Diskusbajs = vitt !!!!!!!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

Ta reda på vad du har, det finns tre olika sjukdomsprylar som ger vit skit. Mask, Flaggelater och etc. Du hittar mera information på min sida och www.dph eller Discus Health boken. Berorende på vad du ha skall du använda flagyl, dronkit etc....

Jag skulle nog inte föreslå massa salt. Om det inte är symptomen så varför hella i massa skit i vattnet som inte gör någon nytta. Bota rätt saker. Min åsikt i alla fall.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• drd
      Användare
      • December 2004
      • 1112

Enligt min gode vän Kaj P i varberg så föreslog han salt eftersom det har en tendens att lugna fisken lite grann när man har den ensam o ska medicinera.

Därav hade jag en dl salt i 100 liter vatten förutom 400 mg flagyl då och högre temp.
      Men det verkade inte va flagelater utan antagligen förstoppning och kanske sprucken tarm el. nån bukinflamation.
      Kan kommit av det nya fodret som tyvärr låg framme ett tag och tinade och sen blev infryst.
      Har kastat allt käket och kör på med andra sorter tills ja handlar nästa gång för att vara på säkra sidan.

//Matte
      // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Hoppe di. Vad alla reagerar på saltet då!!! Min tanke är att sjukdom, ev karens, temphöjning o allt annat skapar stress för fisken. Saltets funktion är att motverka detta. Dvs man saltar för att lugna fisken o sin tur minska ev. risk för sekundärinfektioner. Är det inte så att man även saltar i vattnet inför långa transporter av samma orsak?
        Sen är Flagyl (metronidazol) är inte i samma läkemedelsgrupp som antibiotika. Kort funkar penicillin på bakterier. Inte på virus, protozoer o flagylater. Däremot ordineras det ibland i samband för att man skall slipa sekundärinfektioner.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

Hej.
          Måste ställa en GÖÖÖÖR dum fråga.Har man saltvattens fisk i sötvatten under transport i förebyggande syfte och för att lugna fisken.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

citat:Ursprungligen skickat av Mats

Hej.
            Måste ställa en GÖÖÖÖR dum fråga.Har man saltvattens fisk i sötvatten under transport i förebyggande syfte och för att lugna fisken.
            MVH Mats
            Hej Mats såklart inte. Nu finns det säker mer kompetent folk på NCS som kan förklara detta bättre. Men oavsett söt eller saltvattenfisk så fungerar cellerna i organismen på samma sätt. Alla organismers celler består av vatten o salter vars funktion är att hålla vattnet kvar i rätt proportion.
            Saltet o vattnet vandrar från cellen o omgivningen genom osmotiskt tryck vilket påverkar cellen o därigenom organismens välbefinnade.

Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Hej

I FAQ-en har jag skrivit om salt OCH längst ner finns en länk varför salt är bra vid transport.
              citat:Jag skulle nog inte föreslå massa salt. Om det inte är symptomen så varför hella i massa skit i vattnet som inte gör någon nytta. Bota rätt saker. Min åsikt i alla fall.
              Håller med, men som sagt, i uppenbara problem av saltbrist i fisken så är salt bra. Jag förordar inte salt nu egentligen utan menar snarare att det är mer vårdslöst att säga att man inte ska ha salt än att man ska ha det om fisken som sådan pallar salt. Det här är inte menat att vara en fortsättning på diskussionen som jag nyss började utan ett generellt svar. Jag anser alltså inte att någon gett ett "felaktigt" eller "konstigt" svar.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• wofflan
                NCS Medlem
                • September 2003
                • 660

Angående vad Mickael skriver om en grads höjning per dygn undrar jag hur detta rellaterar till vad Jarinen undrade om temperatursänkning i samband med vattenbyten i ett annat fora.
                Är det "farligare" att höja temperaturen än att sänka den?
                Mvh Fredrik

Kommentar

• Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

Hej.
                  Så fort någon har problem med diskus så kommer alltid svaret häll i salt,sen spelar det ingen roll vad det är för fel på fisken om så fisken simmar upp och ner så häll i salt.Det är ett standard svar från vissa.Det är farligare att gå ner än upp,
                  MVH Mats

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Var ute för ett missöde i höstas just när det gäller temperaturen. Håll på med ett större vattenbyte när en av huvudsäkringarna gick. Bytte säkring men efter några minuter så gick den igen. Eftersom det var söndagskväll fanns inget att göra än att ringa kraftbolagets jour.
                    Medan jag väntade på dem så gick jag ut och släckte ner i karen för att inte de skulle bli stressade av allt pump/lyse av o på. Kollade också vattnen men stressad som jag var tappade jag tanken på att magnetventilen inte fungerar utan ström så jag trodde klart att vattnet var avstängt.
                    Fick igång elen vid 22 tiden och gick isäng. PÅ morgonen när jag kom ut flöt hela golvet och i karet jag höll på att fylla låg två lekpar på botten. Vad värre var att det runit över till kar som stod under ett 540 med 20 talet stora diskus och även här låg alla platta på botten. Varmvattenberedaren hade gått tom för länge sedan och tempen i dessa kar var nere i en bra bit under 20 grader. En stor hona hade till o med hoppat ur o låg på golvet.
                    Tala om chockuppvaknade. Bedrövad började jag torka vatten på golvet.
                    Men såg då ett litet livstecken från en av diskusen 540 karet och sedan från en till. Eftersom jag inte hade något varmvatten kvar fanns bara ett alternativ. Alla fångades upp och släpptes i ett annat 540 kar som höll 28-29 grader dvs en omedelbar temphöjning på mer än 10 grader. Även honan som låg i ½ cm djupt vatten på golvet slängdes i detta kar. När jag sedan kom hem efter jobbet så befarande jag fortfarande det värsta men alla hade rest sig och efter 4 dagar var alla Ok utom en Marlboro Red hanne o en Pidgeonhona som strök med dag 3. Sorgligt iofs men med tanke på hur det kunde blivit så kändes det ändå rätt bra. T.om honan som legat på golvet (hur länge vet ingen)är helt Ok idag. Så de är rätt tåliga de där diskusarna ändå.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

citat:Ursprungligen skickat av Mats

Hej.
                      Så fort någon har problem med diskus så kommer alltid svaret häll i salt,sen spelar det ingen roll vad det är för fel på fisken om så fisken simmar upp och ner så häll i salt.Det är ett standard svar från vissa.
                      MVH Mats
                      Mats Blir det inte så när t.ex böcker som BTN guide om diskus o Penang diskus förespråkar det. Tycker inte det är värre (snarare bättre)än många nätordinationer på olika farmaka och där man inte har en aning om vad som drabbat fisken. Oftast "ordineras" medicin före och istället för att försöka hitta orsaken till problemen.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• Mats
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 804

Hej Kaj.
                        Dom böcker som du skriver om tycker jag är väldigt överreklammerade,dom säger bara halva saningen och ger ej några fakta att gå på,det finns bättre,tycker dom handlar mest om en massa olika färgvarianter av diskus vilket är det värsta jag vet,tack vet jag orginalfisken,finnes ej något vackrare än en sjufärgad eller heckel eller brun.Det finns två saker som jag anser man bör beakta och det är att ge fisken så naturliga vatten värden som man kan samt riktiga filter för att få livskraftiga bakteriestammar samt foder som liknar det naturliga som dom lever på i vilt tillstånd.Jag har provat att som går att använda för bekämpning av gälparasiter och andra sjukdommar men har kommit underfund med att det finns inget som hjälper i det långa loppet utan att ha bra vatten värden och det uppnår man med bra filtrering och små tätta vatten byten.En sak som många diskusägare gör och det är att man sitter och letar efter fel på fisken,har själv gjort detta utan att tänka på saken tills för ett par år sedan.När jag komm på det så har allt blivet mycket bättre,säg att en fisk andas med en gälle då gäller ett vatten byte så löser sig det mesta om du förstår vad jag menar.Har haft diskus sen 75 men det innebär ej att jag kan allt,men jag klarar mig rätt bra.
                        MVH Mats

Kommentar

• Johan1
                          Användare
                          • May 2002
                          • 390

Jag gillare inte tanken att man bara häller i något i vattnet för det fungerar i alla fall. Inkl salt. Eller andra typer av mediciner för den delen.

För gör man en riktig diagnos. Tar reda på vad man har för skit.
                          Sedan så botar man symptomen med rätt medicin

Salt kan vara bra. Men en snabb höjning av salthalten har för mig många gånger påverkat växterna negativ. Där av blir akvariet i sämrebalans, Har fått för mig även att snabba svängningar i akvariemiljön på verkar bakterierna i pumpen negativt. En snabb höjning av salthalten kanske därför indirekt påverkar pumpen.

Får ursäkta kaj med det är min åsikt... Du vet hur jag är...

https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

citatm så fisken simmar upp och ner så häll i salt.
                            Fast det är ett symptom som jag skulle rekomendera salt till

Jag misstänker att allmäna saltrekomendationer härrör från odlingar med enorma kontinuerliga vattenbyten. Att då koppla en saltströare till inloppet är möjligt utan att stänga av systemet. Det här har förstås inget med akvaristik att göra. Om man t ex köper en bok om akvakultur så står det troligen att det första man ska göra är salta, sedan fundera på vad det är för sjukdom (jag gissar att det står så eftersom att det var det jag fick lära mig ang. laxodling en gång i tiden).
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Håller ihuvudsak med er Mats/Johan o Ola. Klart det optimala är att inte tillföra någonting. Men skulle jag få problems med en fisk jag vill rädda så jobbar jag med vatten,ph,temp samt då salt. Detta funkar 9 gånger av 10 hos mig. Om jag stämmer i bäcken vill säga.
                              Sedan har också under åren samlat på mig ett stort medicinskåp där finns allt från Formalin, Kaliumpermanganat,asiatiska dundermedel till fiskvitaminer. Allt köpt som backup för ev farosoter. Men där står de i det flersta fall oöppnade. I forumen är oftast problem gälparasiter där det minsta i en grupp på drabbas.Den minsta har inte rätt andetag per minut eller andas bara med en gäle. Nätdiagnosen blir salt värme samt sterazin (oftast). Ok då behandlar man då den svaga måste man ju inse att man utsätter de andra friska fiskarna för stress vilket ökar deras sjukdomsbenägenheten.(har du karenskar är det annorlunda) Problemet och orsaken är ju sedan som Mats skriver mekaniskt så det utlösande problemet kvarstår.
                              Sedan är jag fullt medveten om att salt inte är ett farmaka. Däremot så är det ingen i gruppen som blir stressad av en saltbehandling till skillnad mot en farmakoloisk behandling där du påverkar balansen i karet mycket mer.
                              Men när det gäller diskus o sjukdommar på nätet så handlar det alltid om blindbehandlingar. Vilka problemskrivare vet igentligen vad som drabbat sina fiskar??
                              Vitsen med saltet är att det skall verka avstressande så att fisken kan ta tillbaka kommandot.
                              Sedan Johan. Som du vet består mitt växtbestånd i huvudsak av bananplantan som står jämte karen. Så jag kan salta i karen hur mycket jag vill.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• discusred
                                Användare
                                • June 2004
                                • 851

Detta hände mig för tre veckor sen, efter köp av nya Discus.
                                Fiskarna såg ut i kalas form i affären, tittat på dom länge.
                                Släppte ner dom i sällskapkaret med mina andra Discus. Dagen efter började jag bli misstänksam att något inte stod rätt till med dom nya, men tänkte, ny fisk skygga från början. Dag tre mörknade alla nya och även mina gamla. Dag fyra alla står och tryker vid en av hörnen i karet och kol svarta, börjar även för tjock hudslem över hela kroppen(även ögonen på ett några stycken). Men alla andra sorter fiskar är friska, som rödmunstetra och malar.

Är ingen expart på sjukdomar, så jag tog och försökte hitta vilken sjukdom. Tittade på alla sidor på nätet ut och in. Efter vad jag kunde komma fram till så behövdes medecin, så jag testade i två veckor med General Killer och Bacteria Killer. Nada hände, trodde helt klart att jag inte skulle klara det.
                                Men tänkte ge salt utan jod en chans, 3 vatten byten per dag och nytt salt efter varje vatten byte förendrade allt på 3 dagar.

Efter detta är jag väldigt posetiv till salt, men tror absolut inte att alla sjukdomar kan botas med salt. Men till det jag fick var det väldigt bra.

Men ett problem återstår, är att hudslemet ifrån sjukdomen flyter i vattnet i småpartiklar, så vattnet blir dimmigt. Svårt och få bort.

Kommentar

Arbetssätt...