hahaha! undrar om det funkar med 1000st i ett 100 liters!?
Överbefolkning, bra eller dåligt ?
Kollaps
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Min erfarenhet av Mbunas är helt klart att det är bättre med "för många" än "för få". Givetvis inom rimliga proportioner. Gärna uppåt en ca 10 individer per 100 l (om det inte är stora Haplisar o dyl). Och absolut minst 3 gånger så många honor som hannar.
Det viktigaste är ju annars självklart, som Ola skriver, vattenkvaliteten. Orkar man bara byta vatten tillräckligt ofta så kan man ha ganska många individer i samma burk.
Men en sak som är viktig att tänka på är att om man vill att fiskarna skall växa till full vuxenstorlek så bör man inte överbefolka. Inte om man inte vill byta vatten hela tiden. Växande fiskar utsöndrar nämligen ett ämne som hämmar tillväxten för andra fiskar. Dvs om det finns för många fiskar i för liten volym så kommer fiskarna inte att bli så stora. Byter man mycket vatten ofta lurar man detta system och fiskarna växer snabbare. Vattenbyte är med andra ord viktigare än utrymme, men vem orkar byta vatten varje dag? Bättre då att balansera fiskmängd och arter så att man får ett något så när naturligt beteende och en stabil vattenkvalitet.Kommentar
-
citat:Växande fiskar utsöndrar nämligen ett ämne som hämmar tillväxten för andra fiskar.
Jag har fram tills nu trott att det ät nitrat och fosfathalterna som begränsar tillväxten hos fisk. DVS att alla fiskar begränsar ungfiskarnas tillväxt och inte bara ungdjur/växande fiskar.
Ola: Hjälp!!
MVH
MagnusKommentar
-
Nja, vad ämnet heter tror jag inte att någon vet. Jag tror bara man vet att det rör sig om nåt hormon eller nåt liknande. Är inte helt hundra på att det bara är växande fiskar som utsöndrar detta, kanske gör alla fiskar det. Men det har stor praktisk betydelse för t ex laxodlingar.
Fiskar utsöndrar också ämnen som påverkar andra fiskars immunsystem på ett negativt sätt. Det innebär att om det finns för många fiskar i för liten volym så kommer alla fiskarna att få ett sämre immunsystem och därmed få lättare att få sjukdomar och att dö.
Jag är tyvärr dålig på källor, då det var 15 år sedan jag läste limnologi, men en liten sökning på Google brukar väl alltid resultera. Testa fish i kombination med growth hormone, reduced growth, over crowded osv
Kommentar
-
citat:Ola: Hjälp!!Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Nja, vad ämnet heter tror jag inte att någon vet. Jag tror bara man vet att det rör sig om nåt hormon eller nåt liknande. Är inte helt hundra på att det bara är växande fiskar som utsöndrar detta, kanske gör alla fiskar det. Men det har stor praktisk betydelse för t ex laxodlingar.
citat:Fiskar utsöndrar också ämnen som påverkar andra fiskars immunsystem på ett negativt sätt. Det innebär att om det finns för många fiskar i för liten volym så kommer alla fiskarna att få ett sämre immunsystem och därmed få lättare att få sjukdomar och att dö.
citat:Jag har bara hort pastaendet och mina bocker ligger i kartonger just nu. Om jag kommer ihag sa aterkommer jag om ett par veckor (aven om jag inte har nagot svar).
MVH
Magnus
Kommentar
-
Kul att du är vetgirig. Jag var genast tvungen att kolla upp mina egna påståenden. Har lite ont om tid just nu, men genom ett snabbt googlande hittade jag denna länk:
Det var tydligen inte hormon, utan feromon, som påverkade immunförsvaret. Jag lyckades inte hitta något kring tillväxten (letade bara i 5 min), men jag vill minnas att man bevisat att det finns ett ämne som utsöndras från fiskar (kanske ett hormon, kanske en feromon) som påverkar även tillväxt. Att nitrit gör det, det är väl också allmänt känt. Åtminstone av akvarister.
Men att fiskar signalerar till varandra på många intressanta och för oss obegripliga sätt, är väl knappast en nyhet. Jag är väldigt fascinerad av de elektriska signaler som stimfiskar sprider emellan sig för att kunna få alla fiskarna i stimmet att svänga 180 grader inom en tiondelssekund. Oj vad mycket vi inte kan eller kan förstå.Kommentar
Kommentar