Äggen möglar. Vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    Äggen möglar. Vad gör man?

    Hej!

    Mina fina hantelciklider leker regelbundet. Tyvärr har det aldrig blivit några yngel pga att rommen efterhand plockas ut tills inget blir kvar. Det varierar hur länge det finns ägg kvar men mellan en och fyra dagar brukar det ta innan de är borta. Det kan ju vara att äggen inte blivit befruktade men min misstanke är att de möglar.
    Om man avlägsnar äggen från föräldrarna och kläcker dem brukar det ju rekomenderas att tillsätta ett antimögelmedel. Min fråga är om det kan vara vettigt att göra det i "sällskapsakvariet" och i sånna fall vilket medel? Alternativt om det kan finnas några andra metoder att förhindra att äggen förstörs tex att salta vattnet eller öka torvfiltreringen?

    Mvh

    olof

    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

    #2
    citat:Tyvärr har det aldrig blivit några yngel pga att rommen efterhand plockas ut tills inget blir kvar.
    Äter de rommen? Om det är så, är det isåfall både hanen och honan som äter rommen? Märker du ifall endast en av dem äter rommen och den andre försvarar den? Om det bara är hanen som äter rommen kan man ju tänka sig att han inte befruktat den och därmed inte ser den som sin avkomma, utan istället som mat.
    Eftersom rommen plockas bort verkar det inte som den blir befruktad.

    citatet kan ju vara att äggen inte blivit befruktade men min misstanke är att de möglar.
    Är det inte så att rommen möglar när den inte blir befruktad?

    Jag är ingen expert på hantlar, men prova med att släppa i fler individer (jämnspelta) till dem och se ifall det sker någon förändring.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Tack för svaret!

      citat:Äter de rommen? Om det är så, är det isåfall både hanen och honan som äter rommen? Märker du ifall endast en av dem äter rommen och den andre försvarar den?
      Honan äter rommen efter att kornen blivit vita. Hanen försvarar rommen gentemot henne och blir i vart fall väldigt arg när den är slut.

      citat:Är det inte så att rommen möglar när den inte blir befruktad?
      Jo , absolut. Äggen kan väl dock mögla av andra skäl också?

      Jag är inte helt pigg på att släppa i fler hantlar dels för att jag trots allt har ett par som fungerar någorlunda dels för att de är VF och jag tror inte att jag får tag i samma variant igen. Sen tror jag att hanen hade blivit väldigt agressiv om han fick konkurens.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

        #4
        citat:Honan äter rommen efter att kornen blivit vita. Hanen försvarar rommen gentemot henne och blir i vart fall väldigt arg när den är slut.
        Vit rom är rom som inte blivit befruktad och det är vanligt att ciklider avlägsnar icke befruktad rom.
        citat:Jo, absolut. Äggen kan väl dock mögla av andra skäl också?
        Jo det kan den. Det kan bero på vattenkvaliteten, om man har bra cirkulation osv., men en del sydamerikanska ciklider kräver också ganska surt och mjukt vatten.
        citat:Jag är inte helt pigg på att släppa i fler hantlar dels för att jag trots allt har ett par som fungerar någorlunda dels för att de är VF och jag tror inte att jag får tag i samma variant igen. Sen tror jag att hanen hade blivit väldigt agressiv om han fick konkurens.
        Jag förstår att du inte vill blanda VF med odlat, men i många fall kan lite konkurrens ge goda resultat. De verkar fungera bra så tillvida att de leker, men av någon anledning verkar rommen inte bli befruktad. Om det beror på hanen eller vattenvärdena eller något annat återstår att se.

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

          #5
          Olof: Kolla med Sandby ciklidhobby. Jag misstänker att fått tag i dit par därifrån.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Kolla noga nasta gang de leker att "hanen" ar en hane och inte en hona.

            citat:Vit rom är rom som inte blivit befruktad och det är vanligt att ciklider avlägsnar icke befruktad rom.
            Min personliga uppfattning ar att de enstaka vita aggen som dyker upp ratt kvickt snarare ar agg som dott, men blivit befruktade. De vitnar mycket fortare an obefruktade agg som brukar ta ett bra tag pa sig att vitla.

            Testa att sno aggen och tillsatt metylenblatt eller hellre Scheels losning (ar beskriven pa www.killi.dk har jag for mig). Vanlig antimogelmedecin funkar ocksa, atminstone till killieas. Da vet du om aggen befruktas och kan klackas i ditt vatten.

            Vad har du for vatten? Mitt VF hantel lyckades fa frisimmat varje gang de lekte i mjukt latt surt vatten (Vastervik) men misslyckades varje gang de lekte i hart basiskt vatten (Uppsala). De misslyckades pga. att aggen inte fastnade ordentligt utan ramlade av.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Jag får återigen tacka för svaren.

              citat:Kolla med Sandby ciklidhobby. Jag misstänker att fått tag i dit par därifrån.
              Fiskarna kommer indirekt från Sandby ciklidhobby. Lasse brukar ju också vara duktig på det mesta.

              citat:Testa att sno aggen och tillsatt metylenblatt
              Japp, det får väl bli så nästa gång de leker och jag har ett akvarium ledigt.

              citat:Vad har du for vatten? Mitt VF hantel lyckades fa frisimmat varje gang de lekte i mjukt latt surt vatten (Vastervik) men misslyckades varje gang de lekte i hart basiskt vatten (Uppsala). De misslyckades pga. att aggen inte fastnade ordentligt utan ramlade av.
              Jag har mjukt vatten i kranen, lite urlakade torvpellets i ett ytterfilter och en liten aning kalkkross i akvariet. De egentliga vattenvärdena vet jag alltså inte alls. Äggen ramlar iallefall inte av utan sitter kvar tills de blir bortplockade. Mer torv är kanske värt att försöka?

              citat: Kolla noga nasta gang de leker att "hanen" ar en hane och inte en hona.
              Jag är rätt säker på att det är ett par. Kolla själv på dessa bilder:



              Men man kan ju aldrig vara helt hundra...

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Äntligen! Har äggen kläckts!

                Upptäckte idag att hantlarna vaktade fastän äggen var borta. Efter en stunds letande hittade jag en klump larver i lekgropen.

                Det innebär att jag har yngel i akvariet på samtliga 3 ciklidarter samtidigt. Det kan ju onekligen bli lite jobbigt...

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • September 2003
                  • 660

                  #9
                  Låter som ett angenämt problem!
                  Ändrade du något för att få det att funka?
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Inget är egentligen ändrat, växtvolymen i karet har ökat mycket under sommaren och jag har inte bytt vatten på länge... Hantlarna lekte denna gång på en gren av ek och jag misstänker att läckande garvsyra från denna kanske haft en possitiv effekt?

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...