Yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • December 2004
    • 68

Yngel

För några veckor sedan spottade min rödzebra i yngelburken, ca 8st verkar ha klarat sig. Hur många brukar man få ungefär ?

Idag när jag vaknade var hon i full fart med lek igen och tuggar.
    Vad kommer att hända om jag släpper ner henne i yngeburken igen om 3 veckor kommer hon att göra dom andra ynglen något ?
    Förra gången lät jag henne gå kvar i stora burken och 3-4 yngel klarade sig ganska länge såg dom gömma sig bland stenar men antagligen vart dom för kaxiga och vart mat, vad ska jag göra ? Låta henne gå kvar och sumpa "nya" kullen eller kan jag flytta över henne till dom lite äldre ynglen ?
  • Twosaint
    Användare
    • December 2004
    • 68

Det är 40 st som läst inlägget, kan inge svara på nån av mina frågor hur många yngel som är normalt osv... ?

Kommentar

• Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

Töm honan om tre veckor så slipper du alla problem. Men de större ynglen kanske äter upp de mindre, jag brukar använda flytande yngelburkar som ynglen får gå i tills de är lagom stora.

Kommentar

• Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

Direkt när ynglena spottats ut är dom VÄLDIGT svaga, så har du nåra yngel som e kanske 2-3 veckor i samma burk så lär dom nya bli ihjälbitna...
        Några dagar efter dom spottats skulle dom nog kunna gå ihop med dom andra...

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

En stor hona kan få 30-40 yngel

Kommentar

• mickebromma
            Användare
            • December 2004
            • 31

Hej Ursäkta en konstig fråga men hur tömmer man en hona.
            Kan man ha ett flytande Yngelburk i sitt stora kar?

Mvh
            Micke

Kommentar

• mats_jn
              Användare
              • September 2003
              • 142

Här är en bra länk angående tömma honor:

/mats

Kommentar

• mickebromma
                Användare
                • December 2004
                • 31

Tack för svaret,men hur länge har dom detta i munnen,köpte ett par alunocaror för en vecka sen och den ena honan har en halv stor bula under munnen så jag vet inte hur länge det har gått.jag har ej heller något yngelkar så jag vet ej vad jag ska göra.har inte sysslat med dessa underbara fiskar så länge så det skulle vara roligt att se om det blir några små firrar.tacksam på förslag
                Mvh
                micke

Kommentar

• Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • June 2004
                  • 1582

Angående yngelburk så är det ju inte överdrivet snyggt och de kan välta om pumpen är för stark, nätkasse fungerar bra annars. Det är svårt att säga hur länge en hona har gått, i detta fallet skulle nog ett yngelkar vara bäst som honan fick spotta i fast det är ju svårt om man inta har något.

Mvh/ BB

Kommentar

• mek
                    Användare
                    • January 2005
                    • 540

När jag såg att det fanns yngel hos en Rödzebrahona, köpte jag 3 Ikealådor (2 blå 22liters, en genomskinlig 25liters). Lät honan gå i en blå låda (med en syresten) tills hon spottade, förde sedan över ynglen till genomskinliga lådan.

Efter henne har jag gjort likadant med 2 hongihonor. Den första av dessa gick 2-3 veckor innan hon spottade (försökte tömma henne... gick inge vidare). När jag släppte tillbaks hene till Malawikaret, var hon för svag och fick spö.... bakläxa!!

Vad tömning beträffar, finns det olika åsikter. Den jag håller med, är att honan själv vet när det är dags. Kan dock även bero på att jag inte klarar det själv. Vill ju inte riskera att skada livet

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

Det jag vet ang. tömning är att min fina tropheus maswa-hona tuggat 5 gånger och inte hållt dem fullt ut en enda gång....hon är tömd. Mina små golden yngel på 5cm som precis lekt första gången håller tiden ut, jag lät honan spotta i ett yngelakvarium. Så tömning anser jag ger dålig yngelvård. Sen äör det också lite riskabelt att tömma, vet man inte vad man gör kan man skada honans mun.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• mickebromma
                        Användare
                        • December 2004
                        • 31

Hej alla nu är det klart honan har alla yngel i munnen jag så att hon släpte ut dom nyss,skickade frugan att köpa en yngel kasse ska jag ta dit honan och låta henne vara där eller vad tror Ni.kan man mosa räkmix och ge dom eller kan man ge dom torrfoder/flingor det är det enda jag har hemma.kom med idéer snart.
                        Hoppas att jag inte stör för mycket så här på fredagen.men som två barns far så vet man att bebisar kommer när dom kommer.

Micke

Kommentar

Arbetssätt...