Startade nyligen ett (mbuna) akvarium och efter några dagar blev vattnet mjölkaktigt! liksom dimmigt..I övrigt mår fiskarna bra och bra värden, det här har jag aldrig stött på förut-vet nån vad det kan vara?
mjölk i burken!
Kollaps
X
-
mjölk i burken!
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Taggar: Ingen -
-
-
Undrar samma sak!
När jag startade upp mitt 900 liters i oktober så var det som du säger "mjölkigt" och det gick inte att se igenom från ena kortsidan till det andra..
Jag gjorde vattenbyten dagligen i en vecka (endast en testfisk i) och till slut så försvann det.
Och ja, jag sköljde ur sanden innan.Kommentar
-
Hej!
Drabbades av detta under förra året. Använde aktivt kol och det försvann efter två dagar. Har sedan drygt ett halvår tillbaka kristallklart vatten - peppar, peppar.
Mvh
HasseKommentar
-
ok-det borde ju räcka med att byta vatten tycker man men aktivt kol säger du,hur funkar det rent praktisktTropheus Duboisi halembe, so
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
-
Rent praktiskt går jag till akvariehandlaren köper en sats aktivt kol lägger den i medföljande strumpa, sköljer detta i kokande vatten och avslutningsvis sätter jag den på plats i ytterfiltret och simsalabim är det klart. Efter 14 dagar byter jag ut det använda kolet mot en ny omgång. Den avslutande omgången gjorde jag mest för säkerhets skull. Jag har provat övertäckning av akvariet med blandad framgång och påstår att kolet har gett mig bäst resultat.
Mvh
HasseKommentar
-
tror du att man kan använda samma metod i en patron på ett innerfilter?Tropheus Duboisi halembe, so
-
Specmats: Det går bra att lägga aktivt kol i en nylonstrumpa (damstrumpa) i innerfilterpatron. Det har jag gjort många gånger.Kommentar
-
ok,jag läste om inlägget i ämnet "dimma" och förstår att det är ett relativt vanligt problem, tror jag ska testa först med mörkläggning samt aktivt kol så får man se...annars måste det nog bli ett uv-filter-usch! ytterligare en kostnad!Tropheus Duboisi halembe, so
-
jaha nu är patronerna laddade med aktivt kol och nu är det bara att avvaktaTropheus Duboisi halembe, so
-
-
Jag fick bukt med infusorierna i en burk genom att göra ett drastiskt men långsamt 80%-igt vattenbyte och köra en kur Nitrivec. Något billigare än UVC.
Tony EnglundKommentar
-
kan ju kanske vara som fredrik. h skrev i en tråd ang detta att man kanske måste ha lite tålamod med ett nystartat akvarium och att det rättar till sej så småningom men ja ska kanske testa med nitrivec för det har jag hört från andra vara positivt, aktivt kol tar förmodligen några dagar innnan man ser eventuellt resultat och då får jag se resultatetTropheus Duboisi halembe, so
Kommentar