Vattensköldpaddor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • September 2002
    • 90

    Vattensköldpaddor

    Hej,

    Knappast ett ämne för denna förening... men är det någon som kan nåt om Vattenköldpaddor. Skötsel, livslängd, sjukdommar, storlek... passar de för barn i 10-årsåldern?

    Tips på länkar med mer info vore också bra om jag kan få.

    Magnus
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • svempa
    Användare
    • June 2004
    • 89

    #2
    www.repti.net är en kanonsida om reptiler.
    1475L amerika
    2*112L yngel
    150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

    Kommentar

    • LadyTiera

      #3
      Skölpaddor lever LÄNGE, luktar mycket och är inte så roliga och kramiga, skulle hellre rekomendera ett marsvin om det inte är pälsallergi inblandat.

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #4
        Jag har (eller 10-åriga dottern, beroende på hur man ser det) två st vuxna exemplar av falsk kartsköldpadda, en vattensköldpadda som blir mellan 15-20 cm som vuxna. Förväntad livslängd mellan 25-30 år. Har dem i ett 300 liters kar med en landdel som gott och väl rymmer båda två. Karet är fyllt till 40-50% (de behöver lika djupt vatten som de är långa), jag byter 50-70% av det vattnet varje vecka, matar varje eller varannan dag med pellets utom på helgerna då de får räkor, sallad och frukt med vitamintillskott. Akvariet har en UVC+UVB-belysning och två glödlampsspotlights över landdelen. Har ett rejält ytterfilter på ca 1000 liter/timme med biofiltermassa.

        Lukt? Inte när jag sköter vattenbytena. Gör man inte det kan det lukta rejält. Det kraftiga filtret gör också sitt, när jag köpte dem följde det med ett litet miniinnerfilter som gjorde runt 150 l/tim, åt helskotta för lite.

        Sjuka? De kan precis som människor bli bl.a. förkylda och t.o.m. få lunginflammation, så man bör inte hantera dem när man själv är sjuk. De får inte utsättas för kalldrag och behöver ca 25-26 grader i vattnet och ca 35-40 grader på landdelen. Alla sköldpaddor sägs bära på salmonella varför man alltid ska tvätta sig om händerna efter man hanterat dem. Själv har man väl slarvat med det ibland och ändå inte fått salmonella, så jag vet inte om det alltid är så att man smittas. Men man bör veta om den potentiella risken iaf. Med god hygien är det ingen större risk.

        Roliga eller inte? Är ju en smaksak. Hur roliga är fiskar? Hur roliga är marsvin? Våra sköldisar är precis som andra djur riktiga pajaser när det gäller mat. De kan stå på bakbenen och kika över kanten efter oss när de är hungriga, när maten kommer så viftar de med framfötterna i vattnet så det stänker rejält till lillgrabbens stora förtjusning när han vrider sig av skratt. De kan knuffa ner varandra från landdelen när de bråkar om maten i skålen. Man kan plocka upp dem korta stunder och låta dem kila runt på (det nystädade) golvet. Inte för länge bara så de torkar ut.

        Lämpliga för barn? Inga djur är lämpliga för barn om inte föräldrarna tar det fulla ansvaret för djuren. I detta fallet under några decennier. Är man inte beredd att ha dem så länge då ska man inte ha sköldpaddor. Alltför många sköldpaddor får ett alldeles för kort liv för att barnen tröttnar på dem när de kommer i häst-, moped-, kill-, tjej-åldern etc.

        mvh
        /Hasse

        Kommentar

        • mdan
          Användare
          • September 2002
          • 90

          #5
          Hej,

          Tack för den utförliga informationen Hasse. Helt suveränt att man kan få så bra hjälp i Ciklidsällskapet. Min dotter får ta och läsa vad du skrivit, men det lutar nog åt att det får räcka med Diskus som blöta husdjur i vår familj, på ett tag i alla fall.

          mvh
          Magnus
          Magnus D
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

          Kommentar

          • kakao

            #6
            Någon som vet var det finns en affär om kring jönköping eller norrköping som säljer vatten sköldpaddor?

            Kommentar

            • robin_bockman
              Användare
              • January 2005
              • 90

              #7
              Som Hasse skrev innan, många tröttnar på sina blötdjur, kolla blocket, jag tycker det finns "rädda hasse" annonser med terrarium och hela klabbet för 500kr mest hela tiden...

              Exempel:

              Kommentar

              • Twosaint
                Användare
                • December 2004
                • 68

                #8
                Jag har en Rödörad som är i 20 års åldern nu.
                Kan inte sträcka på ryggen och påstå att den skötts exemplariskt under alla år.
                Glups i maten äter allt, ett tag huserade den tillsammans med ett gäng sydamerikanare. Är osäker på vilken sort men det var en hane som höll honom på halster men till slut så var sköldpaddan ensammen kvar.
                Tycker man om att rengöra akvariet kan man mata med abborrar.
                I mina yngre dagar så gillade jag att klappa honom, ända tills han hade kommit upp i den storleken att mitt finger rymdes i munnen.
                Dom bits och dom gör det hårt och har inga planer på att släppa i första taget.

                Kommentar

                • kakao

                  #9
                  Om jag hade velat köpa en beg sköldpadda så hade jag inte frågat

                  Någon som vet en bra reptil affär i nätheten av norr-linköping

                  Kommentar

                  • Lazinko
                    Användare
                    • April 2004
                    • 111

                    #10
                    Är ju dem "begagnade" skölpaddorna som behöver dig mest. tänk på det.
                    /dan

                    Kommentar

                    • robin_bockman
                      Användare
                      • January 2005
                      • 90

                      #11
                      Du får läsa det hur du vill Kakao, som ett tips om billiga varianter eller som ett tips att tänka efter innan du köper...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...