det en ca 10cm lång ancistrus när den obönhörligen var på väg ner i svalget på en av mina crenicichlor.

Kommentar

Arbetssätt...