D70, 7d eller 300D

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • September 2003
    • 788

D70, 7d eller 300D

Har tröttnat på att slänga ut pengar på all film så jag tänkte skaffa en dslr.

Är verkligen 7d värd dom 3-4 000 extra??

Är för tillfället ägare av en Dynax 40 med 2 sigmaobjektiv 28-70 och 100-300.

• Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

Eftersom du redan har en del Dynax objektiv och du säkerligen är nöjd med Dynax som tidigare kamera, så ter sig ju valet något enklare, förutsatt att de gamla passar. Läste något om den har Minolta´s A bajonnet, vilket gjorde mig osäker på om dina gamla objektiv fungerar.

Antar att du har kollat på sedvanliga recensioner, såsom:

7D har motsvarande upplösning som både D70 och 300D, men det som skiljer är väl den "inbyggda" anti-shake, även om jag inte sett hur stor skillnad i resultat det gör.

Oavsett val så kommer du definitivt att tjäna in filmförbrukning
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Klart att du satsar på en Canon. De är klart grymmast tycker jag. Sedan spelar ju dem som står bakom kameran en roll också.

mvh
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Jag är väldigt nöjd med min D70, samtidigt vet jag många som är väldigt nöjda med sina 300D också. Vilken man väljer är en smaksak, båda är bra kameror med sina för och nackdelar. Här finns en jämförande test av dem: http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp
        De tester jag läst om 7D har överlag varit positiva, kanske är priset något högt.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

citat:Klart att du satsar på en Canon. De är klart grymmast tycker jag.
          Vad är det som gör Canon bättre tycker du? Det är väl inte som med mobiler att man tycker mest om dom man är van vid?
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Skall "kriget" återigen starta mellan oss som innehavare av D70 eller 300D , därmed inte nämnt vilken jag har (men är man nyfiken är det bara kolla i andra inlägg på fotoavdelningen).

Självklart tycker vi som gjort ett val att vårt eget val är bäst och som alltid gäller följande;

hör dig för, känn på kameran, leta efter någon som redan gjort sitt val, och försök att få provfota och se om din gamla utrsutning är kompatibel.

Oavsett val kommer du nog inte att vara besviken. Dessutom har det ju börjat säljas ut mycket begagnade 300D, eftersom 20D släppts, och D70 har också sjunkit i pris det senaste.....
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Mattias Andersson
              Användare
              • September 2003
              • 788

citat:Eftersom du redan har en del Dynax objektiv och du säkerligen är nöjd med Dynax som tidigare kamera, så ter sig ju valet något enklare, förutsatt att de gamla passar. Läste något om den har Minolta´s A bajonnet, vilket gjorde mig osäker på om dina gamla objektiv fungerar.
              Japp, mina gamla objektiv passar...
              Märket struntar jag i , anledningen till att det blev en Dynax 40 var att jag fick den riktigt billigt...

citat:Jag är väldigt nöjd med min D70 samtidigt vet jag många som är väldigt nöjda med sina 300D också. Vilken man väljer är en smaksak, båda är bra kameror med sina för och nackdelar. Här finns en jämförande test av dem:
              Det är jusst detta som e problemet, dom flesta är ju nöjda....
              Är det bara märket som skiljer eller vilka fördelar har Minoltan gentemot dom andra som gör att den e såpass dyr??

Kommentar

• Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

Ta en titt i denna tråd på fotosidan.se, eftersom den avhandlar precis din fråga Dynax D7 vs. Nikon D70 vs. Canon 300D:

Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

citatet är jusst detta som e problemet, dom flesta är ju nöjda....
                  Gör därför som Joakim föreslog, känn på dem och se vilken som känns bäst för dig. Båda är bra kameror så ovsett vilken du väljer kommer du bli nöjd.

citat:Är det bara märket som skiljer eller vilka fördelar har Minoltan gentemot dom andra som gör att den e såpass dyr??
                  Stor LCD och inbyggd bildstabilisering är fördelar som jag ser det.

Kommentar

• Mattias Andersson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 788

Det blir nog en Minolta....

Hur nödvändigt tycker ni att det är med en extern blixt??

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Joakim Draktoft

Ta en titt i denna tråd på fotosidan.se, eftersom den avhandlar precis din fråga Dynax D7 vs. Nikon D70 vs. Canon 300D:
                      Men det var 20D och inte 300D. Men det är ju ett bra betyg åt D70 om dom jämför den med 20D

Kommentar

• Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

I efterhand så har en extern blixt varit värt massor. Med den interna som finns åtminstone på D70 (nu vet du vad jag jälv har) så kommer blixten inte upp tillräckligt för att inte generera reflextioner om du använder det mot en glasruta (går att undvika om du tar snett in mot glaset). Samma problem föreligger med de flesta kameror med inbyggd blixt.

Föredelen med extern blixt är att den kan ställas i olika graders lutning, kommer upp nästan 1 dm, samt kan roteras i sidled och har du synkkontakt (eller via ir beroende på val av blixt) kan du ju till och med lägga den på täckglaset.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Mattias Andersson
                          Användare
                          • September 2003
                          • 788

Oki, låter som att det kommer att bli en Minolta med kit-objektiv, extern blixt och möjligtvis batterigrepp, har för mig att Minoltan drar fruktansvärt mycket batterier..

Kommentar

• Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

Kan upplysa om att orginal-batteri till D70:n EN-EL3 räcker till ca. 600 bilder och laddas på 2 timmar, det är inte fy skam....
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Mattias Andersson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 788

citat:Ursprungligen skickat av Joakim Draktoft

Kan upplysa om att orginal-batteri till D70:n EN-EL3 räcker till ca. 600 bilder och laddas på 2 timmar, det är inte fy skam....
                              O f-n, snacka med en kompis som sa att han bara kan ta runt 100-120 bilder....

Kommentar

Arbetssätt...